ricebridge ricebridge skrev:
Jo men jag brukar alltid mäta bagageutrymmet på bilar i hur många lik det går att stuva in i dem.
En verkar det...
 
Jonas Persson
ricebridge ricebridge skrev:
Jo men jag brukar alltid mäta bagageutrymmet på bilar i hur många lik det går att stuva in i dem.
Glöm inte svenska biltester som räknade lastutrymmet i ölbackar. Smart iofs då volymen sällan går att utnyttja till 100%.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Tokslut Tokslut skrev:
Sjukhusen har väl också kört Metric läänge vill jag minnas
Läste en artikel för några år sedan om att UK hade problem med feldoseringar när de räknade med de gamla enheterna.

Men det verkar ha löst sig. Däremot är det fortfarande vanligt att patientens värden anges i feet, inches, pounds, och i UK stone. Så de måste likförbaskat konvertera.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Läste en artikel för några år sedan om att UK hade problem med feldoseringar när de räknade med de gamla enheterna.

Men det verkar ha löst sig. Däremot är det fortfarande vanligt att patientens värden anges i feet, inches, pounds, och i UK stone. Så de måste likförbaskat konvertera.
We are going metric. Inch by inch.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Glöm inte svenska biltester som räknade lastutrymmet i ölbackar. Smart iofs då volymen sällan går att utnyttja till 100%.
Christer Glenning brukade minsann mäta i stora och små resväskor sådeså.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Rosa karaktär, liknar Rosa pantern, långa lemmar, ser ut som krokar, väggdekoration eller användbar konst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nån som hade en sån här Rosa Pantern?
 
  • Gilla
  • Älska
FreQa och 26 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Nån som hade en sån här Rosa Pantern?
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
F
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Har ett digitalt och fyra med nonieskala och två med mätklocka. Två av dem har hårdmetallkäftar och fungersr som ritsmått.

För dagligt bruk räcker tiondelar gott även om nonieskalan är mer exakt än så. .De digitala ger en övertro på värdet.

[bild]
Instämmer, och det gäller ALLA digitalt visande instrument. Värdet blir inte mer rätt bara för att det presenteras digitalt även om många tror det.
Tvärtom så kan det bli mer missvisande pga samplingen jämfört med t.ex. en visarnål vid rörliga värden. Exempevis vid trimmning till ett max- eller minvärde.
 
P PappasHammare skrev:
Häromdagen nämndes OS/2 på jobbet och jag kom och tänka på denna tråd...
Vet inte om det har nämnts tidigare..

[länk]

Testade det men det gav inget extra jämfört med Windows...
PS/2: Yesterday's hardware... TODAY!
OS/2: Yesterday's software... TOMORROW!!!
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Nån som hade en sån här Rosa Pantern?
Men "svansen" var framåt på min.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
NL12345 och 5 till
  • Laddar…
engs
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det är tom värre än så, det finns två "amerikanska" (egentligen Brittiska) ton, ett long ton, och ett short ton. Det långa tonnet är 2240 lbs, och det korta är som sagt 2000 lbs. Om de skriver "tonne" så menar de dock idag det enda riktiga tonnet, dvs 1000 kg som Gud avsåg.

Så även det har de lyckats krångla till. ;)
Tycker gauge är fint också, dvs som diameter på wire, elkablar, spik etc så går man på hur många gånger den är dragen i fabrik. Det i sin tur översätts till diameter.

Som bonus har jag för mig det betyder att en ståltråd på 18ga inte har samma diameter som koppar med 18ga. för de dras ut lite olika. Det sista här är jag osäker på, kanske har det rationaliserats bort.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Maria T
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Nån som hade en sån här Rosa Pantern?
Vi har! Även en Karl-Alfred i samma stil som går att böja till oigenkännlighet. Under ett antal år stod Rosa Pantern och Karl-Alfred högst upp på en hylla i hemmakontoret, "någon" hade böjt till dem så det såg ut att idka nån form av samliv 😳
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
H Hetlund skrev:
Men hur är det med nonieskala? Är det någon som minns och/eller använder den? För mina små behov tycker jag faktiskt att det är enklare och pålitligare att använda ett manuellt skjutmått än ett modernt digitalt.
Jag föredrar analoga skjutmått, de behöver aldrig batterier vid fel tillfälle. Nonineskalan är definitivt tillräckligt exakt för mig.

Det är dessutom ett behändigt sätt att göra noggrannare skalor. Var på Tycho Brahe-museet på Ven för ett par år sedan, och flera av hans astronomiska instrument hade en nonieskala för att mäta vinklar exakt.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Det fanns en idiotisk designad blyertspenna när jag var ung. Ett sexkantigt plaströr i form av en penna. I det fanns 15-20 vässade blyertsstift som var och ett satt fast på ett litet plaströr. När spetsen blev trubbig drog man ut det och tryckte in det längst bak på pennan så att ett nytt stift kom fram.

Problemet var stt man oftast bröt av stiftet så pennan tog snabbt slut.

Hittar ingen bild, men dessa påminner om stiften.

[bild]
Problemet var snarare att de användes som blåsrör i klassrummet...
 
  • Haha
Jonas Persson
  • Laddar…
engs engs skrev:
Tycker gauge är fint också, dvs som diameter på wire, elkablar, spik etc så går man på hur många gånger den är dragen i fabrik. Det i sin tur översätts till diameter.

Som bonus har jag för mig det betyder att en ståltråd på 18ga inte har samma diameter som koppar med 18ga. för de dras ut lite olika. Det sista här är jag osäker på, kanske har det rationaliserats bort.
Inte bara tråd, även tjockleken på stålplåt mäts i gauge, 18 gauge = 1,2 mm, 19 = 1,0 mm etc.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Inte bara tråd, även tjockleken på stålplåt mäts i gauge, 18 gauge = 1,2 mm, 19 = 1,0 mm etc.
Ah, det där var roligt. När jag sökte data om terminal ballistics för stål. Allt är i gauge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.