1 318 379 läst · 12 140 svar
1318k läst
12,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Ja N900 var en bra mobil, har kvar min någonstans. Såg att man fortfarande håller liv i OSetkisumisu skrev:
Är det en generationsfråga, jag har gått över till att köra bankappen för att läsa in de ytterst få fakturor man får (ok, någon kräver inmatning).😉 Funkar att läsa av både från papper och bildskärm.Maria T skrev:
Men samtidigt "stansar" man ju mängder av data som släktforskare i t.ex. Disgen, just nu hjälps en bekant med allt i text-fil och ca 1500 personer. Men sedan kan någon annan få det i gedcom-format.
Renoverare
· Stockholm
· 18 763 inlägg
Jag använde min Desire Z ibland för att remota till min workstation och jobba lite på resande fot. Det fungerade hyffsat men upplösningen var lite för låg. Idag borde det fungera mycket bättre om man bara hade ett tgb

Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 646 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 646 inlägg
Alla sökningar/slagningar en också gör som släktforskare - det blir faktiskt betydligt mer än vad jag först tänkte.A AndersS skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 243 inlägg
Njae, jag är skeptisk. Ungarna kanske tror de är snabba, men det är antagligen bara brist på perspektiv.kisumisu skrev:
Jay Leno lät ju två killar som vunnit en nationell tävling i att SMS:a fort tävla mot två gubbar som skickade morse. (Jag hittar inte hela segmentet bara själva tävlingsdelen)
Morse vann ganska behändigt. Och då sände de inte snabbt heller utan bara normalt kompetent.
Jag är övertygad om att pekfingervalsen aldrig kan slå att skriva med alla fingrarna, oavsett hur duktig man är att vricka tummarna.

Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 745 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 745 inlägg
Glöm inte att Android har stöd för tangentbord, mus, CD-läsare och diskettstation bara genom att ansluta dem via USB-kontakten.AndersMalmgren skrev:
Så om man vill är det en enkel sak att koppla in ett riktigt tangentbord för att kunna skriva snabbt och långt på sin mobiltelefon.
Renoverare
· Stockholm
· 18 763 inlägg
Kanske finns ett tgb gjort för detta med plats för moblen etcJonas Persson skrev:

Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 745 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 745 inlägg
Som sagt, detta inlägg är skrivet med trådlös mus och tangentbord.AndersMalmgren skrev:
Video Player is loading.
Current Time 0:00
/
Duration 0:00
Loaded: 0%
0:00
This is a modal window.
Beginning of dialog window. Escape will cancel and close the window.
End of dialog window.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Stockholm
· 18 763 inlägg
Inte så praktiskt ta med sig på resande fot. Men om den var mycket mindre, med integgrerad touchpad och plats för att montera mobilen skulle det kunna vara ett alternativ till att ta med laptopen när man vill resa light. Funderat på att köpa denna just för detta.Jonas Persson skrev:
https://www.gpd.hk/gpdwinminisdfewr
Edit: verkar finnas en del men svårt med nordisk layout

Logga in
Skapa konto
Redigerat:

Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 745 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 745 inlägg
Bäst av allt är att det bara fungerar. Går blixtsnabbt och inga fönster visas som i Windows att ny hårdvara detekterats osv.AndersMalmgren skrev:
Inte så praktiskt ta med sig på resande fot. Men om den var mycket mindre, med integgrerad touchpad och plats för att montera mobilen skulle det kunna vara ett alternativ till att ta med laptopen när man vill resa light. Funderat på att köpa denna just för detta.
[länk]
Edit: verkar finnas en del men svårt med nordisk layout
[bild]
Har inte prövat fullt ut, men med thunderbolt-hubben på jobbet för våra bärbara datorer kan man ansluta skärm, tangentbord, nätverk och mus. Antar att en minnessticka också fungerar. 3,5" diskettstation vet jag fungerar, men varför kan man undra. 1,44 MB var användbart för 25 år sedan.
Något som är användbart är en nätverksadapter. Praktisk om man vill felsöka nätverket. Och en dörröppnare när man ringer sin internetleverantör, "Ja nätverket är nere, jag har tom försökt att få kontakt med min Android telefon via kabel, vad mer vill du att jag ska testa?"🤓

Logga in
Skapa konto
Jodå det finns ju usb-c till A.Jonas Persson skrev:
Bäst av allt är att det bara fungerar. Går blixtsnabbt och inga fönster visas som i Windows att ny hårdvara detekterats osv.
Har inte prövat fullt ut, men med thunderbolt-hubben på jobbet för våra bärbara datorer kan man ansluta skärm, tangentbord, nätverk och mus. Antar att en minnessticka också fungerar. 3,5" diskettstation vet jag fungerar, men varför kan man undra. 1,44 MB var användbart för 25 år sedan.
Något som är användbart är en nätverksadapter. Praktisk om man vill felsöka nätverket. Och en dörröppnare när man ringer sin internetleverantör, "Ja nätverket är nere, jag har tom försökt att få kontakt med min Android telefon via kabel, vad mer vill du att jag ska testa?"🤓
[bild]
O ja det går ha minnesticka, köpte sjölv en sån adapter just kunna ansluta en helt vanliga usb stickor till mobilen.
Intressant att man kan köra även tangentbord och mus, måste testas 😂
Dock som sagt lite jobbigt bära med sig stor keyboard ⌨️
Några år sedan läste jag att det fanns plånboksfodral hållare med tangentbord, men som sagt svårt hitta med ÄÅÖ.
Sedan har jag för mig dessa anslöts med bluethoot dvs ännu en ny enhet som man måste ladda batteri på 😮💨
Bara fixa ett nytt kontantkort 😉HasseTeknik skrev:

Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 745 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 745 inlägg
De äldre Ericsson och Spectronic var så dyra, NMT, och gick vidare när jag bytte, men de här ligger i en låda och nyare modeller har skrotats. Kom på att jag även hade en Xperia före HTC på bild, undrar var den är?HasseTeknik skrev:

Logga in
Skapa konto
Redigerat: