39 389 läst · 229 svar
39k läst
229 svar
Saltad faktura VVS?
Övrigt:
1. Överspecade fakturar, som t ex "plastpåse", stör mig inte mycket (lite lätt irriterad då det finns bättre sätt att fakturera sådant) och kan ge lite skratt ibland. Jag kan tänka mig att det är orsakat av problem att hantera bokföringen.
2. Kunden köper specifikt för en viss tjänst (arbete, relaterad transport och material). Kunder köper inte kringkostnader för företaget denne anlitar. Det är inte kundens business.
1. Överspecade fakturar, som t ex "plastpåse", stör mig inte mycket (lite lätt irriterad då det finns bättre sätt att fakturera sådant) och kan ge lite skratt ibland. Jag kan tänka mig att det är orsakat av problem att hantera bokföringen.
2. Kunden köper specifikt för en viss tjänst (arbete, relaterad transport och material). Kunder köper inte kringkostnader för företaget denne anlitar. Det är inte kundens business.
Driver man ett företag är det naturligt att det finns timmar/kostnader som inte direkt kan debiteras på en viss kund. Det kan vara administrativa uppgifter, vidareutbildning, lokalkostnader, försäkringskostnader med mera. Det handlar inte om att någon anställd ska utföra arbete på sin fritid och det vet du egentligen mycket väl. 😉useless skrev:
Inget är gratis såklart. Säger man att något tar ca 6h, och timkostnaden är 1000, då räknar man med att betala ca 6000. Inte extra timmar för tidrapportering, städa bilen eller vad man nu kan hitta på. Då får man ta med det när man berättar hur många timmar det tar.L Lassiter skrev:
"Att installera kranen tar nog 3h, sen blir det 2000 extra för admin och bilen."
Skulle personligen inte gilla att jobba för en arbetsgivare som kräver att 100% av min tid ska debiteras mot kund.V Vector skrev:
Fast ROT avdrag är bara belastning för firmor. Det är avdrag för privatpersonerL lbgu skrev:
Du kan alltid säga till om rot i efterhand.D Davspa skrev:Hej,
Sitter med en faktura från ett VVS-företag som gjort ett jobb hemma hos oss på rörligt arvode, vi är nöjda med jobbet.
Vi är däremot inte speciellt nöjda med att man tycks strö såväl socker som salt på timmarna och lite annat lustigt...
Underlaget kort och gott;
Arbetskostnad - 8,5h
Servicebil framkörning 2x
Frysmaskin hyra - 1x
Återvinningsstation - 1x
Diverse material för utförande
Plastpåse - 1x 😂(tycker ändå det är bra att fakturera kund här, det är ju en kostnad, lite komiskt bara.)
Fakturaavgift, brev och frimärke
Bilningshammar
Mejsel
Vässning av mejsel (vad är detta för något egentligen?)
Trygghetslösning
Allt som allt, inget ROT, 10.433k inkl. moms 25%.
Mitt problem är trefaldigt dock...
1. Faktiskt arbetad tid, dokumenterad, 4h från landning på uppfart till avgång.
2. Framkörning x2, fick visserligen åka och byta ut bilningsmaskinen till en grövre. Är det dock mitt fel, arbetsledare har ju redan varit här och kikat på jobbet?
3. Missade ROT innan fakturan drogs iväg, kan mycket väl dock varit mitt fel.
Vad gör jag nu då, ska jag betala och se glad ut eller bör jag egentligen bestrida och betala det riktiga beloppet...?
Mailat och förklarat situationen, dock inte bestridit fakturan utan mer ifrågasatt spec. Har försökt nå firman på telefon, inget lyckat försök.
Kul med diskussion!
Att dom hyr fel maskin är inte ditt fel. Och då försvinner en framkörning oxå. Stå på dig, mao betala inte
Om du sagt till kunden att det tar 4h att utföra jobbet som är det fritt fram att debitera 4h.V Vector skrev:
Då ska du begära ungefärligt pris det kan bli max +15%.M Mach77777 skrev:Inget är gratis såklart. Säger man att något tar ca 6h, och timkostnaden är 1000, då räknar man med att betala ca 6000. Inte extra timmar för tidrapportering, städa bilen eller vad man nu kan hitta på. Då får man ta med det när man berättar hur många timmar det tar.
"Att installera kranen tar nog 3h, sen blir det 2000 extra för admin och bilen."
Då brukar dock jag ge ett fast pris och det blir alltid dyrare än ungefärligt pris.
Jag fakturerar alltid kringkostnader, att städa bil om den smutsat ner på det jobbet, materialhantering, beställa/ plocka material som har använts från bilen etc etc.
Förstår inte vad du menar med tidrapportering, jag skriver ner materialet på plats och när jag slutat uppdraget på förrådet skriver jag ner timmarna, det tar den tid det tar och kunden betalt allt.
Enda tid som inte belastar kunden är fakturering/bokföring.
Fast man vet aldrig om man stöter på något hårdare materialet vad man inte visste innan arbetet började.B Byggtips skrev:
Om vi vänder saken, om hantverkare ta för stor maskin vilket är dyrare kommer kunden betala det då?
Rotavdrag är ingen rättighet för kunden. Det ska avtalas innan.B Byggtips skrev:
Företag har alltid rätt att fakturera utan ROT om detta har inte avtalat innan.