1 292 276 läst · 12 061 svar
1292k läst
12,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Jag vet inte, undrar om det inte var just i Sundsvall vi svängde in en kväll någon gång på 90-talet och tjejen i luckan serverade burgare från ett enormt j-vla berg med köttpuckar hon hade stekt upp som låg och jäste i ett hörn på stekbordet. 3 timmar gammal ljummen Max-puck, bläää.kisumisu skrev:
Definitivt nåt man försöker glömma, men som inte går. 😝
Donken verkar variera i kvalitet beroende på franchisetagarens ambitioner. Vi har 3 här i stan varav en är riktigt bra, en helt OK, och en är dålig. Annars vill jag slå ett slag för Big Boy, det smakar som gamla tiders Max, dvs Scan-burgare tillagad på stekbord vid beställning. Inget för hipsters men ibland är det vad man vill ha 🙂kisumisu skrev:
Hur är det med Hesburger för övrigt?
Absolut inte bara där. Jag var faktist häromdan och testade Max efter sisådär 1-2 år. Tyckte det hade blivit ännu sämre!C cpalm skrev:
Man hade tom minskat storleken på burgarna kändes det som (men det här var kanske inbillning) men smaklöst var det. Kändes som den var även halvkall. Orkade dock inte gå klaga.
Håller med!possum77 skrev:
Donken verkar variera i kvalitet beroende på franchisetagarens ambitioner. Vi har 3 här i stan varav en är riktigt bra, en helt OK, och en är dålig. Annars vill jag slå ett slag för Big Boy, det smakar som gamla tiders Max, dvs Scan-burgare tillagad på stekbord vid beställning. Inget för hipsters men ibland är det vad man vill ha 🙂
Hur är det med Hesburger för övrigt?
Hesburger är lite som Finlands egen McDonalds. Jag hatar inte det och burgarna är bra gjorda. Men det är inget man blir direkt mätt på och onödigt dyrt i det man får!
Men tycks ändå gå bra håller på byggas en stor ganska nära Torneås Mcdonalds. Även fast det finns redan en mindre i Torneå.
Finns Hesburger i Sverige?
Dom har funnits i Ryssland. Finns i åtminstone Estland.
Jag som jobbar med bil och ofta passerar Stockholm flera gånger per dag betalar uppåt 135 spänn per dag för att stå i kö.kisumisu skrev:
Jodå är ju inte nån enorm kostnad, speciellt om man bara som turist åker då och då. Men bor man på området kan ju 9kr per passage även den bli en dyr historia i slutändan.
Men jag tycker det är framförallt fel med sådana här avgifter på infrastruktur som i grund o botten är betalda med skattepengar.
Vi har heller inte nån liten kostnad gällande att äga och driva en bil!
Inte ens elbil är billig köra om man måste ladda på vägen. Då kommersiella laddstationer har överpriser!
Dock är det någorlunda förmånligt köra hybrid långa sträckor. Bensinen är billigast i hela EU området?. Medans diesel höjs.
Grannlandet är det dock mer förmånligt att köra elbil långa sträckor 😊 parkering är också enklare även större städer erbjuder även gratis p platser.
135 är maxtaxan, dyraste enkel kostar 35.
Ska man se klart från mitt perspektiv som jobbande i bil skulle avgifterna vara högre, för de har inte hjälpt att minska trafiken.
Finns städer med flerfiliga vägar där någon är avsedd för bilar med minst en passagerare. Nu är det länge sedan men minns jag rätt så var det så mellan San Francisco och San Jose, ev. bara under pendlartiderna.Isakare skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 209 inlägg
Ibland slår Youtube algoritmen till. Igår tyckte den jag skulle se Rapport från så nära 50 år sedan att det kan kvitta, alltså 17 december 1975:
Det är inte utan att nyhetsrapporteringen ändrats. Jag slås framförallt över hur korta och sakliga manusen är, speciellt från utrikeskorrespondenterna (inte dagens långa fram-och-tillbaka-intervjuer journalister emellan där det till slut visar sig att det inte finns något att säga). Jag slås också av hur tydligt man artikulerar. Men SVT blev som sagt eget bolag först 1978, innan dess så var det Radiotjänst som skötte utsändningen, så det är nog en koppling till radioreportage som lever kvar 1975.
Det andra är ju den relativa bristen på rörlig bild. Det är färg från studio och bandade TV-sändningar (dvs handbollskvalet). Lokala reportage filmades på 16mm svart-vitt och klipptes så innan de skannades "live" i sändningen (om inte minnet sviker). Och utrikesreportagen ringdes fortfarande in via telefon med bildspel under uppläsningen.
Och så lite spoilers
Varvskrisen fördjupades och fortsatte och samtliga varv i inslaget lades i sinom tid ner (ja, man skulle med stor vilja kunna hävda att Kockums lever kvar i Karlskrona). Vi har idag inom riket inte ens förmågan att reparera eller inspektera större fartyg annat än med dykare...
Samma sak med teko-industrin. Även om man säger att industritextilier (t ex de som används i air-bags) fortfarande förekommer i större omfattning än man tror i Borås-regionen och tydligen drar in mer pengar än den gjorde på 70-talet.
Och långvården blev vi tillslut av med. Men det tog tid och kostade oerhörda pengar. Allt var dock som synes långtifrån bättre förr.
SAAB fick inte sälja några SK60/SAAB 105 till Finland. De valde det brittiska Hawk istället. Vi exporterade dock några 105 till Österrike. Och Viggen lyckades vi som bekant aldrig att sälja till någon annan. (Lika bra det eftersom det är dyrt att exportera krigsmateriel. Man går ofta back på den affären.)
Frågan om vilken plats samerna skall få ta fick vi dock ingen varaktig lösning på. Det är fortfarande en konfliktfråga som blossat upp i aktualitet igen bara de senaste åren.
NATO är vi numer som sagt medlem i, men det är ju slående hur stora siffror vi talar om när vi är mitt i det kalla kriget. Det var som sagt krig, dvs när man ser till hur ekonomier och planering fungerande.
I stort sett alla Sovjetiska stridsvagnar som det talas om har dock vid det här laget "skrotats" i Ukraina. (De har nästan inget från det kalla kriget kvar i lagren.) De västliga systemen skrotade vi själva. Och vi har bara en skugga kvar av det antal kärnstridsspetsar som nämns. (USA har, baserat på en analys av hur kärnvapenkrig faktiskt skulle gå till, i stort sett helt övergivit tanken om "taktiska" kärnvapen.)
Polisario och frihetskampen för Västsahara hade jag också helt glömt. Den håller faktiskt fortfarande på! Men är idag till allra största delen icke-militära medel. Man styr över en liten del av västsahara och några stater har erkänt det styret, men inte mer än så. Det blev tyvärr ytterligare en post-kolonial röra när Spanien drog sig ur utan någon verklig lösning som tillfredsställer alla parter i sikte.
Av stålverk-80 blev det intet!
Men tomten är kvar oanvänd om någon skulle vara sugen att starta industri!
(Nej, jag tror inte det blir något av nuvarande batteritillverkningsplaner heller...)
Bättre gick det dock för Ove Bengtsson i tennisens Davis Cup. Han blev inte landsförvisad.
Han förlorade visserligen sin singelmatch, men eftersom Borg vann sin (fattas bara annat 1975) och de båda vann dubbeln så spelade den enda singelförlusten ingen roll.
Och Palme kritiserade som sagt inte bara väst, utan talade även om "De diktaturens kreatur som styr i Prag". MUF:s ordförande 1975 var ingen annan än Per Unckel som ju hade en fortsatt framgångsrik karriär som politiker. (Fast han använde tjänstekreditkortet för privata resor, så det är inte första gången en moderat kritiseras för det...
)
Sedan handbollskval med ingen mindre än Arne Hegerfors som komentator! Jag hittar inte resultaten från matchen i hastigheten, men Sverige kvalificerade sig inte till OS i handboll i Montreal 1976. Det gjorde däremot Tjeckoslovakien. De räckte inte ända fram utan guld, silver och brons gick till Sovjet, Rumänien och Polen. En total dominans från öststaterna, och då deltog dessutom som sagt även Tjeckoslovakien, Ungern och Jugoslavien också bland de 11 som kvalificerat sig. (Ja de sista var inte "östblocket" på samma sätt, men ändå inte väst.)
Sist väder med ingen mindre än John Pohlman (som ritade väderkartorna själv vid den här tiden!)
Det visar sig att julvädret var lika illa då som nu. Varför envisas vi med att bo här?
Ja, iaf vi på västkusten då.
Det är inte utan att nyhetsrapporteringen ändrats. Jag slås framförallt över hur korta och sakliga manusen är, speciellt från utrikeskorrespondenterna (inte dagens långa fram-och-tillbaka-intervjuer journalister emellan där det till slut visar sig att det inte finns något att säga). Jag slås också av hur tydligt man artikulerar. Men SVT blev som sagt eget bolag först 1978, innan dess så var det Radiotjänst som skötte utsändningen, så det är nog en koppling till radioreportage som lever kvar 1975.
Det andra är ju den relativa bristen på rörlig bild. Det är färg från studio och bandade TV-sändningar (dvs handbollskvalet). Lokala reportage filmades på 16mm svart-vitt och klipptes så innan de skannades "live" i sändningen (om inte minnet sviker). Och utrikesreportagen ringdes fortfarande in via telefon med bildspel under uppläsningen.
Och så lite spoilers
Varvskrisen fördjupades och fortsatte och samtliga varv i inslaget lades i sinom tid ner (ja, man skulle med stor vilja kunna hävda att Kockums lever kvar i Karlskrona). Vi har idag inom riket inte ens förmågan att reparera eller inspektera större fartyg annat än med dykare...
Samma sak med teko-industrin. Även om man säger att industritextilier (t ex de som används i air-bags) fortfarande förekommer i större omfattning än man tror i Borås-regionen och tydligen drar in mer pengar än den gjorde på 70-talet.
Och långvården blev vi tillslut av med. Men det tog tid och kostade oerhörda pengar. Allt var dock som synes långtifrån bättre förr.
SAAB fick inte sälja några SK60/SAAB 105 till Finland. De valde det brittiska Hawk istället. Vi exporterade dock några 105 till Österrike. Och Viggen lyckades vi som bekant aldrig att sälja till någon annan. (Lika bra det eftersom det är dyrt att exportera krigsmateriel. Man går ofta back på den affären.)
Frågan om vilken plats samerna skall få ta fick vi dock ingen varaktig lösning på. Det är fortfarande en konfliktfråga som blossat upp i aktualitet igen bara de senaste åren.
NATO är vi numer som sagt medlem i, men det är ju slående hur stora siffror vi talar om när vi är mitt i det kalla kriget. Det var som sagt krig, dvs när man ser till hur ekonomier och planering fungerande.
I stort sett alla Sovjetiska stridsvagnar som det talas om har dock vid det här laget "skrotats" i Ukraina. (De har nästan inget från det kalla kriget kvar i lagren.) De västliga systemen skrotade vi själva. Och vi har bara en skugga kvar av det antal kärnstridsspetsar som nämns. (USA har, baserat på en analys av hur kärnvapenkrig faktiskt skulle gå till, i stort sett helt övergivit tanken om "taktiska" kärnvapen.)
Polisario och frihetskampen för Västsahara hade jag också helt glömt. Den håller faktiskt fortfarande på! Men är idag till allra största delen icke-militära medel. Man styr över en liten del av västsahara och några stater har erkänt det styret, men inte mer än så. Det blev tyvärr ytterligare en post-kolonial röra när Spanien drog sig ur utan någon verklig lösning som tillfredsställer alla parter i sikte.
Av stålverk-80 blev det intet!
Bättre gick det dock för Ove Bengtsson i tennisens Davis Cup. Han blev inte landsförvisad.
Och Palme kritiserade som sagt inte bara väst, utan talade även om "De diktaturens kreatur som styr i Prag". MUF:s ordförande 1975 var ingen annan än Per Unckel som ju hade en fortsatt framgångsrik karriär som politiker. (Fast han använde tjänstekreditkortet för privata resor, så det är inte första gången en moderat kritiseras för det...
Sedan handbollskval med ingen mindre än Arne Hegerfors som komentator! Jag hittar inte resultaten från matchen i hastigheten, men Sverige kvalificerade sig inte till OS i handboll i Montreal 1976. Det gjorde däremot Tjeckoslovakien. De räckte inte ända fram utan guld, silver och brons gick till Sovjet, Rumänien och Polen. En total dominans från öststaterna, och då deltog dessutom som sagt även Tjeckoslovakien, Ungern och Jugoslavien också bland de 11 som kvalificerat sig. (Ja de sista var inte "östblocket" på samma sätt, men ändå inte väst.)
Sist väder med ingen mindre än John Pohlman (som ritade väderkartorna själv vid den här tiden!)
Det visar sig att julvädret var lika illa då som nu. Varför envisas vi med att bo här?
Både Göreborg och Oslo har haft varianter med filer för bilar med passagerare.A AndersS skrev:
Senast var det Oslo som fram til i nyligen tillät kollektivfeltet för elbilar med 1 passagerare.
Polisen som kollar lägger gladeligen ut stories där folk kör omkring med skyltdockor etc.
Loffes grill ute i Älvsjö som var nog bara han som hade nattöppet och köpte tummbesrulle när man var fyllhungrig samtidigt som han gjorde maten berättade vilka problem han hade med hemorrojder.
Det är inte helt sant. SSAB har expanderat rejält i Luleå och har tagit en stor del av området i anspråk. ”Den krisande batteritillverkaren Northvolt” håller till i Skellefteå 13 mil söderut och har inget med stålverk 80 att göra.lars_stefan_axelsson skrev:
Nej de finns inte i Sverige, brukar äta därkisumisu skrev:
när jag hälsar på släkten i Finland och håller med om att det är helt OK men lite överprisat. Svenska kronans status har ju inte heller gjort det billigare 🫣
Överlag verkar Finska kedjor ha svårt att etablera sig i Sverige. Koti-Pizza försökte ett tag men fick ge upp.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 209 inlägg
Nej, det var planerna från "Talga Resources" att starta batteritillverkning på delar av tomten som jag menade. Northvolt lockades som sagt med fagra löften, men valde Skellefteå istället. (Och det gick ju ändå "sådär" så ingen större skada skedd därvidlag).possum77 skrev:
Visst är det lite roligt.possum77 skrev:
Nej de finns inte i Sverige, brukar äta där
när jag hälsar på släkten i Finland och håller med om att det är helt OK men lite överprisat. Svenska kronans status har ju inte heller gjort det billigare 🫣
Överlag verkar Finska kedjor ha svårt att etablera sig i Sverige. Koti-Pizza försökte ett tag men fick ge upp.
Det är som lite så att öst och väst har en liten gräns. T ex butiker som Prisma finns inte i Sverige. Ica finns ej i Finland.
Allt ser så annorlunda ut. Medans t ex Norge liknar mer Sverige. Finns liknande butiker Coop och Ica osv.
Allt från företag, kultur som musik etc. Kommer ihåg så väl när jag flytta norrut och kunde lyssna på finsk radio. Vad kul det var att kunna höra lite annan musik. Numera känns även den musiken uttjatat ni vet det där att man spelar om och om samma låtar.
Nu har dock Biltema, Clasohlsson, Jula kommit till Finland.
I Sverige har Motonet öppnat i Sundsvall dock riktigt trist att Motonet i Sverige har inga laddningsstationer för elbilar. Finland kan man ladda bil för ca 2kr kWh 👌 även snabbladdning.