TRJBerg
Övrigt:
1. Överspecade fakturar, som t ex "plastpåse", stör mig inte mycket (lite lätt irriterad då det finns bättre sätt att fakturera sådant) och kan ge lite skratt ibland. Jag kan tänka mig att det är orsakat av problem att hantera bokföringen.
2. Kunden köper specifikt för en viss tjänst (arbete, relaterad transport och material). Kunder köper inte kringkostnader för företaget denne anlitar. Det är inte kundens business.

• Gilla
Byggtips
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den ska göras på fritiden alltså?
Driver man ett företag är det naturligt att det finns timmar/kostnader som inte direkt kan debiteras på en viss kund. Det kan vara administrativa uppgifter, vidareutbildning, lokalkostnader, försäkringskostnader med mera. Det handlar inte om att någon anställd ska utföra arbete på sin fritid och det vet du egentligen mycket väl. 😉

• Gilla
Nalleboda och 1 till
  • Laddar…
L Lassiter skrev:
Tänk istället så att exakt alla kostnader ska stå för kunden, inget är gratis. Tid, material, specialverktyg, bil etc etc
Inget är gratis såklart. Säger man att något tar ca 6h, och timkostnaden är 1000, då räknar man med att betala ca 6000. Inte extra timmar för tidrapportering, städa bilen eller vad man nu kan hitta på. Då får man ta med det när man berättar hur många timmar det tar.

"Att installera kranen tar nog 3h, sen blir det 2000 extra för admin och bilen."

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P p950nlu skrev:
Tidrapppetering bör väl inte kunden atå för?
Så jag som kanske gör 3/4/5 jobb per dag ska sitta på min fritid å komma ihåg både materialen jag använt å tiden jag varit där... självklart så skriver jag det på jobbtid då minnet är färskt å det hamnar på fakturan till kund... punkt!

• Gilla
MHK2 och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den ska göras på fritiden alltså?
Hantverkaren är inte anställd av kunden. Om, hur, och när man rapporterar tid skiter väl kunden i.

Får du betala extra hos frissan för att dom ska skriva in dig i bokningssystemet? Ska dom göra det på fritiden?

• Gilla
roffer och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ett av problemen i många trådar här är att ”såklart” inte alltid är såklart.
För att citera min chef: "Välkommen till hantverkarbranschen. Det är inte svårt att vara bäst". :D

• Gilla
  • Haha
Conqvist och 2 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Så jag som kanske gör 3/4/5 jobb per dag ska sitta på min fritid å komma ihåg både materialen jag använt å tiden jag varit där... självklart så skriver jag det på jobbtid då minnet är färskt å det hamnar på fakturan till kund... punkt!
Skulle personligen inte gilla att jobba för en arbetsgivare som kräver att 100% av min tid ska debiteras mot kund.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Skulle väl inte direkt förvåna mig.
Staten gör uppenbarligen en del konstiga prioriteringar. Belöna en bransch för att de ofta jobbade svart. Vad lär man sig av det. Bryt mot lagen så blir du belönad. Underbar logik.
Fast ROT avdrag är bara belastning för firmor. Det är avdrag för privatpersoner

D Davspa skrev:
Hej,

Sitter med en faktura från ett VVS-företag som gjort ett jobb hemma hos oss på rörligt arvode, vi är nöjda med jobbet.
Vi är däremot inte speciellt nöjda med att man tycks strö såväl socker som salt på timmarna och lite annat lustigt...

Underlaget kort och gott;
Arbetskostnad - 8,5h
Servicebil framkörning 2x
Frysmaskin hyra - 1x
Återvinningsstation - 1x
Diverse material för utförande
Plastpåse - 1x 😂(tycker ändå det är bra att fakturera kund här, det är ju en kostnad, lite komiskt bara.)
Fakturaavgift, brev och frimärke
Bilningshammar
Mejsel
Vässning av mejsel (vad är detta för något egentligen?)
Trygghetslösning

Allt som allt, inget ROT, 10.433k inkl. moms 25%.

Mitt problem är trefaldigt dock...
1. Faktiskt arbetad tid, dokumenterad, 4h från landning på uppfart till avgång.
2. Framkörning x2, fick visserligen åka och byta ut bilningsmaskinen till en grövre. Är det dock mitt fel, arbetsledare har ju redan varit här och kikat på jobbet?
3. Missade ROT innan fakturan drogs iväg, kan mycket väl dock varit mitt fel.

Vad gör jag nu då, ska jag betala och se glad ut eller bör jag egentligen bestrida och betala det riktiga beloppet...?
Mailat och förklarat situationen, dock inte bestridit fakturan utan mer ifrågasatt spec. Har försökt nå firman på telefon, inget lyckat försök.

Kul med diskussion!
Du kan alltid säga till om rot i efterhand.
Att dom hyr fel maskin är inte ditt fel. Och då försvinner en framkörning oxå. Stå på dig, mao betala inte

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R
B Byggtips skrev:
Att dom hyr fel maskin är inte ditt fel. Och då försvinner en framkörning oxå. Stå på dig, mao betala inte
Nej man kan inte komma i efterhand som kund och kräva rot avdrag utan det behöver avtalas innan start..

V Vector skrev:
Om du sagt till kunden att det tar 4h att utföra jobbet som är det fritt fram att debitera 4h.

M Mach77777 skrev:
Inget är gratis såklart. Säger man att något tar ca 6h, och timkostnaden är 1000, då räknar man med att betala ca 6000. Inte extra timmar för tidrapportering, städa bilen eller vad man nu kan hitta på. Då får man ta med det när man berättar hur många timmar det tar.

"Att installera kranen tar nog 3h, sen blir det 2000 extra för admin och bilen."
Då ska du begära ungefärligt pris det kan bli max +15%.
Då brukar dock jag ge ett fast pris och det blir alltid dyrare än ungefärligt pris.
Jag fakturerar alltid kringkostnader, att städa bil om den smutsat ner på det jobbet, materialhantering, beställa/ plocka material som har använts från bilen etc etc.
Förstår inte vad du menar med tidrapportering, jag skriver ner materialet på plats och när jag slutat uppdraget på förrådet skriver jag ner timmarna, det tar den tid det tar och kunden betalt allt.
Enda tid som inte belastar kunden är fakturering/bokföring.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
M Mach77777 skrev:
Skulle personligen inte gilla att jobba för en arbetsgivare som kräver att 100% av min tid ska debiteras mot kund.
Jag vet att dom större firmor kräver det och enligt anställda, kunderna får betala därför orimligt många timmar.

B Byggtips skrev:
Fast man vet aldrig om man stöter på något hårdare materialet vad man inte visste innan arbetet började.
Om vi vänder saken, om hantverkare ta för stor maskin vilket är dyrare kommer kunden betala det då?

• Gilla
MHK2
  • Laddar…
B Byggtips skrev:
Rotavdrag är ingen rättighet för kunden. Det ska avtalas innan.
Företag har alltid rätt att fakturera utan ROT om detta har inte avtalat innan.

• Gilla
Byggtips
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.