”Han e klok o fin o skatten e betald
Får man det du speleman då blir jag glad”
 
  • Gilla
  • Älska
possum77 och 8 till
  • Laddar…
Den lokala tidningen häromkring heter Östgöta Correspondenten, kallad "Corren".
För länge sedan hade man en tävling till jul involverande julgrisen Cnorren, det hela gick helt enkelt ut på att gissa grisens slaktvikt och den som kom närmast vann skinkan.
Jag minns inte alla detaljer i upplägget, men jag har för mig om att andra köttbitar också var priser.
Det ser man inte längre, tror det var på 80-talet.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Den lokala tidningen häromkring heter Östgöta Correspondenten, kallad "Corren".
För länge sedan hade man en tävling till jul involverande julgrisen Cnorren, det hela gick helt enkelt ut på att gissa grisens slaktvikt och den som kom närmast vann skinkan.
Jag minns inte alla detaljer i upplägget, men jag har för mig om att andra köttbitar också var priser.
Det ser man inte längre, tror det var på 80-talet
Skinklotteri hade IOGT alltid på skyltsöndag! 1: a priset var julskinkan, sedan var det julkorgar i olika storlekar. Fyllda med julgodis ( knäck & ischoklad), julfika (pepparkakor och lussekatter, glögg) senap, fikon, dadlar, apelsiner( både vanliga och blodapelsin), nötter, mandariner, choklad ask ( alladin i den största, sedan mindre askar), blommor( julstjärna, julkrokus) Julkorgarna hade ett värde motsvarande 300/200/120 och lotterna kostade 3 kr...

Min storasyster vann den stora korgen en gång och den korgen hade vi till allt möjligt i flera år efteråt. Rejält stor korg som säkert rymde 15 liter och höll för lika många kilon. Gissa om den blev Kattong ...
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Fotografen Fotografen skrev:
Den lokala tidningen häromkring heter Östgöta Correspondenten, kallad "Corren".
För länge sedan hade man en tävling till jul involverande julgrisen Cnorren, det hela gick helt enkelt ut på att gissa grisens slaktvikt och den som kom närmast vann skinkan.
Jag minns inte alla detaljer i upplägget, men jag har för mig om att andra köttbitar också var priser.
Det ser man inte längre, tror det var på 80-talet.
Runt 1985 arbetade min dåvarande sambo på en stor ICA-butik, de hade en tävling som involverade att gissa vikten på en vattenmelon och den som kom närmast vann den. Då han visste att jag älskar vattenmelon men inte fick tävla själv p g a anställd så uppskattade han måtten på frukten och sa till mig att skicka in bidrag. Några dagar senare ringer han från jobbet och säger "du får ta bilen och hämta mig, du har vunnit melonen".
Den gick inte att få in hel i vår VW-bubbla...
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Vattenmeloner ställer man in i kylen, skär av toppen på, häller i en halv flaska vodka, låter stå en stund och sätter i ett eller två sugrör.

Sen är det bara att njuta 👍
 
  • Gilla
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
Nissens
mexitegel mexitegel skrev:
Vattenmeloner ställer man in i kylen, skär av toppen på, häller i en halv flaska vodka, låter stå en stund och sätter i ett eller två sugrör.

Sen är det bara att njuta 👍
Hmm, har du hålrum i dina vattenmeloner?
 
Jag har tillräckligt mycket erfarenhet av meloner och sprit för att kunna prioritera mellan alkohol och fruktkött ;).
 
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Jag prioriterar meloner högre när jag fått i mig sprit.


I’ll get my coat.
 
  • Haha
  • Gilla
Snigla och 10 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Men gud vilken tråkig inställning till skolans lapskojs ni har! Det kanske skiljer sig mellan skolbespisningarna hur den smakade. I stort sett var maten väldigt god på de skolor jag gick i grundskolan.
Dito, jag kommer inte ihåg någon maträtt som jag ej kunde äta (de ggr jag valde bort matbespisningen var mer pga att jag följde med polarna) kommer ihåg att Trädgårdsmästargrytan, Nasigorengen gjorde att jag ”längtade” till lunchen.
(Lappskojs gjorde även farsan på husvagnssemestern med Salta biten👌
 
  • Gilla
Kirre2 och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Den lokala tidningen häromkring heter Östgöta Correspondenten, kallad "Corren".
Vad kallar de sin webbupplaga? E-corren? 🐿️
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 9 till
  • Laddar…
hsd
mexitegel mexitegel skrev:
Vattenmeloner ställer man in i kylen, skär av toppen på, häller i en halv flaska vodka, låter stå en stund och sätter i ett eller två sugrör.

Sen är det bara att njuta 👍
Blir nog flera flaskor till en så stor melon, som inte gock in i en vw bubbla
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Den fick nog inte plats i kylen heller 😀
 
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Den fick nog inte plats i kylen heller 😀
Nu tror jag du överskattar storleken på en bubbla.😄
Men jag har provat sprit i melon, jag blev inte frälst.
 
M Mellanbarn skrev:
jag har provat sprit i melon, jag blev inte frälst.
Nej det är inte den förväntade effekten. En del blir fulla däremot. 😂
 
  • Haha
  • Gilla
possum77 och 8 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Vad kallar de sin webbupplaga? E-corren? 🐿️
Tyvärr, den heter "Corren".
Webbsida för svenska nyheter, hockey, artiklar, rubriker, rekommendationer och annonser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Bono_R
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.