C
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Är detta något annan som har liknande minnen?
Har faktiskt en sån där undanstuvad som jag funderar på vad man skall göra med. Är ju en kultgrej, dock lite skrymmande. Vi hade en tramporgel på landet under min uppväxt också.

Minns från lågstadiet att vi tvingades sjunga "slut för idag" varje eftermiddag ackompanjerade av fröken på orgeln. Och detta var i Stockholm i slutet på 70-talet, så det var ingen religös håla 😄
 
C
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Bara en så enkel sak att man måste lära sig vad som är störst av 5/16 och 9/17 om man inte vill fastna i detta underordnade steg, tillför en extra dimension.
Fast jänkarna använder inte godtyckliga bråk, utan det är 1/2, 1/4, 1/8, 1/16 osv. Vilket gör det lite enklare.
 
P
Häromdagen nämndes OS/2 på jobbet och jag kom och tänka på denna tråd...
Vet inte om det har nämnts tidigare..

https://en.m.wikipedia.org/wiki/OS/2

Testade det men det gav inget extra jämfört med Windows...
 
  • Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är faktiskt lite svårt att förstå att tumsystemet inte har upphört mer eller mindre av sig självt.
The UK is converting to the metric system, inch by inch.
 
  • Haha
  • Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
Jonas Persson
C cpalm skrev:
Fast jänkarna använder inte godtyckliga bråk, utan det är 1/2, 1/4, 1/8, 1/16 osv. Vilket gör det lite enklare.
Lite enklare, men likväl krångligt vilket youtubeklippet lite längre upp tydligt påvisade.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jonas Persson
Amerikanarna har tre egenheter för sig när det gäller att räkna. Imperial med olika enheter för det mesta, förkärleken att använda bråk, och en sak till.

De anger gärna storleken på föremål i andra enheter än imperial. Något kan vara fem skolbussar tungt, eller tre fotbollsplaner stort. ULA, i och för sig mest på skämt, anger för sina raketer bredden i bananer och lastutrymmet i blåvalar. Vet inte vilka perspektiv ni har, men vikten för fem skolbussar gör det inte enklare att förstå än säg 45 ton.

Minns ni de olika jämförelseböckerna som gavs ut förr i tiden? Då såg jag dem som kuriosa, en kul grej, där de jämförde saker. Men då kände jag inte till amerikanarnas vurm för att uttrycka sig så.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Idag är det ju enbart privatpersoner som kör tum. Industri och millitärt i USA kör ju metric sedan länge. Eller okej inte startup industri blir galen på småproduktion från USA som kör med tumskruv istället för Mskruv
Sjukhusen har väl också kört Metric läänge vill jag minnas
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Amerikanarna har tre egenheter för sig när det gäller att räkna. Imperial med olika enheter för det mesta, förkärleken att använda bråk, och en sak till.

De anger gärna storleken på föremål i andra enheter än imperial. Något kan vara fem skolbussar tungt, eller tre fotbollsplaner stort. ULA, i och för sig mest på skämt, anger för sina raketer bredden i bananer och lastutrymmet i blåvalar. Vet inte vilka perspektiv ni har, men vikten för fem skolbussar gör det inte enklare att förstå än säg 45 ton.

Minns ni de olika jämförelseböckerna som gavs ut förr i tiden? Då såg jag dem som kuriosa, en kul grej, där de jämförde saker. Men då kände jag inte till amerikanarnas vurm för att uttrycka sig så.
Lägg till att amerikanska och europeiska/svenska "ton" inte är samma sak; ett europaton är 1 000 kg, ett amerikanskt ton 2 000 lbs, 2 000*0,454 kg=908 kg. Kan ställa till det.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Lägg till att amerikanska och europeiska/svenska "ton" inte är samma sak; ett europaton är 1 000 kg, ett amerikanskt ton 2 000 lbs, 2 000*0,454 kg=908 kg. Kan ställa till det.
Det är tom värre än så, det finns två "amerikanska" (egentligen Brittiska) ton, ett long ton, och ett short ton. Det långa tonnet är 2240 lbs, och det korta är som sagt 2000 lbs. Om de skriver "tonne" så menar de dock idag det enda riktiga tonnet, dvs 1000 kg som Gud avsåg.

Så även det har de lyckats krångla till. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
Temperatur i Fahrenheit..
 
Om man håller med ballistik eller som vi internt i företaget kallar det för, balle ballistics, så är den världen helt i fot. Alla modeller, paper etc är i fot, då vi självklart jobbar i meter som enhet så får man konvertera över allt

Skärmdump av kodredigerare med programkod, troligen för en ballistik beräkningsfunktion, viss text är suddig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren
Mikael_L Mikael_L skrev:
När jag började med kretskortscaddning så stötte jag snabbt på måttenheten Mils.
Som alltså är 1/1000 tum.

Helt sjukt tyckte jag.
IC-kretsar (och annat) hade i begynnelsen ofta avstånd i tum, men det var ju märkligt redan då, då benavståndet var 1/10 tum. Men då tänkte jag inte så mycket på det.

Men jag fattar ju dock att ingenjörer och de som ska cadda skulle bli gråhåriga av att sätta kretsbanors bredd och avstånd i t.ex. 3/256 " och sånt, och sen hålla på och räkna med dessa tal.

Det är faktiskt lite svårt att förstå att tumsystemet inte har upphört mer eller mindre av sig självt.
När man kollar toleranser i mekaniska CAD-program som typ NX, Inventor så brukar 1/1000 tum förekomma även där 🤷🏻‍♂️
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
De anger gärna storleken på föremål i andra enheter än imperial. Något kan vara fem skolbussar tungt, eller tre fotbollsplaner stort. ULA, i och för sig mest på skämt, anger för sina raketer bredden i bananer och lastutrymmet i blåvalar. Vet inte vilka perspektiv ni har, men vikten för fem skolbussar gör det inte enklare att förstå än säg 45 ton.
Jo men jag brukar alltid mäta bagageutrymmet på bilar i hur många lik det går att stuva in i dem.
 
  • Haha
  • Wow
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Under mina två första skolår (74-76) hade vi en tramporgel i klassrummet. Vill minnas att fröken spelade på den ibland när vi hade musik eller möjligen vid jul. Bytte skola inför årskurs tre, och där fanns ingen orgel trots att skolan var 15-20 år gammal.

Min första skola var bara några år gammal, byggd 1969, så orgeln var inte något som lämnats kvar sedan tiden då kristendomen hade en mycket mer framträdande roll.

Är detta något annan som har liknande minnen?

[bild]
Jajjemen, en sån tingest fanns i varje klassrum i min lågstadieskola. Tyvärr var inte min klassföreståndare kunnig i att spela, så nån gång i veckan (som jag minns det) kallades parallellklassens lärare in. Hade inget med musikundervisning att göra, vi kunde få sjunga lite vad som helst - Sov du lilla videung, Mors lilla Olle och liknande. Detta 1971 till 1974.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Under mina två första skolår (74-76) hade vi en tramporgel i klassrummet. Vill minnas att fröken spelade på den ibland när vi hade musik eller möjligen vid jul. Bytte skola inför årskurs tre, och där fanns ingen orgel trots att skolan var 15-20 år gammal.

Min första skola var bara några år gammal, byggd 1969, så orgeln var inte något som lämnats kvar sedan tiden då kristendomen hade en mycket mer framträdande roll.

Är detta något annan som har liknande minnen?

[bild]
Ja, och det sjöngs "Din klara sol går åter upp." varje morgon.
 
  • Wow
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.