39 416 lĂ€st · 229 svar
39k lÀst
229 svar
Saltad faktura VVS?
Du kan enkelt be om rotavdrag. Det kan de justera. Inga problem.D Davspa skrev:Hej,
Sitter med en faktura frÄn ett VVS-företag som gjort ett jobb hemma hos oss pÄ rörligt arvode, vi Àr nöjda med jobbet.
Vi Àr dÀremot inte speciellt nöjda med att man tycks strö sÄvÀl socker som salt pÄ timmarna och lite annat lustigt...
Underlaget kort och gott;
Arbetskostnad - 8,5h
Servicebil framkörning 2x
Frysmaskin hyra - 1x
Ă tervinningsstation - 1x
Diverse material för utförande
PlastpĂ„se - 1x đ(tycker Ă€ndĂ„ det Ă€r bra att fakturera kund hĂ€r, det Ă€r ju en kostnad, lite komiskt bara.)
Fakturaavgift, brev och frimÀrke
Bilningshammar
Mejsel
VÀssning av mejsel (vad Àr detta för nÄgot egentligen?)
Trygghetslösning
Allt som allt, inget ROT, 10.433k inkl. moms 25%.
Mitt problem Àr trefaldigt dock...
1. Faktiskt arbetad tid, dokumenterad, 4h frÄn landning pÄ uppfart till avgÄng.
2. Framkörning x2, fick visserligen Ă„ka och byta ut bilningsmaskinen till en grövre. Ăr det dock mitt fel, arbetsledare har ju redan varit hĂ€r och kikat pĂ„ jobbet?
3. Missade ROT innan fakturan drogs ivÀg, kan mycket vÀl dock varit mitt fel.
Vad gör jag nu dÄ, ska jag betala och se glad ut eller bör jag egentligen bestrida och betala det riktiga beloppet...?
Mailat och förklarat situationen, dock inte bestridit fakturan utan mer ifrÄgasatt spec. Har försökt nÄ firman pÄ telefon, inget lyckat försök.
Kul med diskussion!
Du bad om rörligt och dÀrmed har de visat varenda utgift. Exemplariskt!
Be dem fixa rot.
För att klargöra sÄ Àr lite mer speciella maskinen helt okej att hyra pÄ kundens rÀkning för det har man sÄklart meddelat innan, men om man anlitar en snickare för x kr i timmen sÄ blir det mÀrkligt om han inte har en skruvdragare med sig i det priset.L L8ttas skrev:
âŠ.och sĂ„ har ni kanske lĂ€rt er att för kunden Ă€r det viktigare att inte kĂ€nna sig lurad Ă€n att betala det allra lĂ€gsta prisetâŠ.H Hallerudsbo skrev:
eftersom du sjÀlv kallar dig för idiot sÄ förstÄr jag att du inte förstÄr...E Erik9005 skrev:
vad ska du med en bilmejsel till nÀr den bara passar den unika bilmaskinen?? hahaA Alexn72 skrev:""Bilningshammar
Mejsel
VÀssning av mejsel (vad Àr detta för nÄgot egentligen?)""
I min vÀrld sÄ Àr bilningshammaren maskinen.
Mejsel Àr verktyget.
Om man bilar upp runt en golvbrunn sÄ Àr det i min vÀrld vad man rÀknar med om man hyr ut verktyget.
Att det kanske finns en extra kostnad om man bilar ur ett helt golv Àr rimligt men i detta fallet lÄter det orimlig.
JÀmför att man hyr en kniv och fÄr betala slipning för varje hyrning.
Dessutom Àr det mÄnga stÀlle som hyr ut maskinen men sÀljer mejseln dvs den Àr din efter jobbet Àr avslutat.
SÄ i detta fallet fÄr man nog kolla pÄ vad kostnaden för mejseln Àr för se rimligheten.
kolla vad en sÄdan kostar jÀmfört med att hyra + slipning och skriv en kommentar sedan.
ser att du inte har en aning om vad trÄden handlar om, Àn mindre din kunskap i Àmnet.
Allting kostar pengar. Handlar jag pÄ ICA fÄr jag betala för plastpÄsar. Det tar tid att hÀmta och lÀmna hyrmaskiner till uthyraren. Slipa mejsel Àr naturligt efter bilning precis som du slipar en slö kökskniv inget konstigt med det- I övrigt Àr det svÄrt att bedöma kostnaden dÄ man inte vet vads som Àr gjort och som du sjÀlv sÀger missade du rotbidraget och det gör nÀgon tusenlapp men bör gÄ att söka i efterhand.D Davspa skrev:Hej,
Sitter med en faktura frÄn ett VVS-företag som gjort ett jobb hemma hos oss pÄ rörligt arvode, vi Àr nöjda med jobbet.
Vi Àr dÀremot inte speciellt nöjda med att man tycks strö sÄvÀl socker som salt pÄ timmarna och lite annat lustigt...
Underlaget kort och gott;
Arbetskostnad - 8,5h
Servicebil framkörning 2x
Frysmaskin hyra - 1x
Ă tervinningsstation - 1x
Diverse material för utförande
PlastpĂ„se - 1x đ(tycker Ă€ndĂ„ det Ă€r bra att fakturera kund hĂ€r, det Ă€r ju en kostnad, lite komiskt bara.)
Fakturaavgift, brev och frimÀrke
Bilningshammar
Mejsel
VÀssning av mejsel (vad Àr detta för nÄgot egentligen?)
Trygghetslösning
Allt som allt, inget ROT, 10.433k inkl. moms 25%.
Mitt problem Àr trefaldigt dock...
1. Faktiskt arbetad tid, dokumenterad, 4h frÄn landning pÄ uppfart till avgÄng.
2. Framkörning x2, fick visserligen Ă„ka och byta ut bilningsmaskinen till en grövre. Ăr det dock mitt fel, arbetsledare har ju redan varit hĂ€r och kikat pĂ„ jobbet?
3. Missade ROT innan fakturan drogs ivÀg, kan mycket vÀl dock varit mitt fel.
Vad gör jag nu dÄ, ska jag betala och se glad ut eller bör jag egentligen bestrida och betala det riktiga beloppet...?
Mailat och förklarat situationen, dock inte bestridit fakturan utan mer ifrÄgasatt spec. Har försökt nÄ firman pÄ telefon, inget lyckat försök.
Kul med diskussion!
Arbetstiden för ett VVS jobb börjar nÀr Montören lÀmnar firman och avslutas nÄr material spec och arbetsrapport lÀmnas till firman.
hyrmaskiner
Jag invÀntar vad priset för hyran var för mejseln.M MHK2 skrev:
Det folk tycker Àr att man ska fakturera tid som man anvÀnder till att utföra jobbet som kunden betalt för.useless skrev:
Normala mÀnniskor anser inte att man fakturerar tid som gÄr Ät till att tvÀtta bilen, skriva fakturor m.m. direkt som arbetstimmar som kunden ska betala. Alla sÄdana kostnader ska givetvis vara inbakade i den ofta vÀldigt höga timtaxan som hantverkaren har.
Om det hÀr fortsÀtter sÄ kommer snart kunden faktureras för en del av företagets lokalhyra m.m. Typ jag satt pÄ kontoret i en halvtimme och administrerade fakturan, givetvis ska kunden betala vad kontorshyran Àr pÄ 30 minuter pÄ de 9 kvadratmeter som kontorsrummet motsvarar.
Hoppas verkligen inte jag gett nÄgot uppslag till fakturering nu
Givetvis ska kunden betala för tiden dÄ hantverkaren Äker bil samt förberedelse av arbetet. DÀr jag jobbar sÄ betalar kunden för tiden jag lÀgger ner och vissa dagar har jag 6 timmar i bilen och 1,5 timmar arbete hos kund samt 30 minuter för att packa i och ur bilen pÄ firman, kunden betalar dÄ för 8 timmar samt bilkostnad. Givetvis vet kunden om det redan dÄ jobbet bestÀlls