Såg en tallrik Makaroner och tänkte att Snabbmakaroner va inte i går. Typ 90-talet för min del
 
Fotografen Fotografen skrev:
Nån som minns "DubbelDusch" i liten grön flaska med blå hatt? 80-tal.
Denna, men jag minns en grön i två nyanser, eller grön-blå?
Blå flaska med texten "Dubbeldusch schampo & duschkräm Marin med protein". Badrumsprodukt, förmodligen från Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå flask med hår- och kroppstvål, "Dubbel Dusch Marin", för sport och motion, 300 ml, Nordiska museet etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Denna, men jag minns en grön i två nyanser, eller grön-blå?
[bild][bild]
Den grön- blå var favorit för pappan till mitt ex. Luktade " hav"
 
Tokslut Tokslut skrev:
Såg en tallrik Makaroner och tänkte att Snabbmakaroner va inte i går. Typ 90-talet för min del
Det jag saknar, inte glömt, är skurna makaronistänger. Why, WHY tog ni bort dem, Kungsörnen 😢

Nu får man köpa med sig sådana när man är på resa i Europa, köpt motsvarande både i Holland och Frankrike. Tyvärr importeras tydligen i princip alla andra varianter hit, men inte de fantastiska skurna makaronistängerna.

EDIT: Nu vet jag ju förstås varför de togs bort (andra gången, första var lite oklart): handlarna hade inte "plats" för dem på hyllorna, de prioriterade sina "egna varor". Tvi!
 
På 60/70-talet nångång kunde man köpa glass och skicka in papperet så fick man pärlor att göra ett halsband av!
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
På tal om skolmat, jag gillade den mesta skolmaten, men lapskojs var ju absolut en favorit!
 
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 3 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
På tal om skolmat, jag gillade den mesta skolmaten, men lapskojs var ju absolut en favorit!
Lapskojs i skolan var en stor besvikelse!! Någon oaptitlig sörja med slamsorav rimmat kött i potatismos.
Helt annorlunda än den lapskojs mamma lagade
 
Jag - som gick i skolan och åt i skolbespisningen - på 1960- och 1970-talet var övertygad om att lapskojs och risotto var något som mattanterna hittade på när de inte visste vad de skulle servera och hittade lite rester i kylskåpen.

Jag har fortfarande svårt att tro på att lapskojs verkligen är en erkänd maträtt. Och vilket namn sedan! Är det lappar som har gått till kojs som man skivar upp och serverar? Med lite potatismos.
 
H Hetlund skrev:
Jag - som gick i skolan och åt i skolbespisningen - på 1960- och 1970-talet var övertygad om att lapskojs och risotto var något som mattanterna hittade på när de inte visste vad de skulle servera och hittade lite rester i kylskåpen.

Jag har fortfarande svårt att tro på att lapskojs verkligen är en erkänd maträtt. Och vilket namn sedan! Är det lappar som har gått till kojs som man skivar upp och serverar? Med lite potatismos.
Riktig lapskojs ska göras på renkött. Typ som en köttsoppa med fintärnade under 1 cm, bitar av kött och grönsaker( lök& morötter/ palsternacka / kålrot/ vitkål) samt potatis. De välkokta bitarna serveras sedan med kok spadet så det inte är torrt att äta. Med fördel knäckebröd med ost till

Inte slamsor av rimmat tamdjur i potatismos. En oaptitlig grå sörja!!!!
 
  • Gilla
  • Älska
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
H Hetlund skrev:
Jag har fortfarande svårt att tro på att lapskojs verkligen är en erkänd maträtt. Och vilket namn sedan! Är det lappar som har gått till kojs som man skivar upp och serverar? Med lite potatismos.
Det är ett ord från utländska och har inget med samer att göra.
 
Men gud vilken tråkig inställning till skolans lapskojs ni har! Det kanske skiljer sig mellan skolbespisningarna hur den smakade. I stort sett var maten väldigt god på de skolor jag gick i grundskolan.
 
  • Gilla
alxjek
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Det är ett ord från utländska och har inget med samer att göra.
Precis! Annars hade det stavats med två p.
 
K Kirre2 skrev:
Men gud vilken tråkig inställning till skolans lapskojs ni har! Det kanske skiljer sig mellan skolbespisningarna hur den smakade. I stort sett var maten väldigt god på de skolor jag gick i grundskolan.
Maten i grundskolan var i stort sett utmärkt förutom mandel torsken och dessutom lapskojsen. Du hade oxå blivit besviken ifall det stått Kobebiff på menyn och du fått BigMc !!!! Så kändes det för mig när jag såg den grå sörja de försökte lura i oss. Dessutom var det pulvermos! Vanligtvis var det hemkokt mos, på potatis, till renskaven men till lapskojs hade de använt pulvermos!!!! Med slamsor av vad som såg ut som rimmat fläsklägg.
Nu älskar jag fläsklägg med rotmos , ordentligt tillagad från grunden med färska rotfrukter. Inte i en sörja av pulvermos...!!!!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Någon som minns Rasmus Hattmus?
Om jag nu minns rätt var det någon sidoserie av Rune Andreasson som gick i Pellefant-tidningen, 70-tal.
 
Svenskt hundskattemärke, nummer 00345, från Karlshamn, år 1992, sexkantig, grönt och vitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
possum77 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.