1 205 361 läst · 11 508 svar
1205k läst
11,5k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 905 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 905 inlägg
HP är the paragon of calculators, den taktila känslan är helt oslagbar, svårt att förstå hur man kan leva med rasslet när man drar över tangenterna på de Casio el TI som var alternativen på min tid (även om jag tror det fallerat lite för HP i närtid)T TowaTei skrev:
Min HP48 som bortsett från en repa i aluminium(!)ramen är i skick som ny ett par decennier senare och sannolikt kommer överleva mig…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men även om jag tar denna över samtida TI/Casio alla dar i veckan måste jag erkänna att det nog redan då var en lite gammal teknik, rätt slö jämfört med de andra, inte minst i grafrendering…
…spelar ingen roll med den grymma känslan - samt då givetvis: RPN FTW!
/U
Renoverare
· Stockholm
· 18 442 inlägg
För mig var det timbuk2 som gällde i högstadiet och gymnasiet.
AndersMalmgren skrev:
Jag har två HP48'or... En SX och en GX maxad med 2*128 kB extraminne. GX'en är dessutom moddad med en kontakt så man kan driva den med nätadapter eller omvandlare från 12 V.
Jag kodade en hel del assembler och system-RPN på dom. Det var inte alla som hade tillgång till en 64 bitars CPU i slutet av 80-talet...
Jag kodade en hel del assembler och system-RPN på dom. Det var inte alla som hade tillgång till en 64 bitars CPU i slutet av 80-talet...
Självklart var det (och är fortfarande) HP som gällde för en äkta teknist. Så fort jag hade råd köpte jag en HP-34C. Fantastisk maskin. Senare blev det en HP-41C.
Nu, gammal som jag är, har jag en hel samling med räknare, huvudsakligen HP och Casio. Fast en massa annat också 😁
Finaste räknaren är nog en HP-9100B 😊
Nu, gammal som jag är, har jag en hel samling med räknare, huvudsakligen HP och Casio. Fast en massa annat också 😁
Finaste räknaren är nog en HP-9100B 😊
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 511 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 511 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 066 inlägg
Nej, jag fick två av pappa, men tyvärr är de förlorade sedan länge. På gymnasiet så fick vi Casio FX-82 precis när den modellen kom ut! Och min funkar fortfarande.E Edlunn skrev:
På Chalmers däremot blev det HP, men tyvärr den sämsta HP som antagligen sett marknaden, nämligen HP-28S. Den kom inte till sin rätt förrän HP48 tog över, men då var jag i stort sett färdig. Och man fick ju ingen större nytta av räknare ändå; det var mest penna och papper.
Idag så är det dock HP48 i form av iHP48-emulatorn på iPhone. Nej, den är inte riktigt, men jag skulle aldrig bära med mig en riktig kalkylator ändå (när jag räknar idag så blir det på dator med Octave, Maxima, R, eller dylikt).
Men skall jag räkna något enkelt på mobilen så känns det rätt med RPN, och matrisdisplay!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 066 inlägg
Nej, jag är ledsen, den är tyvärr den sämsta. Kabeln i gångjärnet håller inte, och batteriluckan är för klen (förutom att den använder en ovanlig batterityp), för att bara nämna två av missarna.Alfredo skrev:
Så den håller inte samma kvalitet som andra HP-produkter.
Men den är ju bra när den fungerar. Även om den som sagt är ett mellansteg på vägen till HP48:an. Eller bra, den funkar tyvärr bara bäst när man har ett bord att lägga upp den på. HPs andra räknare fungerar även när man är på spående fot.
Så det är inte konstigt att den inte blivit lika nostalgipopulär som varken flera av föregångarna eller efterföljarna.
MEN det är inte alla som håller med; experterna ger faktiskt S-versionen godkänt, och reserverar plats bland de tio värsta för C-versionen istället.
10 worst HP calculators
Redigerat: