41 696 läst · 231 svar
42k läst
231 svar
Saltad faktura VVS?
Nej jag orkar inte med att tjafsa om en tusing eller två, jobbet är väl utfört och vvs gubben på plats samt hans chef/ägaren är kanon och gjort ett annat jobb tidigare utan att salta. Men som sagt det är kanske inte första firman jag ringer sen…L Lassiter skrev:Det är så branschen fungerar.
Servicebil eller vissa kallar framkörningsavgift är en post alltid.
Sedan tillkommer arbetstid normalt minimidebitering 1,5 timme
Dom 2 sakerna är helt skilda varandra.
Om längre resa tillkommer även milkostnad.
Tänk att jag jobbar åt grannen och tar 500kr + moms servicebil, alltid.
Men jag tycker du ska anmäla ditt ärende till ARN istället att bråka med företagaren?
Nästa firma gör likadant.D Davspa skrev:
Vi alla gör.
Servicebil
Tid
Alla kostnader
Enkelt
Hate to break it for you…det gör kunden redan 🤫L lbgu skrev:Det folk tycker är att man ska fakturera tid som man använder till att utföra jobbet som kunden betalt för.
Normala människor anser inte att man fakturerar tid som går åt till att tvätta bilen, skriva fakturor m.m. direkt som arbetstimmar som kunden ska betala. Alla sådana kostnader ska givetvis vara inbakade i den ofta väldigt höga timtaxan som hantverkaren har.
Om det här fortsätter så kommer snart kunden faktureras för en del av företagets lokalhyra m.m. Typ jag satt på kontoret i en halvtimme och administrerade fakturan, givetvis ska kunden betala vad kontorshyran är på 30 minuter på de 9 kvadratmeter som kontorsrummet motsvarar.
Hoppas verkligen inte jag gett något uppslag till fakturering nu
I Ironside skrev:Specifikationen handlar förstås om att göra det enkelt för hantverkaren och skapa flexibilitet i slutfakturan(till sin fördel). Därför är det vanligt att de kämpar för att undvika fasta offerter och istället jobba löpande – det blir enklare så.
Tänk om en frisör skulle fakturera på samma sätt som VVSare!? Slitage på saxar? Kostnad per milliliter hårprodukt? Hyra för stolen? Städning? Tvätt av skynke och handukar?
I mitt fall var jobben varken stora eller särskilt komplicerade, förmodligen sådana de gör regelbundet. Då kan man förvänta sig att en fackman borde kunna uppskatta tiden ganska exakt – men tydligen inte. Att bara byta en liten koppling verkar vara så svårt att bedöma att det kan ta en eller två timmar!? Att sedan enbart ange timpriset utan att specificera allt annat som tillkommer på fakturan känns oprofessionellt. Det blir knappast en ömsesidig överenskommelse.
Jag förstår att hantverkare vill ha viss flexibilitet för att kunna ta ut mer "vid behov", men VVSare verkar ta i lite väl mycket.
Alla hantverkarens kostnader är inräknat- Semesterlön, arbetskläder, arbetsskor, verktyg. tillkommer verktyg som hyrs, omklädningsrum med tvätt och dusch. arbetsgivare avgift, försäkring m. m. samt lön och kurser som säkert vatten-M MHK2 skrev:,tror du inte priset på mjölken inkluderar lokalhyran?
samt alla andra kringkostnader
Du kan ju deklarera dina körda mil till SKV och där få tillbaka för det du kört till och från arbetet.
Eller hur? Så då kör du ju inte gratis som du vill påskina.
Jag har fattat hela tiden då jag sitter med sådant varje dag.
Men undrar om du förstått??
det jag menade var att hantverkarens kostnader på fakturan är lokalkostnaden inräknat.
Det är ju fortfarande kunderna som stoppar in alla pengar som hamnar i företaget. Eller hur? Om det sen görs genom att varje utgift vidarefaktureras eller via ett påslag på timpriset har väl ingen betydelse i slutändan?TRJBerg skrev:
Det sista kan jag delvis hålla med om. Så länge det handlar om kostnader som är sedvana/kutym i braschen (hantverkare).useless skrev:
Kanske ingen betydelse i kronor och ören men stor betydelse för att få en begriplig och jämförbar prisuppgift/faktura. Blir det inte lite löjligt om det ser ut som nedan:useless skrev:
VD-lön 300,00
Lokalhyra 50,00
Bilförsäkring Renault 150,00
Städtjejen 50,00
Kalle på lagret 150,00
Svens kurs i juni 50,00
Ny skruvdragare (ers. för den Erik tappade) 250,00
Arbetstid 5000,00
Porto 15,00
Papper faktura, två sidor, A4 80g/kvm 0,60
Kuvert faktura, C5 2,00
Tejpremsa (dåligt klister på kuveret) 0,25
Plåster (Cattis skar sig på kuveret) 4,50
Fast exakt så där vill ju skatteverket att det ska se ut. Bakar man in saker i timpriset så blir det ju genast fusk med ROT-avdraget.Alfredo skrev:Kanske ingen betydelse i kronor och ören men stor betydelse för att få en begriplig och jämförbar prisuppgift/faktura. Blir det inte lite löjligt om det ser ut som nedan:
VD-lön 300,00
Lokalhyra 50,00
Bilförsäkring Renault 150,00
Städtjejen 50,00
Kalle på lagret 150,00
Svens kurs i juni 50,00
Ny skruvdragare (ers. för den Erik tappade) 250,00
Arbetstid 5000,00
Porto 15,00
Papper faktura, två sidor, A4 80g/kvm 0,60
Kuvert faktura, C5 2,00
Tejpremsa (dåligt klister på kuveret) 0,25
Plåster (Cattis skar sig på kuveret) 4,50
Hur många man var det som utförde arbetet?
Lånar tråden då jag precis fick en väldigt saltad faktura:
Köksrenovering, flytt av varm/kallvatten rör 4 meter, de använde flexrör.
2 kulventiler och lite kopplingar.
Fästmaterial (spikband 4 ställe )
Sedan lämnade han för mig att jobba med:
En 75-50 reducering PVC
En 90 böj PVC
Två 2 meters PVC avloppsrör
Arbete 1 enhet 3200kr
Servicebil 550kr
Material 5735kr
Max 1 timme spenderad för att dra de ny Vv/Kv-rören.
Köksrenovering, flytt av varm/kallvatten rör 4 meter, de använde flexrör.
2 kulventiler och lite kopplingar.
Fästmaterial (spikband 4 ställe )
Sedan lämnade han för mig att jobba med:
En 75-50 reducering PVC
En 90 böj PVC
Två 2 meters PVC avloppsrör
Arbete 1 enhet 3200kr
Servicebil 550kr
Material 5735kr
Max 1 timme spenderad för att dra de ny Vv/Kv-rören.