A August Eriksson skrev:
"Timdebiteringen är 1000:-, men en timme för oss motsvarar två vanliga".

Helt orimligt att betala uppenbart felaktiga fakturor. Om du äter en pizza och får en faktura för två, betalar du utan att tänka?
Skillnad är pris vet man när man äter en pizza... Hoppas jag 👍

A August Eriksson skrev:
"Timdebiteringen är 1000:-, men en timme för oss motsvarar två vanliga".

Helt orimligt att betala uppenbart felaktiga fakturor. Om du äter en pizza och får en faktura för två, betalar du utan att tänka?
Hört talas om körskoletimmar? De avviker märkligt nog från gängse definition...

Alfredo Alfredo skrev:
Kanske någon VVS-grosse även börjat sälja frimärken... Skulle förklara den posten. 😂😱🙃😆😀

Och då kommer naturligtvis följdfrågan. Vad tror ni ett vanligt brevporto skulle ha för bruttopris hos Ahlsell? 😇
78:50 ex moms

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Hört talas om körskoletimmar? De avviker märkligt nog från gängse definition...
Även i skolans värld är en timme 40 minuter....

Sluta hålla oss på halster nu och säg vad en Ahlsellpåse kostar! Du kan avrunda till jämna hundralappar.

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
I
När det gäller just VVS så har jag alltid blivit chockad av fakturorna de skickar, man kan aldrig tänka sig att priset ska bli vad det blir. Man gör sitt bästa för att få en känsla av vad priset kan tänkas bli på förhand men detta innefattar oftast endast timpriset, det tillkommer en hel del saker runtomkring som man kan se på även din faktura. Företagen vill undvika så långt det går att köra mot fast offert och menar på att det blir billigare att köra rörligt.

De 2 senaste jobben här:

Företag satte in en kalkavhärdare, man sa då att det skulle kosta ca 22 000 inkl allt (samt ROT), när de varit på plats så konstaterar man att det kommer kosta lite mer, kanske närmare 24 000. De vägrar dock lämna fast offert och menar på att jag kommer tjäna på att ta det rörligt. Jaja, vi kör väl rörligt då, fakturan hamnar på 32 000 kr. Varför? Tja, ärligt talat, jag vet inte, de hade ingen riktigt bra förklaring som vi inte pratat om innan.

Nästa jobb, en läckande blandarkoppling, i grunden handlar det om att byta ut en övergång från röret i väggen till slangen på blandaren, d.v.s ett mycket litet ingrepp. Företaget säger att de tar 600 kr/tim. Men när jag konfronterar dem med att jag vill veta vad detta verkligen kommer kosta TOTALT med allt, inkl bil och vad det nu kan vara. Ja då kryper det fram att detta nog kan kosta runt 1 100–1 600 kr men fortfarande väldigt svårt att säga. En del av detta är såklart att de tar minimumpris per påbörjad timme. Här väljer jag göra jobbet själv, materialet, 40 kr, jobbet för en lekman som mig? 10 minuter.

Kan tillägga att detta var 2 olika men välkända företag som ligger i närheten där vi bor.

Det finns många aspekter hur för varför den där VVS-fakturan alltid blir en chock. Jag försöker numera undvika VVS-företag så långt det går men ibland måste man tyvärr.

• Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det gör hantverkare åxå....
Men kunden får betala för företagets resa.... från firman till kund..
Så om kunden får betala för resan så åker de ju inte gratis som vanliga knegare eller hur?

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så du menar att resan till och från dig, hämtning av prylar, tidrapportering/fakturering, etc görs på obetald fritid?
Exakt detta. TS vet inte hur det funkar hör man ju.

E Erik9005 skrev:
Så om kunden får betala för resan så åker de ju inte gratis som vanliga knegare eller hur?
Dom åker ju till jobbet på morgonen,eller tror du alla hantverkare har sina bilar hemma på gården? Att firman får milkostnader osv på bilen som ska faktureras kund är väl inte konstigt

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske någon VVS-grosse även börjat sälja frimärken... Skulle förklara den posten. 😂😱🙃😆😀

Och då kommer naturligtvis följdfrågan. Vad tror ni ett vanligt brevporto skulle ha för bruttopris hos Ahlsell? 😇
Mer intressant vad de använder för faktureringsprogram där man själv måste köpa brevporto🤔 Skickar jag faktura på post med Visma så skickas det automatiskt, inget jag själv fysiskt postar😅

D Davspa skrev:
Plastpåse - 1x 😂(tycker ändå det är bra.
Ahlsell debiterar för plastpåse om du nu inte visste det. Så gör även coop och ica.

Kan du förklara för mig varför du tycker att en vvs firma ska bjuda på den till just dig?

D docboy skrev:
Ahlsell debiterar för plastpåse om du nu inte visste det. Så gör även coop och ica.

Kan du förklara för mig varför du tycker att en vvs firma ska bjuda på den till just dig?
Det finns en gräns på girighet tycker jag, jag skulle skämmas om jag fakturerade ett par kr för en påse. Som att jag skulle fakturera för ett par skruv. Hoppas han fick behålla påsen och att den är hel och fin fortfarande!

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Det finns en gräns på girighet tycker jag, jag skulle skämmas om jag fakturerade ett par kr för en påse. Som att jag skulle fakturera för ett par skruv. Hoppas han fick behålla påsen och att den är hel och fin fortfarande!
Håller helt med dig. Skulle inte heller fakturera för en påse. Men det är ju egentligen oviktigt i sammanhanget. Varför tar han förgivet att man inte ska bli debiterad påsen?

• Gilla
J-banan
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
Betala och se glad ut. Välj offert nästa gång.
Fast med offert blir det oftast dyrare men du ser inget specificerat och kanske är nöjd 🙂

useless useless skrev:
Så du menar att resan till och från dig, hämtning av prylar, tidrapportering/fakturering, etc görs på obetald fritid?
Ja jobbet börjar när arbetaren börjar plocka ihop diverse grejor på sitt jobb som behövs hos kunden. Sen avslutas jobbet när han är på sitt jobb igen och han dokumenterat vad han gjort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.