L lbgu skrev:
Det folk tycker är att man ska fakturera tid som man använder till att utföra jobbet som kunden betalt för.

Normala människor anser inte att man fakturerar tid som går åt till att tvätta bilen, skriva fakturor m.m. direkt som arbetstimmar som kunden ska betala. Alla sådana kostnader ska givetvis vara inbakade i den ofta väldigt höga timtaxan som hantverkaren har.

Om det här fortsätter så kommer snart kunden faktureras för en del av företagets lokalhyra m.m. Typ jag satt på kontoret i en halvtimme och administrerade fakturan, givetvis ska kunden betala vad kontorshyran är på 30 minuter på de 9 kvadratmeter som kontorsrummet motsvarar.
Hoppas verkligen inte jag gett något uppslag till fakturering nu ;)
tror du inte priset på mjölken inkluderar lokalhyran?
samt alla andra kringkostnader
E Erik9005 skrev:
Ahah, de flesta är på min sida och inte din, tänk en gång till. Är det rimligt för hantverkare att debitera 800kr/h i arbetstid för att köra till kund när alla andra knegare åker gratis till sina jobb? Och nej jag pratar inte om milersättning vilket hade varit helt okej utan arbetstid. Fattar du nu??
Du kan ju deklarera dina körda mil till SKV och där få tillbaka för det du kört till och från arbetet.
Eller hur? Så då kör du ju inte gratis som du vill påskina.
Jag har fattat hela tiden då jag sitter med sådant varje dag.
Men undrar om du förstått??
L Lassiter skrev:
Inte jämförbar exempel eftersom med mjölken kan man räkna exakta förutsättningar.
Med hantverkstjänster är detta inte möjligt.
Alla hus har olika förutsättningar.
det jag menade var att hantverkarens kostnader på fakturan är lokalkostnaden inräknat.

Kära medlemmar en del av er har svårt att förstå. Jag fick 1x framkörningskostnad, en för arbetsledaren/ägaren som kikade på jobbet samt den ”arbetstimmen” han var på plats.

Utöver detta fick jag betala vvs gubben på plats, där posten för arbetade timmar och restid, till och från samt återvinning, samt då en framkörningsavgift på det.

Vad är det som inte begrips? 2x framkörning samt då ”arbetstid” som egentligen var restid.

Det smakar salt.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Jaså?
Ja, normalt sett tar man sin privata bil till firman där man byter till firmabilen och åker till kunderna. Tar du med dig firmabilen hem blir du förmånsbeskattad vilket är motsatsen till att få betalt.

D Davspa skrev:
Kära medlemmar en del av er har svårt att förstå. Jag fick 1x framkörningskostnad, en för arbetsledaren/ägaren som kikade på jobbet samt den ”arbetstimmen” han var på plats.

Utöver detta fick jag betala vvs gubben på plats, där posten för arbetade timmar och restid, till och från samt återvinning, samt då en framkörningsavgift på det.

Vad är det som inte begrips? 2x framkörning samt då ”arbetstid” som egentligen var restid.

Det smakar salt.
Det är väl som det ska.
Servicebil tar man per gång.
Arbetstid vvs gubben naturligtvis.
Vad är det som är orimligt?

• Gilla
Joakim Nord
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det får inte hantverkaren heller.
Det är vad tråden handlar om, kolla punkt 1 i första inlägget.

• Gilla
parom
  • Laddar…
M MHK2 skrev:
tror du inte priset på mjölken inkluderar lokalhyran?
samt alla andra kringkostnader

Du kan ju deklarera dina körda mil till SKV och där få tillbaka för det du kört till och från arbetet.
Eller hur? Så då kör du ju inte gratis som du vill påskina.
Jag har fattat hela tiden då jag sitter med sådant varje dag.
Men undrar om du förstått??
Yes, samtidigt som vi andra får några kronor per mil i deklarationen så tar du som hantverkare både framkörningsavgift och arbetskostnad för att sitta i bilen. Spela inte dum.

• Haha
MHK2 och 1 till
  • Laddar…
E Erik9005 skrev:
Yes, samtidigt som vi andra får några kronor per mil i deklarationen så tar du som hantverkare både framkörningsavgift och arbetskostnad för att sitta i bilen. Spela inte dum.
Servicebilskostnad innehåller även innehållet i bilen, jag tex har en litet lager VVS material i bilen ca 200K kr + plus massa verktyg värde 100K kr för att utföra arbetet snabbast möjligt.
Finns även förråd i närheten med hyra 11K Kr och lagervärde material/specialverktyg 2 miljon Kr.
Jag tar även betalt som ni säger "orimligt" men jag har konstigt nog bara nöjda kunder 😎
Jag väljer dock mina kunder och väljer alltid bort dom som köper själv material, även dom som jämför nätbutiker jag nämligen levererar kompletta lösningar och kan inte prismässigt konkurrera nätbutiker.

• Älska
  • Gilla
MHK2 och 1 till
  • Laddar…
E Erik9005 skrev:
Du har nog ingen "värde" för din bil så spela inte dum.
Min vvs-buss har ett värde för nyttiga saker för kunden ca 300K och jag tar betalt för detta.

• Gilla
MHK2
  • Laddar…
Fairlane
E Erik9005 skrev:
Det är vad tråden handlar om, kolla punkt 1 i första inlägget.
Nej då missförstår du helt.

Hantverkarens situation påminner inte om din om du åker till en plats varje dag. Hantverkaren åker till en plats först (firman) och den delen fakturas inte. Sen åker hantverkaren till en eller flera arbetsplatser och den tiden faktureras.

Jag hade tidigare en granne som arbetade inom hemtjänsten. Hon började dagen klockan 7.30 på kontoret och slutade 16.30 på kontoret. Hon fick ingen ersättning för att ta sig till arbetet.
Arbetsdagen bestod sen av att ta sig till en kund, cirka 20 minuter i snitt och 40 minuter på plats.

Med ditt sätt att tänka så fick hon betalt för att ta sig mellan arbetsplatserna och det var fel för du får inte betalt för att ta dig till jobbet?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Även i skolans värld är en timme 40 minuter....
de var ett tag sen.......

• Gilla
Lassiter
  • Laddar…
L Lassiter skrev:
Jag väljer dock mina kunder och väljer alltid bort dom som köper själv material, även dom som jämför nätbutiker jag nämligen levererar kompletta lösningar och kan inte prismässigt konkurrera nätbutiker.
Antar att du kör med Ahlsell-priser mot kund, och då förstår jag att det är svårt att konkurrera.

L lbgu skrev:
Antar att du kör med Ahlsell-priser mot kund, och då förstår jag att det är svårt att konkurrera.
Jag kör inte Ahlsell priser.
Men jag tar bra betalt för att jag löser mina kunders problem snabbt och effektivt.
Jag har bara nöjda kunder.
Väldigt sällan har jag sossekunder som frågasätter fakturan och 99% av fallen går det att diskutera så att även dom förstår vad fakturan innehåller.

• Gilla
MHK2
  • Laddar…
L Lassiter skrev:
Jag kör inte Ahlsell priser.
Men jag tar bra betalt för att jag löser mina kunders problem snabbt och effektivt.
Jag har bara nöjda kunder.
Väldigt sällan har jag sossekunder som frågasätter fakturan och 99% av fallen går det att diskutera så att även dom förstår vad fakturan innehåller.
Sen finns 1% som är omöjliga, Troligtvis någon trauma dom bär.. men dom är hyfsad enkla att sålla bort redan från början 😎

• Gilla
MHK2
  • Laddar…
I
L Lassiter skrev:
Ta ett fast pris så slipper du gnälla.
Om man kör löpande så man får i bästa fall veta timpriset.
Varför skulle hantverkaren uppskatta tid eller totala kostnad för då ingår man ett avtal och tiden/kostnaden får överstiga bara 15%
Därför undviker man ingå i såna avtal.
Med småjobb på servicesidan vet man aldrig vad man möter och om man råkat säga tid/kostnads uppskattning så låser man sig.
Bara nackdelar för företaget och fördelar för kunden.
Du behöver lära dig skillnaden mellan gnäll och kritik.

Kalle ringer rörmokaren: "Jag bor i X och har en koppling som läcker. Det är en övergång mellan X och Y som behöver bytas. Kan ni fixa det, och vad skulle det kosta ungefär?"

Här efterfrågar han ingen offert eller fast pris, utan en uppskattning av vad en enkel reparation kan kosta. Eftersom han inte ber om ett exakt belopp, förväntar han sig bara en ungefärlig uppskattning från en expert. Att priset kan stiga vid komplikationer är han införstådd med, och finns det en överhängande risk för detta så är det såklart en bonus om rörmokaren informerar om detta. Rörmockaren ingår inte ett avtal bara för att man lämnar ett unjefärligt pris, det är uppenbart att tjänsten är på timtaxa.

Rörmokaren svarar: "Tja, det är svårt att säga exakt, men vårt timpris är 600 kr."

Kalle: "Okej, ungefär hur lång tid kan det ta?"
R: "Svårt att säga, men kanske 1–2 timmar."
K: "Så mellan 600 och 1200 kr, ungefär?"
R: "Som sagt, svårt att säga, men något i den stilen kanske."
K: "Okej, och det är totalpris då?"
R: "Nej, det tillkommer material, verktygshyra, reskostnad, städning, och så vidare."
K: "Okej, vad kan totalpriset hamna på då?"
R: "Som sagt, svårt att säga… kanske 1500–2000 kr?"

Eftersom rörmockaren vet här att detta jobb tar i 99% av fallen 5-10 minuter att utföra så ska det inte vara svårt att ge ett troligt ca pris på.

Ofta accepterar kunden jobbet efter de första kommentarerna, ovetande om att slutkostnaden sannolikt kommer att bli betydligt högre – helt enkelt eftersom man bara diskuterat timpris och inte de extra kostnaderna som kan vara betydande.

Det är naturligt att kunden vill ha en uppskattning av kostnaden även utan en offert. Pratar vi om några hundralappar, 2000 kr, 4000 kr? Ibland kanske man funderar på om ett annat företag vore bättre. Det är ju inte ovanligt att företag sätter höga priser för att undvika vissa jobb.

Finns det verkligen folk som väljer rörligt pris utan att diskutera priset alls? Det låter riskabelt.

Visst bör man sikta på offert och fastpris när det är möjligt, men ibland går det inte. Min erfarenhet är att rörmokare undviker fast pris så långt det går och påstår att "det blir billigare på rörligt." I mitt fall ser det dock ut som att rörligt aldrig blivit billigast. Även när man accepterar en offert dyker det ofta upp extra kostnader som leder tillbaka till timpris.

Grundproblemet verkar vara en komplex priskalkyl och viljan att ge ett konkurrenskraftigt pris (om man är intresserad av jobbet).

Jag har anlitat många tjänster som ex snickare, bilmekaniker, elektriker, frisörer, taxi och kollektivtrafik. Av dessa är det utan tvekan VVS-tjänster som överraskat mest med sina fakturor.

När det gällde installationen av avhärdaren meddelade jag flera gånger att jag ville ha fast pris, men rörmokaren hävdade att det skulle bli billigare med rörligt och att priset skulle landa runt 24 000 kr. Arbetet gick som planerat enligt rörmokaren som var här, men slutnotan blev ändå 30 000 kr. Förklaringen? "Jag drog rören närmare väggen." Så, 6000 kr för att dra tre meter rör en meter närmare väggen? Okej? Nej, jag har mest sanolikt fått täcka upp för något annat, kanske rent av ett misstag från deras sida.

Mitt jobb innefattar tidsuppskattning av komplexa lösningar som inkluderar allt, men det handlar inte om en exakt kalkyl utan om en grov uppskattning. Beställaren är medveten om att siffrorna inte är exakta, men det ger ändå något att förhålla sig till och som ofta stämmer hyfsat, vilket har ett stort värde. Ibland kan saker inträffa som gör att uppskattningen blir fel, men det är en risk som alla är medvetna om. Jag ingår inget avtal bara för att jag uppskattar en siffra. Däremot, om jag ingår ett avtal där exakta siffror (som en offert) krävs, är det självklart jag som får stå för merkostnaden om det tar längre tid än beräknat.

I
L Lassiter skrev:
Servicebilskostnad innehåller även innehållet i bilen, jag tex har en litet lager VVS material i bilen ca 200K kr + plus massa verktyg värde 100K kr för att utföra arbetet snabbast möjligt.
Finns även förråd i närheten med hyra 11K Kr och lagervärde material/specialverktyg 2 miljon Kr.
Jag tar även betalt som ni säger "orimligt" men jag har konstigt nog bara nöjda kunder 😎
Det får mig att minnas det där tillfället när jag hade en rörmokare här för att byta expansionskärl. Jag pekade ut ett "märkes" kärl jag ville ha för runt 400-500 kr, som fanns på en välkänd VVS-butik bara ett stenkast bort. Men nej, det gick förstås inte – VVS:aren skulle såklart handla från sin egen återförsäljare\grosist en bit längre bort, trots att han själv bodde närmare både mig och butiken än återförsäljaren. "Okej," sa jag, "kör på det då." Hur blev fakturan? Självklart blev det ett no-name kärl för mer än dubbla priset, plus taxi resan fram och tillbaka för att hämta det! 😉

För övrigt, när det gäller skicklighet kan jag inte säga att någon har varit bättre än någon annan. De flesta verkar prestera ganska lika, det finns säkert de som underpresterar men inget jag stött på, än.

• Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.