D Davspa skrev:
Hej,

Sitter med en faktura från ett VVS-företag som gjort ett jobb hemma hos oss på rörligt arvode, vi är nöjda med jobbet.
Vi är däremot inte speciellt nöjda med att man tycks strö såväl socker som salt på timmarna och lite annat lustigt...

Underlaget kort och gott;
Arbetskostnad - 8,5h
Servicebil framkörning 2x
Frysmaskin hyra - 1x
Återvinningsstation - 1x
Diverse material för utförande
Plastpåse - 1x 😂(tycker ändå det är bra att fakturera kund här, det är ju en kostnad, lite komiskt bara.)
Fakturaavgift, brev och frimärke
Bilningshammar
Mejsel
Vässning av mejsel (vad är detta för något egentligen?)
Trygghetslösning

Allt som allt, inget ROT, 10.433k inkl. moms 25%.

Mitt problem är trefaldigt dock...
1. Faktiskt arbetad tid, dokumenterad, 4h från landning på uppfart till avgång.
2. Framkörning x2, fick visserligen åka och byta ut bilningsmaskinen till en grövre. Är det dock mitt fel, arbetsledare har ju redan varit här och kikat på jobbet?
3. Missade ROT innan fakturan drogs iväg, kan mycket väl dock varit mitt fel.

Vad gör jag nu då, ska jag betala och se glad ut eller bör jag egentligen bestrida och betala det riktiga beloppet...?
Mailat och förklarat situationen, dock inte bestridit fakturan utan mer ifrågasatt spec. Har försökt nå firman på telefon, inget lyckat försök.

Kul med diskussion!
Vässning av mejsel (vad är detta för något egentligen?)
När bilning utförts, så blir mejseln sliten, då slipas den och någon ska betala för det, det är vad som menas med punkten.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag för alltid en diskussion med firman om fakturan jag fått är orimlig. Som ett exempel som hände rätt nyligen var att jag skulle byta ut en ett mätarskåp mot ett nytt. När fakturan kom så innehöll den tre framkörningsavgifter och 16h för två man + 8h för en lärling. Summan låg på 23800 kr inklusive rot. Jag ifrågasatte en framkörningsavgift och varför jag skulle betala för lärlingen då det trots allt bara behövdes max två man för jobbet. Jag förstår att även lärlingar kostar pengar men det är i så fall inte rimligt att debitera mig ytterligare 500 kr/h för någon som kommer bli en tillgång för företaget på sikt. Jag jobbar själv som ingenjör och de första två åren innan man blir egen handläggare med tillräcklig kompetens så är man en kostnad för företaget som först tas igen den dag man står på egna ben. Efter diskussion med firman, som är välrenommerad, så slutade det med en mer rimlig faktura på 19500 kr inklusive rot. Det tråkiga i det här är att det blir mer och mer vanligt med saltade fakturor och frågan är om de flesta bara betalar och ser glada ut? För min del känns det oärligt och att man får lägga ned energi på sådant som egentligen inte alls ska behövas.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har de specificerat kostnaden för frimärke? 😱🙃😂🤔 Den var nog ny isåfall...

Kan du inte fota fakturan och stryka över "känslig" info så att det blir lättare att kommentera.
Fullt rimligt att debitera för frimärke, tänk om du skulle skicka 1miljon styck brev per post och köpte frimärken till alla breven, men inte fick betalt💸
Dock kan man ifrågasätta vem som ens skickar brev per post 2024, mejl på faktura är både snabbare och miljövänligare.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Efter diskussion med firman, som är välrenommerad, så slutade det med en mer rimlig faktura på 19500 kr inklusive rot.
Välrenommerad enligt vem? På mig låter det som att du beskriver en bedragarfirma som systematiskt blåser sina kunder med hittepåbelopp på fakturorna. För du tror väl inte de gjorde det av misstag? Du borde skriva namn på firman så de blir av med sitt oförtjänta rykte, genom att hålla tyst om vilken firma det är så hjälper du dem bara att fortsätta bete sig bedrägligt mot sina kunder.

B Bengt Eriksson9 skrev:
Bestrid den omedelbart , skriv bara att du bestrider fakturan i sin helhet. Då ligger intresset hos honom att återkomma om de vill ha betalt. Men bestridandet ska göras direkt. Så har jag ALLTID gjort , och fått klarhet i problemen. Tror jag bara haft en som inte hört av sig så de fick vänta .
Bestrider du fakturor på ica också? Tänkte de har ju höjt priserna rejält och eftersom du alltid gör det.

• Gilla
Lassiter och 2 till
  • Laddar…
D docboy skrev:
Bestrider du fakturor på ica också? Tänkte de har ju höjt priserna rejält och eftersom du alltid gör det.
Skillnaden är att på ICA så står det vad varorna kostar så man gör ett aktivt val att köpa varan till det pris som är utsatt.
Hade ICA däremot lagt på en timkostnad för kassapersonalen (Självklart betalar man ju för påbörjad timme) på 700 kronor så hade det varit lite mer som hantverkare beter sig. Plus bilkostnad för att täcka att varan transporterades till butiken givetvis.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
T Tosel skrev:
Fullt rimligt att debitera för frimärke,
Rimligt eller ej så är det ett fullkomligt unikt och tämligen uppseendeväckande agerande. Jag har hanterat en mycket stor mängd fakturor i mitt liv, både som privatperson och i mitt yrkesliv. Jag har aldrig sett en särdebitering för ett frimärke.

Vissa debiterar en faktureringsavgift, men är inte den kostnaden avtalad i förväg stryks den givetvis innan fakturan betalas.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Välrenommerad enligt vem? På mig låter det som att du beskriver en bedragarfirma som systematiskt blåser sina kunder med hittepåbelopp på fakturorna. För du tror väl inte de gjorde det av misstag? Du borde skriva namn på firman så de blir av med sitt oförtjänta rykte, genom att hålla tyst om vilken firma det är så hjälper du dem bara att fortsätta bete sig bedrägligt mot sina kunder.
Som jag ser det så är det inte firman som gjort fel utan att de som utfört arbetet inte har använt hjärnan för att utföra jobbet.
Ett besök var för kontroll av anläggning. Nästa gång kom de kl 14 på dagen för att åka hem kl 15.00. Det sista besöket var de på plats kl 09.00 och slutförde jobbet. På samtliga uppdrag var lärlingen med.
Det här tog jag upp med administrationen som inte hade några som helst problem att korrigera fakturan. Det är möjligt att de anställda är pressade till att ha så full beläggning som möjligt och då kommer jag också att namnge denna firma som är en av de större i Sverige. Men fram till dess så är en gång ingen gång.

L lbgu skrev:
Skillnaden är att på ICA så står det vad varorna kostar så man gör ett aktivt val att köpa varan till det pris som är utsatt.
Hade ICA däremot lagt på en timkostnad för kassapersonalen (Självklart betalar man ju för påbörjad timme) på 700 kronor så hade det varit lite mer som hantverkare beter sig. Plus bilkostnad för att täcka att varan transporterades till butiken givetvis.
Fast det är ju de de gör. Tror du personalens löner kommer från annat än påslag på deras varor de säljer.

E Erik9005 skrev:
Ja vi andra idioter åker ju fram och tillbaka till våra jobb helt gratis på fritiden
Denva junkorkat erik. Jag kan ha 2-4 kunder en dag som elektriker, blir ofta flera timmars restid en sån dag..så jag ska lämna hemmet 7 å komma hem 22 då tycker du är vad som gäller.
Är du på ett bygge med etablering så är inte restid inräknat på hantverkarns dag. Ska alla bo granne med olika hantverkare bilverkstäder,tandläkare,bönder för att slippa restid.? Blir lite konstigt de😂🎈

• Gilla
kimpano och 2 till
  • Laddar…
Det som stör mig mest som ingenjör och konsult är att när jag räknar på jobb så ingår bil (kostnad för ALLT bilen kostar att äga i 1h), dator etc redan i timkostnaden. Det är ett skämt att få ett fakturaunderlag för framkörning om timmarna redan räknas från att man vid punkt A startar tidtagare ur.

Fakturan är saltad. Jag har som sagt pratat med ägaren.

Tog betalt 1h för att själv komma och bedöma jobbet + framkörningsavgift och fakturering.
Ska tilläggas att all info inkl. Bilder redan fanns till förfogande kring arbetet.

Tog betalt för 4h FAKTISK arbetad tid + avgift framkörning och sen ytterligare för att hämta material och maskin.

Lägg på 1h för körning från mig till ÅVC samt slänga ett rör och en golvbrunn, det är inga jävla 8,5h. Jag bor inte 5 mil ute i skog. Det är en lokal vvs-firma som har 15min körtid.

Anmärk sedan materialkostnad på ynka 1.116,14kr och påstå att jag har fel i mitt yrkande.

Nu orkade inte jag tjafsa för -2.000kr men det blir inget återbesök eller för den delen någon rekommendation.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
H
Vi har på firman med fått börja med att specificera helt ned på bebis nivå.

Tidigare så gjorde vi ett jobb fakturera timmar sen hade vi ett procent påslag, beroende på vad summan hamnade på.
Hade lista som vi visade kunderna vad påslaget var i procent.
Tror det var 6-7 % under 10000 och 4procent till 50000 osv.

Detta täckte in bil kostnad och faktureringskostnad.
Även små förbruk av skruv osv som vi hade i bilen.

Men de sista åren så är det många som klagar i efterhand på procenten i påslag och att vi ska specificera fakturan.
Resultatet är att kunderna får betala mer för att vi ska sitta och lista upp allt detta tar mer tid och nu betalar dom fakturerings avgift, betalar för bil och allt små förbruk blir fakturerat.

Vi har sett att vi har mer förtjänst per jobb efter att vi ska ha med allt på fakturan.

Vi köper allt som går åt till jobbet och vidarefakturerar kund istället för att tidigare fanns en del i bilen och vi hade eget lager på firman.

• Gilla
  • Wow
tjockelamock och 1 till
  • Laddar…
B
L lbgu skrev:
Lite skrämmande att kasta sopor på återvinningen är en av de större posterna.
En ärlig hantverkare borde upplysa kunden om att han tar XXXX kronor för att kasta skräpet och ge kunden valet att göra det själv. Har svårt att tänka mig att någon skulle vilja betala någon större summa för att någon ska kasta skräp.
Dem flesta vet att företagen betalar för deponin.

Snart måste företagen börja ta betalt för tiden också där allt ska förklaras in i minsta detalj.

Visst i ktj står de i princip att konsumenten kan va idiot. Behöver inte kunna eller förstå något. Men i sin tur står de inget om att firmorna i framtiden kan börja ta betalt för konsultationen.

Detta är löjligt. Anlitar man så måste man börja tänka lite själv.

• Gilla
Josko1
  • Laddar…
B
H Hallerudsbo skrev:
Vi har på firman med fått börja med att specificera helt ned på bebis nivå.

Tidigare så gjorde vi ett jobb fakturera timmar sen hade vi ett procent påslag, beroende på vad summan hamnade på.
Hade lista som vi visade kunderna vad påslaget var i procent.
Tror det var 6-7 % under 10000 och 4procent till 50000 osv.

Detta täckte in bil kostnad och faktureringskostnad.
Även små förbruk av skruv osv som vi hade i bilen.

Men de sista åren så är det många som klagar i efterhand på procenten i påslag och att vi ska specificera fakturan.
Resultatet är att kunderna får betala mer för att vi ska sitta och lista upp allt detta tar mer tid och nu betalar dom fakturerings avgift, betalar för bil och allt små förbruk blir fakturerat.

Vi har sett att vi har mer förtjänst per jobb efter att vi ska ha med allt på fakturan.

Vi köper allt som går åt till jobbet och vidarefakturerar kund istället för att tidigare fanns en del i bilen och vi hade eget lager på firman.
Helt rätt 👍

E Erik9005 skrev:
Ja vi andra idioter åker ju fram och tillbaka till våra jobb helt gratis på fritiden
Fast det gör ju hantverkarna också? De fakturerar ju bara för tiden de kör till och från kunden. Tror folk på allvar att firmorna vågar ta betalt för sina anställdas pendling till och från jobbet som sker utanför arbetstid?

L lbgu skrev:
Lite skrämmande att kasta sopor på återvinningen är en av de större posterna.
En ärlig hantverkare borde upplysa kunden om att han tar XXXX kronor för att kasta skräpet och ge kunden valet att göra det själv. Har svårt att tänka mig att någon skulle vilja betala någon större summa för att någon ska kasta skräp.
Säg inte det. Vi ska inte glömma bort att vi på det här forumet lutar STARKT mot att göra så mycket vi kan själva. Gott om kunder (som sannolikt inte sitter på detta forum) betalar för hantverkare just precis för att de inte vill behöva göra det själva. Sedan informerar man såklart om att de kan göra det billigare själva (i synnerhet som privatpersoner inte måste betala avgift på stationen som firmorna måste), men förvånansvärt ofta blir svaret på det "nej".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.