1 153 100 läst · 11 126 svar
1153k läst
11,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Den lokala tidningen häromkring heter Östgöta Correspondenten, kallad "Corren".
För länge sedan hade man en tävling till jul involverande julgrisen Cnorren, det hela gick helt enkelt ut på att gissa grisens slaktvikt och den som kom närmast vann skinkan.
Jag minns inte alla detaljer i upplägget, men jag har för mig om att andra köttbitar också var priser.
Det ser man inte längre, tror det var på 80-talet.
För länge sedan hade man en tävling till jul involverande julgrisen Cnorren, det hela gick helt enkelt ut på att gissa grisens slaktvikt och den som kom närmast vann skinkan.
Jag minns inte alla detaljer i upplägget, men jag har för mig om att andra köttbitar också var priser.
Skinklotteri hade IOGT alltid på skyltsöndag! 1: a priset var julskinkan, sedan var det julkorgar i olika storlekar. Fyllda med julgodis ( knäck & ischoklad), julfika (pepparkakor och lussekatter, glögg) senap, fikon, dadlar, apelsiner( både vanliga och blodapelsin), nötter, mandariner, choklad ask ( alladin i den största, sedan mindre askar), blommor( julstjärna, julkrokus) Julkorgarna hade ett värde motsvarande 300/200/120 och lotterna kostade 3 kr...Fotografen skrev:Den lokala tidningen häromkring heter Östgöta Correspondenten, kallad "Corren".
Det ser man inte längre, tror det var på 80-talet
Min storasyster vann den stora korgen en gång och den korgen hade vi till allt möjligt i flera år efteråt. Rejält stor korg som säkert rymde 15 liter och höll för lika många kilon. Gissa om den blev Kattong ...
Redigerat:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 397 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 397 inlägg
Runt 1985 arbetade min dåvarande sambo på en stor ICA-butik, de hade en tävling som involverade att gissa vikten på en vattenmelon och den som kom närmast vann den. Då han visste att jag älskar vattenmelon men inte fick tävla själv p g a anställd så uppskattade han måtten på frukten och sa till mig att skicka in bidrag. Några dagar senare ringer han från jobbet och säger "du får ta bilen och hämta mig, du har vunnit melonen".Fotografen skrev:Den lokala tidningen häromkring heter Östgöta Correspondenten, kallad "Corren".
Den gick inte att få in hel i vår VW-bubbla...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 728 inlägg
Jag prioriterar meloner högre när jag fått i mig sprit.
I’ll get my coat.
I’ll get my coat.
Dito, jag kommer inte ihåg någon maträtt som jag ej kunde äta (de ggr jag valde bort matbespisningen var mer pga att jag följde med polarna) kommer ihåg att Trädgårdsmästargrytan, Nasigorengen gjorde att jag ”längtade” till lunchen.K Kirre2 skrev:
(Lappskojs gjorde även farsan på husvagnssemestern med Salta biten👌
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 374 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 374 inlägg
Medlem
· Funäsdalen
· 1 154 inlägg