1 137 442 läst · 11 051 svar
1137k läst
11,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Har en hängande i ett snöre i kylen fortfarande, fast att vi bytt kyl 3 ggr😆🤔Roga1337 skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 1 807 inlägg
Renoverare
· Uppsala
· 1 807 inlägg
Jag handlar läsk i 33cl returglas och plastback. Visserligen finns de i grannkommunen 4 mil bort men jag har ärenden dit i jobbet med jämna mellanrum.Henningelvis skrev:
70 kr + pant är överkomligt, vilket blir ca 10kr/l.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sockerdricka, fruktsoda, Loranga, hallonsoda och Mac Black cola är vad som erbjuds, samt lättöl och vichyvatten. Och snart kommer julmust också. Det enda jag saknar i utbudet är Pommac eller Champis.
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 111 inlägg
Trodde inte de fanns längre?
När man var liten knodd hade den lokala Konsumbutiken en automat för att panta såna där backar... Den stod avsides till utanför ingången, och var oövervakad.. Den var också såpass dum att det med en lång pinne med en krok på gick att dra ut en back, som man sedan pantade om och om... Kunde bli några hundralappar.... 😆
När man var liten knodd hade den lokala Konsumbutiken en automat för att panta såna där backar... Den stod avsides till utanför ingången, och var oövervakad.. Den var också såpass dum att det med en lång pinne med en krok på gick att dra ut en back, som man sedan pantade om och om... Kunde bli några hundralappar.... 😆
Jodå, de finns hos ett fåtal bryggerier.Dan_Johansson skrev:
T ex Krönleins bryggeri och Åbro. Synd bara att inte fler butiker är villiga att göra sig besväret att lagerföra riktiga läskbackar. Det är mest restaurangbranschen som håller sig med läsk i returglas.
Det lustiga är att det finns ett bryggeri på den ort jag handlar läsken men de har inte glasflaskor så de läskbackar jag köper är importerade från Halmstad, 50 mil söderut.
Inte i "min" läskbutik men Troca på returglas finns men det är tydligen beställningsvara och jag tror det bara är företag som kan beställa. Läs mer här:Alfredo skrev:
https://www.torebrings.se/produkt/trocadero-original-glas-spendrups/1309000
Trocaderon uppfanns i Malmö men hur den blev Norrlands "nationaldryck" vet jag inte. Men barndomens Troca från Sollefteå bryggeri, ett stenkast från min mormor, var betydligt godare än dagens version från Spendrups.S Sona2012 skrev:
Det är Krönleins i Halmstad som har hand om Mac Black cola och som sagt, de är en av få som erbjuder läsk i returglas.