1 318 379 läst · 12 140 svar
1318k läst
12,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits

Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 745 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 745 inlägg
Mer om hålkort. Av en slump dyker denna serie med Karl Alfred upp. Det är ingen vanlig serie, han gör reklam för jobbet hålkortsoperatör. Ett tidsdokument.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 745 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 745 inlägg
Serien fortsätter, men är mer allmänt hållen.
En detalj jag tror många glömt är att i datorernas barndom förberedde man informationen innan uppgiften gavs till datamaskinen. Räknestickan användes ibland för att förbereda materialet. Man såg inte ännu möjligheten att göra alla stegen i datorn.
Om man läser serien ser man att det då ansågs viktigt att man kunde skriva på en skrivmaskin. Minns när jag skulle börja gymnasiet i början av 80-talet och att det då fanns en tvåårig linje där man blev skrivmaskinsreparatör, det ansågs vara en väg till att arbeta med datorer. Låter helt galet idag och är en yrkesroll som försvann typ tio år senare.
En detalj jag tror många glömt är att i datorernas barndom förberedde man informationen innan uppgiften gavs till datamaskinen. Räknestickan användes ibland för att förbereda materialet. Man såg inte ännu möjligheten att göra alla stegen i datorn.

Logga in
Skapa konto
Om man läser serien ser man att det då ansågs viktigt att man kunde skriva på en skrivmaskin. Minns när jag skulle börja gymnasiet i början av 80-talet och att det då fanns en tvåårig linje där man blev skrivmaskinsreparatör, det ansågs vara en väg till att arbeta med datorer. Låter helt galet idag och är en yrkesroll som försvann typ tio år senare.

Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 745 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 745 inlägg
J JohanLun skrev:
Rätt häftigt ändå!13th Marine skrev:
Jag kommer ihåg hål nyckelkorten från Finlandsbåtarna speciellt Viking Line. Sedan gick dom redan tidigt 90 tal över till engångskort "kartongbit" med magnetremsa.
Nu blir det här riktig utanför ämnet, men har en känsla att dessa hålkort användes inte så lång tid?
Råkade bara se på inspelat material från Viking Sally dvs det som blev senare Estonia.... Där fanns vad jag såg i videon vanliga nycklar!! Aldrig sett sådant i nån båt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 243 inlägg
Eller som det hette i Sverige: Stansoperatris.Jonas Persson skrev:
(Nej, det fanns inga stansoperatörer, jaja, det kan ha funnits något enstaka unikum dådå.).
Jag är gammal nog att ha använt "stansa" istf. datainmatning precis innan det föll bort ur språkbruket.

Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 646 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 646 inlägg
Fossilen (undertecknad) var så duktig på att "stansa", även kallat "dataregistrering" (inmatning) att hon faktiskt vunnit tävling i det! Jorå, sånt fanns, på arbetsplatser där det registrerades monstruösa mängder av siffror, i mitt fall IBM, Ericsson, LRF m fl. men även på mässor som riktade sig till konsultuppdrag och det var där jag vann.lars_stefan_axelsson skrev:
Även om mina fingrar p g a artros tappat lite fart så är jag ännu en dj**el på att snabbt knappa på numeriskt tangentbord, och det kan ha undsluppit mig rätt nyligen en undran om folk som tycker det är svårt att föra in några OCR från räkningar en gång i månaden. Men, detta är min fallenhet och jag är korkad/okunnig på mycket annat.
Redigerat:

Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 646 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 646 inlägg
Jo jag tror också det. När man ser hur fort barnen skriver med mobiler och surfplattor.Maria T skrev:
Jag har också så svårt med det. Saknar min Nokia N900 och Sony Xperia mobil som hade fysiskt tangentbord. Föredrar att skriva med vanlig dator som har fysiskt tangentbord.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Stockholm
· 18 763 inlägg
Vi har precis lärt upp Azure ML agent att läsa in de olika fakturorna från våra leverantörer som bara kan skicka klassisk faktura. Vilket är förvånansvärt många så sent som 2024. Istället för att mata in manuellt behöver människan bara verifiera att agenten gjort rätt, vilket den snart gör 100 procent av gångerna.Maria T skrev:
Fossilen (undertecknad) var så duktig på att "stansa", även kallat "dataregistrering" (inmatning) att hon faktiskt vunnit tävling i det! Jorå, sånt fanns, på arbetsplatser där det registrerades monstruösa mängder av siffror, i mitt fall IBM, Ericsson, LRF m fl. men även på mässor som riktade sig till konsultuppdrag och det var där jag vann.
Även om mina fingrar p g a artros tappat lite fart så är jag ännu en dj**el på att snabbt knappa på numeriskt tangentbord, och det kan ha undsluppit mig rätt nyligen en undran om folk som tycker det är svårt att föra in några OCR från räkningar en gång i månaden. Men, detta är min fallenhet och jag är korkad/okunnig på mycket annat.
Renoverare
· Stockholm
· 18 763 inlägg
Och snart ska AI ta över världen.... 😁AndersMalmgren skrev:
Vi har precis lärt upp Azure ML agent att läsa in de olika fakturorna från våra leverantörer som bara kan skicka klassisk faktura. Vilket är förvånansvärt många så sent som 2024. Istället för att mata in manuellt behöver människan bara verifiera att agenten gjort rätt, vilket den snart gör 100 procent av gångerna.
Jag hittade min gamla Experia i en låda igår. Satte den på laddning, men tyvärr så hade kontantkortet, som satt i, passerat bäst före-datum( "numret är inte i bruk längre" sade en röst när jag försökte ringa till den). Kanske ändå bra att hålla batteriet laddat.