39 450 läst · 229 svar
39k läst
229 svar
Saltad faktura VVS?
Det får betalas av den marginal man har. Men min övertygelse är att det blir billigast för de allra flesta kunder om marginalen på timpriset är så liten som möjligt och man tar betalt för all tid man lägger ner på kunden. Dvs förberedelser, resor, inköp och administration för att kunna fakturera rätt saker.Alfredo skrev:
Visst kan man ha mycket högre marginal och bara ta betalt för tiden på plats. Men vem vinner på det?
Ahah, de flesta är på min sida och inte din, tänk en gång till. Är det rimligt för hantverkare att debitera 800kr/h i arbetstid för att köra till kund när alla andra knegare åker gratis till sina jobb? Och nej jag pratar inte om milersättning vilket hade varit helt okej utan arbetstid. Fattar du nu??M MHK2 skrev:eftersom du själv kallar dig för idiot så förstår jag att du inte förstår...
vad ska du med en bilmejsel till när den bara passar den unika bilmaskinen?? haha
kolla vad en sådan kostar jämfört med att hyra + slipning och skriv en kommentar sedan.
ser att du inte har en aning om vad tråden handlar om, än mindre din kunskap i ämnet.
Kund
Lite snopet när jobbet tog en halvtimme, sen tog det 1,5 timme för hantverkaren att köra till återvinningen flera mil bort och betala dyrt för att kasta en minimal mängd skräp. Sen behövde tydligen bilen tvättas också. Så fakturan hamnade på mer än 5 gånger så mycket som man trodde.
Kunden som enkelt kan jämföra olika alternativ. Blir ju o,möjligt att jämföra olika alternativ när alla hantverkare lägger till olika ofta direkt oväntade saker på fakturan.useless skrev:
Lite snopet när jobbet tog en halvtimme, sen tog det 1,5 timme för hantverkaren att köra till återvinningen flera mil bort och betala dyrt för att kasta en minimal mängd skräp. Sen behövde tydligen bilen tvättas också. Så fakturan hamnade på mer än 5 gånger så mycket som man trodde.
Så om du har flera kunder en dag och tillbringar t ex 3 timmar i bilen mellan dessa kunder så ska du bara få Lön för 5 timmars arbete den dagen?E Erik9005 skrev:Ahah, de flesta är på min sida och inte din, tänk en gång till. Är det rimligt för hantverkare att debitera 800kr/h i arbetstid för att köra till kund när alla andra knegare åker gratis till sina jobb? Och nej jag pratar inte om milersättning vilket hade varit helt okej utan arbetstid. Fattar du nu??
En viktig anledning till att det ser ut som det gör idag är ROT-avdraget. Eftersom man bara får göra avdrag på arbetskostnaden måste företagen specificera noggrant på fakturan vad som har kostat pengar. Gör man enkelt för sig och har tillräcklig marginal på timpriset för att täcka alla smågrejer så kommer inte skatteverket godkänna det. Därför har företagen blivit mer och mer anala och tar betalt för frimärken och plastpåsar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 773 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 773 inlägg
Jag är inte hantverkare och jag tycker det är rimligt att betala hantverkaren för hens resa till mitt hem.E Erik9005 skrev:Ahah, de flesta är på min sida och inte din, tänk en gång till. Är det rimligt för hantverkare att debitera 800kr/h i arbetstid för att köra till kund när alla andra knegare åker gratis till sina jobb? Och nej jag pratar inte om milersättning vilket hade varit helt okej utan arbetstid. Fattar du nu??
Hantverkaren kan inte fakturera för resa till sin arbetsplats, men arbetsplatsen är hos företaget, inte hos mig. Jag som kontorsnisse fakturerar mina kunder för restid till dem om det är på annan ort eller om jag måste besöka flera kunder samma dag.
Om du jämför med en person som jobbar för hemtjänsten så åker de till kontoret på morgonen, utan ersättning. Sen åker de till första "kunden" och får rimligtvis ersättning för den tiden. Därefter till nästa kund etc. Klart de måste få ersättning för den tiden.
Specifikationen handlar förstås om att göra det enkelt för hantverkaren och skapa flexibilitet i slutfakturan(till sin fördel). Därför är det vanligt att de kämpar för att undvika fasta offerter och istället jobba löpande – det blir enklare så.
Tänk om en frisör skulle fakturera på samma sätt som VVSare!? Slitage på saxar? Kostnad per milliliter hårprodukt? Hyra för stolen? Städning? Tvätt av skynke och handukar?
I mitt fall var jobben varken stora eller särskilt komplicerade, förmodligen sådana de gör regelbundet. Då kan man förvänta sig att en fackman borde kunna uppskatta tiden ganska exakt – men tydligen inte. Att bara byta en liten koppling verkar vara så svårt att bedöma att det kan ta en eller två timmar!? Att sedan enbart ange timpriset utan att specificera allt annat som tillkommer på fakturan känns oprofessionellt. Det blir knappast en ömsesidig överenskommelse.
Jag förstår att hantverkare vill ha viss flexibilitet för att kunna ta ut mer "vid behov", men VVSare verkar ta i lite väl mycket.
Tänk om en frisör skulle fakturera på samma sätt som VVSare!? Slitage på saxar? Kostnad per milliliter hårprodukt? Hyra för stolen? Städning? Tvätt av skynke och handukar?
I mitt fall var jobben varken stora eller särskilt komplicerade, förmodligen sådana de gör regelbundet. Då kan man förvänta sig att en fackman borde kunna uppskatta tiden ganska exakt – men tydligen inte. Att bara byta en liten koppling verkar vara så svårt att bedöma att det kan ta en eller två timmar!? Att sedan enbart ange timpriset utan att specificera allt annat som tillkommer på fakturan känns oprofessionellt. Det blir knappast en ömsesidig överenskommelse.
Jag förstår att hantverkare vill ha viss flexibilitet för att kunna ta ut mer "vid behov", men VVSare verkar ta i lite väl mycket.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 773 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 773 inlägg
För cirka 10 år sen fick jag en fråga från en kund om att närvara vid ett möte, cirka 2 timmar långt.E Erik9005 skrev:
För att komma till kundmötet i tid var jag tvungen att åka morgonen innan, dvs hela dagen före försvann. Sen en natt på hotell och så möte med kunden på förmiddagen efter. Sen fanns det inte något plan hem samma dag utan jag gick ta en natt på hotell och flyga ut morgonen efter. Det innebar att även dag 3 försvann så jag inte kunde jobba åt andra kunder.
Vad är rimligt att fakturera kunden tycker du?
2 timmar för mötet bara, för man ska ju inte få betalt för resa till kund?
2 timmar plus flyg och hotell?
Eller 24 timmar eftersom det faktiskt försvann 3 arbetsdagar?
Fallet ovan är på riktigt och extremt men det blir lite fel att säga att man inte ska få fakturera för resa till kund och jämföra det med mina vanliga resor till det egna kontoret, resor som jag givetvis inte kunde fakturera någon kund.
Jag var självklart tydlig mot kunden innan och förklarade vad det skulle kosta för dem, 2 resor, två hotellnätter och 24 timmars arvode. Då valde de att köra mötet utan mig istället, helt rimligt.
Såg ingen skruvdragare på specen?A Alexn72 skrev: