L L8ttas skrev:
Såg ingen skruvdragare på specen?
Precis min poäng.
Man förutsätter att anlitar man en snickare så har den iallafall med sig skruvdragare fogsvans och hammare...
Att den inte har med sig en kexfräs är rimligt

useless useless skrev:
Så om du har flera kunder en dag och tillbringar t ex 3 timmar i bilen mellan dessa kunder så ska du bara få Lön för 5 timmars arbete den dagen?
Har du någonsin haft ett riktigt jobb?

• Arg
  • Haha
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Lägg ner. Du vet mycket väl att lön och fakturerbar tid är två helt skilda saker. Den koppling du försöker göra är rent trams. Känner ärligt talat inte igen ditt sätt att argumentera.
Ja, ok. Jag är kanske lite raljant. Det jag försöker säga är att det förmodligen inte är bättre att firman har en så god marginal på timpriset att det täcker alla kringkostnader så att kunden slipper se dem. Enda fördelen är väl kanske att man slipper den här typen av diskussioner?

Det finns som sagt var två problem med ett sånt upplägg; Dels blir det dyrare för de allra flesta kunder - Framför allt de som köper många timmar - Och dels blir det problem med Skatteverket om kunden vill ha ROT-avdrag.

Så dagens modell är ett resultat av Skatteverkets regler och hårdare konkurrens där alla siffror granskas.

Sen blir jag lite lack när samma argument typ "Jag får inte betalt för att åka till jobbet så varför ska hantverkaren få det?" dyker upp gång på gång...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
useless useless skrev:
Det får inte hantverkaren heller.
Framkörningskostnad.

Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Det man har avtalat med kunden.
Givetvis, men är det orimligt att avtala att jag vill ha betalt för de 22 timmar jag inte kan fakturera någon annan kund för att jag är låst av resor till kund-1?

TRJBerg
Fairlane Fairlane skrev:
Givetvis, men är det orimligt att avtala att jag vill ha betalt för de 22 timmar jag inte kan fakturera någon annan kund för att jag är låst av resor till kund-1?
Det är inte orimligt att avtala något som helst. Vi har ju avtalsfrihet (med vissa specifika undantag, t ex för privata konsumenter och skyddslösa).
Att sedan få motparten att skriva under är en helt annan sak.

TRJBerg
Det är en sammanblandning i tråden hos vissa kommentatorer av företagets ekonomi och kunders betalningar till företagaren.
En kund har inget att göra med företagets ekonomi. Kunden köper en specifik vara eller tjänst och betalar för exakt det och inget mer.

När det gäller hantverkare betalar man som allmän standard:
1. Arbetade timmar gånger timkostnad enligt offert eller liknande.
2. Material direkt relaterat till det utförda arbetet.
3. Typiska (för branschen) extraavgifter som "framkörningskostnad", akutpålägg (helg, kväll), hyrkostnad för dyrare ovanliga (= inget man kan förvänta sig hantveraren normalt har) maskiner etc.

Man betalar INTE för företagsinterna kostnader som tidrapportering, städning i företagets lokaler, kaffe till anställda, arbetskläder, däckslitage mm.

Att företagets kostnader och vinst i grunden betalas av kunders betalningar är något helt orelaterat i sammanhanget. Vi avhandlar inte om hur ett företags ekonomi fungerar här.

• Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det är inte orimligt att avtala något som helst. Vi har ju avtalsfrihet (med vissa specifika undantag, t ex för privata konsumenter och skyddslösa).
Att sedan få motparten att skriva under är en helt annan sak.
Givetvis. Kunden kunde ju säga att det är orimligt att jag ska fakturera för resa till arbetsplatsen, för det får han inte. Jag kan då säga att jag vill ha en startavgift på 40'-50'. Kunden tycker då att det är orimligt. Då föreslår jag att jag tar en timtaxa som är 15-20 ggr normal (pengarna måste ju in på något sätt). Kunden säger då att jag är galen och så slutar det med att vi inte gör någon affär, vilket givetvis är helt ok. Det som inte känns lika ok är om kunden sen snackar skit om mig.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Framkörningskostnad.
Du får betalt från firman till kunden. Inte hemifrån till firman.

I Ironside skrev:
Specifikationen handlar förstås om att göra det enkelt för hantverkaren och skapa flexibilitet i slutfakturan(till sin fördel). Därför är det vanligt att de kämpar för att undvika fasta offerter och istället jobba löpande – det blir enklare så.

Tänk om en frisör skulle fakturera på samma sätt som VVSare!? Slitage på saxar? Kostnad per milliliter hårprodukt? Hyra för stolen? Städning? Tvätt av skynke och handukar?

I mitt fall var jobben varken stora eller särskilt komplicerade, förmodligen sådana de gör regelbundet. Då kan man förvänta sig att en fackman borde kunna uppskatta tiden ganska exakt – men tydligen inte. Att bara byta en liten koppling verkar vara så svårt att bedöma att det kan ta en eller två timmar!? Att sedan enbart ange timpriset utan att specificera allt annat som tillkommer på fakturan känns oprofessionellt. Det blir knappast en ömsesidig överenskommelse.

Jag förstår att hantverkare vill ha viss flexibilitet för att kunna ta ut mer "vid behov", men VVSare verkar ta i lite väl mycket.
Ta ett fast pris så slipper du gnälla.
Om man kör löpande så man får i bästa fall veta timpriset.
Varför skulle hantverkaren uppskatta tid eller totala kostnad för då ingår man ett avtal och tiden/kostnaden får överstiga bara 15%
Därför undviker man ingå i såna avtal.
Med småjobb på servicesidan vet man aldrig vad man möter och om man råkat säga tid/kostnads uppskattning så låser man sig.
Bara nackdelar för företaget och fördelar för kunden.

L lbgu skrev:
Det folk tycker är att man ska fakturera tid som man använder till att utföra jobbet som kunden betalt för.

Normala människor anser inte att man fakturerar tid som går åt till att tvätta bilen, skriva fakturor m.m. direkt som arbetstimmar som kunden ska betala. Alla sådana kostnader ska givetvis vara inbakade i den ofta väldigt höga timtaxan som hantverkaren har.

Om det här fortsätter så kommer snart kunden faktureras för en del av företagets lokalhyra m.m. Typ jag satt på kontoret i en halvtimme och administrerade fakturan, givetvis ska kunden betala vad kontorshyran är på 30 minuter på de 9 kvadratmeter som kontorsrummet motsvarar.
Hoppas verkligen inte jag gett något uppslag till fakturering nu ;)
tror du inte priset på mjölken inkluderar lokalhyran?
samt alla andra kringkostnader

M MHK2 skrev:
Inte jämförbar exempel eftersom med mjölken kan man räkna exakta förutsättningar.
Med hantverkstjänster är detta inte möjligt.
Alla hus har olika förutsättningar.

TRJBerg
useless useless skrev:
Du får betalt från firman till kunden. Inte hemifrån till firman.
Jaså?

L lbgu skrev:
Det folk tycker är att man ska fakturera tid som man använder till att utföra jobbet som kunden betalt för.

Normala människor anser inte att man fakturerar tid som går åt till att tvätta bilen, skriva fakturor m.m. direkt som arbetstimmar som kunden ska betala. Alla sådana kostnader ska givetvis vara inbakade i den ofta väldigt höga timtaxan som hantverkaren har.

Om det här fortsätter så kommer snart kunden faktureras för en del av företagets lokalhyra m.m. Typ jag satt på kontoret i en halvtimme och administrerade fakturan, givetvis ska kunden betala vad kontorshyran är på 30 minuter på de 9 kvadratmeter som kontorsrummet motsvarar.
Hoppas verkligen inte jag gett något uppslag till fakturering nu ;)
E Erik9005 skrev:
Ahah, de flesta är på min sida och inte din, tänk en gång till. Är det rimligt för hantverkare att debitera 800kr/h i arbetstid för att köra till kund när alla andra knegare åker gratis till sina jobb? Och nej jag pratar inte om milersättning vilket hade varit helt okej utan arbetstid. Fattar du nu??
Du kan ju deklarera dina körda mil till SKV och där få tillbaka för det du kört till och från arbetet.
Eller hur? Så då kör du ju inte gratis som du vill påskina.
Jag har fattat hela tiden då jag sitter med sådant varje dag.
Men undrar om du förstått??

H
T Tosel skrev:
Fullt rimligt att debitera för frimärke, tänk om du skulle skicka 1miljon styck brev per post och köpte frimärken till alla breven, men inte fick betalt💸
Dock kan man ifrågasätta vem som ens skickar brev per post 2024, mejl på faktura är både snabbare och miljövänligare.
Jag hade fått fnatt om någon debiterade för frimärke och brev. Såna konstanter får man lägga in i timlönen. Fakt.avg. och administrativa avg. Måste kunden ha godkänt och/eller vara avtalat annars behöver man inte betala för dessa avg.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.