Jonas Persson
Blev påmind om en annan galen enhet som bla NASA använt, kilomegacycles, vi säger GHz.
 
  • Haha
  • Ledsen
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
En sak som många glömt bort är att det en gång fanns stoppskyltar som det stod Stopp på.

Man kör bil, läser tidning, "Stopp" skylt syns genom bakfönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Blazermannen och 8 till
  • Laddar…
S
linneac linneac skrev:
[bild]den här. Minns det som att ALLA skolbarn hade en sån på ryggen (egentligen hängande över ena axeln) i slutet av 80-talet.
100% nästa. Min mamma hade inte råd med en sån till mig. Har förmodligen del i min mentala 'dis'funktionalitet
 
1,5 V batterier i storlek c:a 5cm i diameter och c:a 20 cm långa ( möjligen ännu större), avsedda för telefoni, men användes av oss unga, till att få glödstiftet i modellmotorn att glöda vid start.
 
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
1,5 V batterier i storlek c:a 5cm i diameter och c:a 20 cm långa ( möjligen ännu större), avsedda för telefoni, men användes av oss unga, till att få glödstiftet i modellmotorn att glöda vid start.
Sådana här menar du? R 40. 1,5 V, Ø = 67mm, L=178mm. Finns väl fortfarande …

Gult och svart Exell batteri, R40/EN6, 1.5 volt, pluspol uppe, slogans, logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Javisst vi monterade 70-talets mobiltelefoner. I början var det det manuella systemet MTD som gällde. Det var en hel del "uppkomlingar" som var kunder.
Vissa ville t.ex. ha en extra telefonlur i baksätet för att imponera...
En mobiltelefon kostade runt 18-20000 på den tiden.
Ganska snart kom den kasettmonterade varianten.
Innebar att telefonen kunde tas ur bilen och sättas i en "släpbar" väska för att ytterligare höja imponeringsfaktorn...
Min morfar hade nån slags avancerad nummerpresentatör med en skrälldus knappar i bilen. Vi tyckte tekniken var fantastisk.
 
Husboken från 1979 med bra tips, teknikbeskrivningar och härliga interiörbilder från den tiden.
Ett uppslag ur en bok med text, bild på kvinna som målar, stor nummer 2, titeln "HUSBUKEN".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen bok visar en bild av ett badrum med mörka kakel, träskåp och sanitetsartiklar, nära en datormus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varför blir alla bilder 90-graders-vända här?
 
  • Gilla
Keiller och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Husboken från 1979 med bra tips, teknikbeskrivningar och härliga interiörbilder från den tiden.
[bild][bild]

Varför blir alla bilder 90-graders-vända här?
Den finns i föräldrarhemmet! 3 böcker är det väl? Bläddrar ofta i dom, riktigt kul.
 
Jonas Persson
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
1,5 V batterier i storlek c:a 5cm i diameter och c:a 20 cm långa ( möjligen ännu större), avsedda för telefoni, men användes av oss unga, till att få glödstiftet i modellmotorn att glöda vid start.
Fick mig att minnas ett annat batteriformat med skruvanslutningar, 7,5 V.

Svart TUDOR batteri, "Kvalitetsstartbatteri", Nr. 7,5 K 3, 7.5 volt, etikett med text, ligger på bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
P
Ni som nostalgiskt pratar om Nickelgodis.
De finns fortfarande.
Detta är från Granngården
Trälåda med lådor av Nickel-konfektyr i olika smaker, märkt "Sockerbageriet". Retro design. Godisförpackningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karl-E och 7 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
finns fortfarande
Njae, de finns inte fortfarande. De finns igen, nu tillverkade av annan fabrik. Det kan gå lite hur som helst i sådana fall, se tex de nytillverkade ako-kolorna häromåret där fruktkolorna definitivt inte smakade som de riktiga.
 
  • Gilla
fusion och 3 till
  • Laddar…
F
fahlis fahlis skrev:
Sådana här menar du? R 40. 1,5 V, Ø = 67mm, L=178mm. Finns väl fortfarande …

[bild]
Användes t.ex. som centralbatterier för dörrklockor i äldre hyresfastigheter.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Jo men jag brukar alltid mäta bagageutrymmet på bilar i hur många lik det går att stuva in i dem.
😮…med lik menar du tompavor som skulle pantas🤔
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför blir alla bilder 90-graders-vända här?
Tror du använder fel funktion. Det funkar bättre att ladda upp en bild med knappen under editorn och infoga den än att länka in en med knappen ovan editorn.

Om jag minns rätt. @Per Eskilsson kan kanske bekräfta eller dementera det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.