1 138 554 läst · 11 061 svar
1139k läst
11,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
"Mobil Gargoyle Arctic Oil 300 är högpresterande naftenisk mineralolja främst avsedd för användning i kylkompressorer."I InsidersUnited skrev:Apropå utombordare =) Kanske dags att jag börjar redan nu, om den här ska gå igång till våren. Märket är Graver från Graversfors Bruk. Någon som vet något om denna tillverkare? Undrar om det går att få tag på Gargoyle Olja, verkar vara den enda som är rekommenderat, jag menar annars kanske inte garantin gäller längre....)
[bild][bild]
Rätt tro...?
https://www.galindberg.se/smorjmedel/industrismorjmedel/kylkompressorolja/127624
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 2 958 inlägg
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 345 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 345 inlägg
Hembageri, både ordet och innebörden.
Skrev just ett inlägg i en annan tråd (Vad-blir-det-för-mat och nej, jag fattar fortfarande inte hur jag ska göra för att bädda in länken...) om en pizzeria som finns i en lokal där jag som barn minns att det fanns ett hembageri.
Puh! Mina minnen är från tidigt, till mitten av, 1970-talet och hur jag följde med mamma som köpte limpa och nån vetelängd kanske.
Adressen var Polhemsgatan 15 och jag tror att bageriet hette Rutan. Fanns ett liknande några få kvarter ner (mot Stadshuset alltså) på Hantverkargatan som var motsvarande, hette nästan likadant. Har försökt hitta namnen på dem men jag är usel på att söka haha.
Ett bageri finns kvar på samma plats sen jag var barn https://norrastrandbageriet.se/ men har nog fått nytt namn.
Editerar mig själv - pizzerian jag hyllade i annan tråd ligger på Polhemsgatan 21. Där tror jag det låg ett arkitektkontor.
Så. Ett hembageri, det var där en köpte bröd och det som numer är, bara, ett bageri till skillnad från konditori eller café?
Skrev just ett inlägg i en annan tråd (Vad-blir-det-för-mat och nej, jag fattar fortfarande inte hur jag ska göra för att bädda in länken...) om en pizzeria som finns i en lokal där jag som barn minns att det fanns ett hembageri.
Puh! Mina minnen är från tidigt, till mitten av, 1970-talet och hur jag följde med mamma som köpte limpa och nån vetelängd kanske.
Adressen var Polhemsgatan 15 och jag tror att bageriet hette Rutan. Fanns ett liknande några få kvarter ner (mot Stadshuset alltså) på Hantverkargatan som var motsvarande, hette nästan likadant. Har försökt hitta namnen på dem men jag är usel på att söka haha.
Ett bageri finns kvar på samma plats sen jag var barn https://norrastrandbageriet.se/ men har nog fått nytt namn.
Editerar mig själv - pizzerian jag hyllade i annan tråd ligger på Polhemsgatan 21. Där tror jag det låg ett arkitektkontor.
Så. Ett hembageri, det var där en köpte bröd och det som numer är, bara, ett bageri till skillnad från konditori eller café?
När jag gick i realskolan på Hamstads Högre Allmänna Läroverk (numera Örjansskolan) hade vi Märtas Hembageri ( fast vi brukade kalla det "Idas" av för mig okänd anledning) i närheten, på Norra vägen. Det var både bageri och servering, dock en mycket liten sådan - ett enda bord och två stolar, om jag minns rätt.Maria T skrev:Hembageri, både ordet och innebörden.
Ett bageri finns kvar på samma plats sen jag var barn [länk] men har nog fått nytt namn.
Detta hembageri hade de godaste mazariner och wienerbröd jag någonsin haft lyckan att äta. Det kostade 50 öre för en mazarin och 35 öre för ett wienerbröd. Tyvärr lades det ner, troligen rätt snart efter min skoltid. Huset är rivet sen länge.
Jag känner nu att morgondagen kommer att till stor del ägnas åt att hitta wienerbröd!H hhallen skrev:När jag gick i realskolan på Hamstads Högre Allmänna Läroverk (numera Örjansskolan) hade vi Märtas Hembageri ( fast vi brukade kalla det "Idas" av för mig okänd anledning) i närheten, på Norra vägen. Det var både bageri och servering, dock en mycket liten sådan - ett enda bord och två stolar, om jag minns rätt.
Detta hembageri hade de godaste mazariner och wienerbröd jag någonsin haft lyckan att äta. Det kostade 50 öre för en mazarin och 35 öre för ett wienerbröd. Tyvärr lades det ner, troligen rätt snart efter min skoltid. Huset är rivet sen länge.
Komplett med bagarsnor och mormors hosta…
/Höghus
Tack så mycket 😀har sett och använt dessa på alla möjliga olika platser genom livet.. men först nu, så vet jag var dessa kapsylöppnare härstammar ifrån😂Mikael_L skrev:
Edit: ser att det står Gammelbrygd på öppnare…mer förundrad hur dem lyckas spridas till alla olika platser (det är ju inte alla som dricker den😉
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 625 inlägg
Jo, 1992 drack alla den. Eller Guinness.
På tal om skolan... I Malmö hade engagerade no-lärare på 90-talet. På en kemilektion avhandlades lukter av allehanda slag. Smörsyra luktar inte gott trots att den används vid framställning av andra goda lukter, jag lovar.
Någon, jag minns faktiskt inte vem, så just den veckan hjälpte vaktmästaren lyckades sno med sig smörsyran. Dagen efter fick skolan stängas för sanering sedan en vedervärdig stank dök upp.
Det visade sig senare att någon placerat smörsyra i ventilationen
Någon, jag minns faktiskt inte vem, så just den veckan hjälpte vaktmästaren lyckades sno med sig smörsyran. Dagen efter fick skolan stängas för sanering sedan en vedervärdig stank dök upp.
Det visade sig senare att någon placerat smörsyra i ventilationen