ullberg
T TowaTei skrev:
Haha, hos oss så kände nog alla vi naturare förakt inför de där bedrövliga teknikerportföljerna! :D Vad gäller miniräknare var det HP som gällde hos oss som ansåg oss för fina för Casio fx82. Jag är dock några år yngre.
HP är the paragon of calculators, den taktila känslan är helt oslagbar, svårt att förstå hur man kan leva med rasslet när man drar över tangenterna på de Casio el TI som var alternativen på min tid (även om jag tror det fallerat lite för HP i närtid)

Min HP48 som bortsett från en repa i aluminium(!)ramen är i skick som ny ett par decennier senare och sannolikt kommer överleva mig…
En grafisk HP 48g räknare med fodral på ett mörkt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men även om jag tar denna över samtida TI/Casio alla dar i veckan måste jag erkänna att det nog redan då var en lite gammal teknik, rätt slö jämfört med de andra, inte minst i grafrendering…

…spelar ingen roll med den grymma känslan - samt då givetvis: RPN FTW!

/U

• Gilla
ÅkeSun och 3 till
  • Laddar…
För mig var det timbuk2 som gällde i högstadiet och gymnasiet.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Timbuk2 väskor var otroligt poppis på 90 talet fick min 93 eller 94 använder den fortfarande som cykelväska. Här kommer bild på trotjänaren

[bild]

Edit: den har kvar mobilhållaren för 90 tals sizad mobil till höger på remmen

Jag har två HP48'or... En SX och en GX maxad med 2*128 kB extraminne. GX'en är dessutom moddad med en kontakt så man kan driva den med nätadapter eller omvandlare från 12 V.
Jag kodade en hel del assembler och system-RPN på dom. Det var inte alla som hade tillgång till en 64 bitars CPU i slutet av 80-talet...

• Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Självklart var det (och är fortfarande) HP som gällde för en äkta teknist. Så fort jag hade råd köpte jag en HP-34C. Fantastisk maskin. Senare blev det en HP-41C.

Nu, gammal som jag är, har jag en hel samling med räknare, huvudsakligen HP och Casio. Fast en massa annat också 😁

Finaste räknaren är nog en HP-9100B 😊

V videopac skrev:
Finaste räknaren är nog en HP-9100B 😊
Fick du ner den i attachéväskan?

hsd
Casio är det sämsta skräper, har tappat räkningen på hur många Casio prylar som pajat

trähandtag trähandtag skrev:
Nu följer jag inte slaviskt tråden som jag startade, men kanske har avlutade möbler varit uppe. Det var väldigt poppis förr, nu är det ganska dött, om jag inte[bild] har helt för mig. Saknar avlutade trähandtag!!!
det har blivit poppis igen

B
Fotografen Fotografen skrev:
Jag hade en Sharp PC-1450.
[länk]
Tyvärr gick den hädan när en väska for i golvet.
En sån där ska det ligga i någon låda i källaren. Kanske måste leta upp den och bli lite nostalgisk 🙂

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]

Icq Sound

Kommer ihåg mitt UIN än idag. 😎
Samma här - 404389 sitter i ryggmärgen 😄

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fick du ner den i attachéväskan?
Den kom med en egen väska 😁

Vadå räknare? Det var det här som gällde på gymnasiet:

Gamla mekaniska räknesticka för matematiska beräkningar, vit med skjutmekanism och många skalor.

• Gilla
Huddingebo och 11 till
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Vadå räknare? Det var det här som gällde på gymnasiet:

[bild]
Nej, jag fick två av pappa, men tyvärr är de förlorade sedan länge. På gymnasiet så fick vi Casio FX-82 precis när den modellen kom ut! Och min funkar fortfarande.

På Chalmers däremot blev det HP, men tyvärr den sämsta HP som antagligen sett marknaden, nämligen HP-28S. Den kom inte till sin rätt förrän HP48 tog över, men då var jag i stort sett färdig. Och man fick ju ingen större nytta av räknare ändå; det var mest penna och papper.

Idag så är det dock HP48 i form av iHP48-emulatorn på iPhone. :) Nej, den är inte riktigt, men jag skulle aldrig bära med mig en riktig kalkylator ändå (när jag räknar idag så blir det på dator med Octave, Maxima, R, eller dylikt).

Men skall jag räkna något enkelt på mobilen så känns det rätt med RPN, och matrisdisplay! :)

• Gilla
videopac
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
På Chalmers däremot blev det HP, men tyvärr den sämsta HP som antagligen sett marknaden, nämligen HP-28S.
Den sämsta??? 😢😢😢 Vad säger du om min gamla trotjänare? 😢😢😢

Hewlett-Packard HP-28S avancerad vetenskaplig miniräknare med fodral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Den sämsta??? 😢😢😢 Vad säger du om min gamla trotjänare? 😢😢😢

[bild]
Nej, jag är ledsen, den är tyvärr den sämsta. :) Kabeln i gångjärnet håller inte, och batteriluckan är för klen (förutom att den använder en ovanlig batterityp), för att bara nämna två av missarna.

Så den håller inte samma kvalitet som andra HP-produkter.

Men den är ju bra när den fungerar. :) Även om den som sagt är ett mellansteg på vägen till HP48:an. Eller bra, den funkar tyvärr bara bäst när man har ett bord att lägga upp den på. HPs andra räknare fungerar även när man är på spående fot.

Så det är inte konstigt att den inte blivit lika nostalgipopulär som varken flera av föregångarna eller efterföljarna.

MEN det är inte alla som håller med; experterna ger faktiskt S-versionen godkänt, och reserverar plats bland de tio värsta för C-versionen istället.

10 worst HP calculators

Redigerat:
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Kabeln i gångjärnet håller inte
Du har naturligtvis helt rätt. Min är inte ens 40 år så det är alldeles för tidigt att uttala sig om långsiktig hållbarhet. Inte alls omöjligt att min räknare börjar strula om några generationer. Men det struntar jag i... 😎

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.