Jag tror också jag lärts nonieskalan (även om jag glömt att den hette så) i skolan och tippar på att det var högstadiets tekniklektioner. Har i alla fall svårt att tänka mig att det var gymnasiefysiken – då räknade vi mest och mer praktiska ämnen hade jag inte som naturvetare då.

Hade skjutmåttet framme så sent som idag, men att veta på mm när räckte, så…
 
Jonas Persson
H Hetlund skrev:
Det har pratats om räknestickan ovan. Jag är så gammal att när jag gick i skolan så hade vi faktiskt en klassuppsättning av hyfsat stora räknestickor, och jag vill minnas att det fanns en meterstor som sattes upp framför "svarta tavlan".

Men hur är det med nonieskala? Är det någon som minns och/eller använder den? För mina små behov tycker jag faktiskt att det är enklare och pålitligare att använda ett manuellt skjutmått än ett modernt digitalt.

Undrar förresten var jag lärde mig använda och läsa av nonieskalan? Kan det ha varit i metallslöjden i skolan, eller var det något jag lärde mig själv (läste mig till) senare?
Har ett digitalt och fyra med nonieskala och två med mätklocka. Två av dem har hårdmetallkäftar och fungersr som ritsmått.

För dagligt bruk räcker tiondelar gott även om nonieskalan är mer exakt än så. .De digitala ger en övertro på värdet.

Skjutmått med roterande urtavla, precisionsmätverktyg, metall, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag gick i grundskola 1978-1987 och gymnasium 1987-1991 och fick lära mig nonieskalan på tekniklektionerna i högstadiet.
Räknestickan plockades fram som kuriositet både på högstadiet och gymnasiet men det hölls ingen regelrätt utbildning på den.
Ja, det skiljer nog i det häradet. Vi hade ingen teknik som var obligatorisk. Dvs, man valde det om man inte läste extra språk, men utan språket så kom man inte in på gymnasiets teoretiska linjer, så det var inget alternativ. (Det är iaf så jag minns det. Om någon orkar slå upp och finner annorlunda så jämkar jag mig. Jag gick i grundskolan 1975-1983/84, och gymnasiet 84-86/87.)
 
Jonas Persson
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det skiljer nog i det häradet. Vi hade ingen teknik som var obligatorisk. Dvs, man valde det om man inte läste extra språk, men utan språket så kom man inte in på gymnasiets teoretiska linjer, så det var inget alternativ. (Det är iaf så jag minns det. Om någon orkar slå upp och finner annorlunda så jämkar jag mig. Jag gick i grundskolan 1975-1983/84, och gymnasiet 84-86/87.)
Är ett år före dig och miniräknarna som var helt nya, bars in av läraren i en attachéväska med fack för dem. I oanvända skåp i klassrummet kunde man hitta räknestickor av märke Fuji, Fujitsu? Men även läroböcker om räknestickor.

Har både bok och räknesticka någonstans i gömmorna.
 
På tal om nonieskalor, här har jag ett skjutmått från US of A som visar tusendelar av en tum Skjutmått på grönt underlag, mäter objekt, precision, verktyg, metall, skala i millimeter och tum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
K Keld skrev:
På tal om nonieskalor, här har jag ett skjutmått från US of A som visar tusendelar av en tum[bild]
Så oanvändbart! 1024-delar är väl det minsta de kunnat begära!

Men skämt åsido, nog skulle det väl funka att ha 32-dels tum och sen åttondelar på det, eller nåt? För tum och decimaler är väl ändå en rätt udda kombination.
 
Det är amerikanskt tänkesätt, dom har inga problem att skriva 2 1/4 +÷ 0.001 på en ritning.
Har jobbat med att renovera maskiner från Firestone-fabriker. Man kan säga att miniräknaren gick varm😀
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Arg
  • Wow
mexitegel och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så oanvändbart! 1024-delar är väl det minsta de kunnat begära!

Men skämt åsido, nog skulle det väl funka att ha 32-dels tum och sen åttondelar på det, eller nåt? För tum och decimaler är väl ändå en rätt udda kombination.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så oanvändbart! 1024-delar är väl det minsta de kunnat begära!

Men skämt åsido, nog skulle det väl funka att ha 32-dels tum och sen åttondelar på det, eller nåt? För tum och decimaler är väl ändå en rätt udda kombination.
Nejdå, att jobba med tusendelar av tum är (eller var i alla fall på 90-talet, då jag jobbade mycket med installation och drifttagning av beröringsfri mätteknik i USA) mycket vanligt i amerikansk industri.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det skiljer nog i det häradet. Vi hade ingen teknik som var obligatorisk. Dvs, man valde det om man inte läste extra språk, men utan språket så kom man inte in på gymnasiets teoretiska linjer, så det var inget alternativ. (Det är iaf så jag minns det. Om någon orkar slå upp och finner annorlunda så jämkar jag mig. Jag gick i grundskolan 1975-1983/84, och gymnasiet 84-86/87.)
Vi läste "teknik" ett år eller en termin en lektion i veckan eller nåt sånt, sedan fanns det som tillval. Jag läste tyska.
 
Ingalunda bortglömda. Används mer eller mindre dagligen. Verktygstavla med blå pegboard, skjutmått och upphängda verktyg, delvis suddig bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den billiga vinkelmätaren från biltema saknar dock nonieskala. Det hade de lite bättre vinkelmätarna när jag jobbade på plåtverkstad kring år 2000.

Har bara digitala skjutmått på jobbet, men saknar dom inte hemma. Misstänker dock att kalibreringsavdelningen skulle bli vansinniga om jag skaffade ett analogt skjutmått på jobbet som de skulle kalibrera mot passbitsstege.
 
  • Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
hsd
Kalibrering är ett sätt att jämföra med en referens man vet mäter riktigt. Genom att kalibrera får man med andra ord reda på om loggern mäter korrekt. Om det resultatet avviker kan man ibland göra en justering. Därefter krävs ännu en kalibrering för att säkerställa korrektheten.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För tum och decimaler är väl ändå en rätt udda kombination.
Nä, det är riktigt absurt i den imperialistiska verkstadsvärlden. Som du ser är även huvudskalan graderad i 1/10 tum, även om de lyckats trycka in 1/40-delar där också för nonieskalans skull 😄. Alla precisionsinstrument mäter decimalt, medan t.ex. en stålskala mäter 1/16 eller 1/32. Borr är i tumfraktioner, om man inte skall borra ett hål för att gänga, för då är det borrnummer, osv.

De översätter också gärna till tum när de jobbar med metriska grejor. Så om t.ex. en axel skall vara 12 mm så gör de den 0,472 tum istället för att trycka på mm-knappen på skjutmåttet och mäta ut 12... 😄
 
  • Ledsen
Jonas Persson och 3 till
  • Laddar…
Ett skärmbild av ett socialt mediaflöde med en skollinjal, nostalgi-känsla, appgränssnitt, och bildtext som frågar igenkännande.
 
  • Gilla
jonas_da och 11 till
  • Laddar…
Jonas Persson
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
De höll inte så bra när man fäktades med dem.


Och storebrorsan som magistern hade.
Vitmålad måttstock, utdragen, med svarta och röda markeringar, numerär från en till tio centimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Fredandel och 8 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Typ denna då?
Färggranna sammanlänkande filtpennor och en tecknad regnbåge på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
identety och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.