Vad kostade mejselposten.

Har du hyrt mejsel så brukar man inte betala slipning.
Har du köpt mejsel så blir det komiskt att du ska betala slipning.

• Gilla
  • Wow
solofss2 och 2 till
  • Laddar…
Som jag trodde...så åtminstone hos dessa så har dom en slipkostnad när man hyr bilspett hos dom

• Skärmdump av hemsida med hyrinformation för bilningsmaskinen Makita HM0871C och detaljer om slipkostnad för mejsel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Davspa skrev:
Uppdatering. Fick tag i arbetsledaren och hade en trevlig diskussion, kanske inte riktigt fortsatt nöjd med att man vägrade avdrag då jag fortfarande inte får ihop 8,5h även om jag räknar in faktiskt arbetad tid, restid, material hämtning och fakturering... Men å andra sidan kan 7-7,5h möjligtvis vara rimlig och då orkar jag helt ärligt inte diskutera kring 1h.

Kort och gott jag fick min ROT och betalade snällt en duktig hantverkare.
Jag ser också att det flitigt diskuteras om den komiska påsen och frimärket men med tanke på att jag själv sitter med fakturering så är jag inte förvånad eller för den delen störd av detta. Allt kostar.

Tack för diskussionerna!
Appropå den lite lustiga faktureringen kommer detta bli mer och mer vanligt. Det är en synergi mellan två saker:

1. Kunderna blir mer och mer noggranna i att detaljgranska varenda rad i fakturaunderlaget.
2. Företagen blir mer och mer noggranna i att varenda grej som KAN faktureras mot kund, SKA faktureras mot kund. Jag jobbar själv i branschen och tycker själv det är rent barnsligt hur man ligger på om att varenda pinnal ska med på fakturan, i kombination med hur vi helst inte ska ha nånting alls i bilarna mer än en liten grunduppsättning verktyg. Så jag kan ser hur saker som att se till att ett frimärke ligger skulle kunna vara en slags tyst protest i malicious compliance-anda; gör precis som arbetsgivaren säger och få dem på så sätt att se fåniga ut.

Just plastpåsen har förresten en enkel förklaring: oftast hanterar firman det så att när de handlar hos grossisten sätter de ett godsmärke på inköpet knutet till din order. När fakturan på det inköpet kommer in lägger de den direkt på ordern och fakturerar dig detta, efter lite revidering (om de t.ex köpt en ask med 200 skruv och använt 30 så drar de av kostnaden för övriga 170). Plastpåsen betalar de för i butiken, alltså ligger det med på fakturan de får in och så följer den med rakt in på fakturan till dig.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Ja vi andra idioter åker ju fram och tillbaka till våra jobb helt gratis på fritiden

• Gilla
  • Haha
minimunk och 17 till
  • Laddar…
S
E Erik9005 skrev:
Ja vi andra idioter
Självinsikten är det inget fel på iaf 👌

• Gilla
  • Haha
  • Älska
kimpano och 7 till
  • Laddar…
D Davspa skrev:
men istället är timmarna och framkörning och avfall dom stora posterna som blir 80-85% av totalen.
Lite skrämmande att kasta sopor på återvinningen är en av de större posterna.
En ärlig hantverkare borde upplysa kunden om att han tar XXXX kronor för att kasta skräpet och ge kunden valet att göra det själv. Har svårt att tänka mig att någon skulle vilja betala någon större summa för att någon ska kasta skräp.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
När man blir upphetsad på sådant är det bra att ta ett kliv tillbaka och titta på sin egna sätt att få lön, hur mycket pengar brutto som måste dras in för att betala den lönen per timme man själv kostar - och hur tidrapporterar man, hur hanteras spilltider som ärligt inte har med kunduppdraget att göra, hur hanterar man resor inom arbetet etc. - timlönen tickar ju lika mycket och motsvarande hur mycket pengar som måste dras in även om man sitter i en bil till ett jobb, köper material eller åker med avfall till återvinning, förberedelse inför jobb, inköp och väljande av material och komponenter för jobbet att inte förglömma, verktyg, maskiner och utbildning skall också med på något sätt...

Redigerat:
  • Gilla
Hjorta och 5 till
  • Laddar…
Gällande plastpåsen, allt material som man köper hos el- och VVS-grossister åker direkt in på arbetsordern och om inte hantverkaren själv tar bort plastpåsen innan hen stänger ordern för fakturering så kan det lätt hänt vara så att ekonomi inte märker den när dom går igenom 100 fakturor. Hos oss brukar den tas bort, men misstag kan ske när det blir löpande band-jobb.

//Patrik

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Fick du ett uppskattat pris på jobbet innan, eller en offert?

O oddan skrev:
Fick du ett uppskattat pris på jobbet innan, eller en offert?
Läs första inlägget.. rörligt arvode

V Vector skrev:
Läs första inlägget.. rörligt arvode
Det har inte med saken att göra.

• Gilla
solofss2 och 1 till
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Gällande plastpåsen, allt material som man köper hos el- och VVS-grossister åker direkt in på arbetsordern och om inte hantverkaren själv tar bort plastpåsen innan hen stänger ordern för fakturering så kan det lätt hänt vara så att ekonomi inte märker den när dom går igenom 100 fakturor. Hos oss brukar den tas bort, men misstag kan ske när det blir löpande band-jobb.

//Patrik
Dessutom var det väl vid tillfället skatt på plastpåsen. Och ovanpå det moms och hantverkarens påslag. Pratar vi dessutom en påse från Ahlsell med bruttopris…

Sen ska TS betala timlön för att hantverkaren hanterar påsen från butik till återvinning. Jäkligt dyr påse 😂.

• Haha
  • Gilla
solofss2 och 8 till
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Gällande plastpåsen, allt material som man köper hos el- och VVS-grossister åker direkt in på arbetsordern
Kanske någon VVS-grosse även börjat sälja frimärken... Skulle förklara den posten. 😂😱🙃😆😀

Och då kommer naturligtvis följdfrågan. Vad tror ni ett vanligt brevporto skulle ha för bruttopris hos Ahlsell? 😇

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
E Erik9005 skrev:
Ja vi andra idioter åker ju fram och tillbaka till våra jobb helt gratis på fritiden
Det gör hantverkare åxå....
Men kunden får betala för företagets resa.... från firman till kund..

• Gilla
tjockelamock och 9 till
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
Betala och se glad ut. Välj offert nästa gång.
"Timdebiteringen är 1000:-, men en timme för oss motsvarar två vanliga".

Helt orimligt att betala uppenbart felaktiga fakturor. Om du äter en pizza och får en faktura för två, betalar du utan att tänka?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.