En svunnen tid när det byggdes fartyg lite här och där innan varvskrisen. Det här ikoniska landmärket revs ganska raskt och jag minns när jag såg det med min far. Var knappt fem år och kommer ihåg att jag på dagis inte ritade annat än bilder på bockkranar som föll tiden efteråt.
Stor varvsindustri, lyftkranar, fartygssektioner, hamn, vatten, industriell anläggning, dagtid, molnigt, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Ingen har glömt kortleken. Men minns ni att den innan smarphones mm var ett mycket vanligt tidsfördriv och sätt att umgås?

Kortleken kom fram när man väntade på något eller hade tid över. Man spelade i skogen, på fikarasten, i skolan eller med vänner.

Kortleken fanns alltid till hands, krävde bara att det var ljust nog för att kunna spela och hade inga utgångna eller inompatibla versioner. Möjligen saknades ett kort eller två.
Ett ess till kung hjärter spelkort spridda bredvid kortlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Morgan St och 6 till
  • Laddar…
Kortleken har kommit tillbaka, mina tonårsdöttrar och deras kompisar spelar flera timmar i veckan, dom verkar faktiskt ha tröttnat på smartphones och dylikt
 
  • Gilla
  • Älska
videopac och 7 till
  • Laddar…
Maria T
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Ingen har glömt kortleken. Men minns ni att den innan smarphones mm var ett mycket vanligt tidsfördriv och sätt att umgås?

Kortleken kom fram när man väntade på något eller hade tid över. Man spelade i skogen, på fikarasten, i skolan eller med vänner.

Kortleken fanns alltid till hands, krävde bara att det var ljust nog för att kunna spela och hade inga utgångna eller inompatibla versioner. Möjligen saknades ett kort eller två.
[bild]
Chicago och Sk*tgubbe var klassiska spel på långrasterna. Minns nån lärare som ville förbjuda kortlek för att ungarna inte kom in när det ringde/lektionen började utan ville spela färdigt 😂
Inget nytt under solen - vi ville spela färdigt vad än det var vi spelade i uppehållsrummet men med skillnade att där fanns "arge Bengt" som avhyste oss fem minuter innan lektionen startade.
 
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Chicago och Sk*tgubbe var klassiska spel på långrasterna. Minns nån lärare som ville förbjuda kortlek för att ungarna inte kom in när det ringde/lektionen började utan ville spela färdigt 😂
Inget nytt under solen - vi ville spela färdigt vad än det var vi spelade i uppehållsrummet men med skillnade att där fanns "arge Bengt" som avhyste oss fem minuter innan lektionen startade.
Tror hon hette Carola som jagade bort oss, henne ville man inte komma på kant med.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Njae, de finns inte fortfarande. De finns igen, nu tillverkade av annan fabrik. Det kan gå lite hur som helst i sådana fall, se tex de nytillverkade ako-kolorna häromåret där fruktkolorna definitivt inte smakade som de riktiga.
En smak jag saknar är AKO Gräddgubb
 
Maria T Maria T skrev:
Chicago och Sk*tgubbe var klassiska spel på långrasterna. Minns nån lärare som ville förbjuda kortlek för att ungarna inte kom in när det ringde/lektionen började utan ville spela färdigt 😂
Inget nytt under solen - vi ville spela färdigt vad än det var vi spelade i uppehållsrummet men med skillnade att där fanns "arge Bengt" som avhyste oss fem minuter innan lektionen startade.
Vi spelade Gurka en variant på det klassiska spelet Kille "Tjille" . Kille är f.ö. mycket roligt att spela till några bärs. Dock inget för dåliga förlorare, för ibland kan det bli stortorsk med hånskrattande kompisar "

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kille (Finns sådana kortlekar att köpa på nätet)
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Maria T
F fusion skrev:
Vi spelade Gurka en variant på det klassiska spelet Kille "Tjille" . Kille är f.ö. mycket roligt att spela till några bärs. Dock inget för dåliga förlorare, för ibland kan det bli stortorsk med hånskrattande kompisar "

[länk] (Finns sådana kortlekar att köpa på nätet)
Ett spel för mig m a o - jag är den som ingen vill spela med (!) för att jag inte försöker vinna, ingen vinnarskalle whatsoever, det är spelet som är kul inte att vinna.
 
  • Gilla
fusion
  • Laddar…
Reklam från en annan tid.
 
  • Reklamposter med skaldjur, cigarettpaket, ironisk text om rökning, "Griffin", humoristisk ton, vintage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Sona2012 och 5 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Vi spelade Gurka en variant på det klassiska spelet Kille "Tjille" . Kille är f.ö. mycket roligt att spela till några bärs. Dock inget för dåliga förlorare, för ibland kan det bli stortorsk med hånskrattande kompisar "

[länk] (Finns sådana kortlekar att köpa på nätet)
https://www.sanghafte.se/dryckesvisor/snuskiga-visor/gurka-leken/

Den eller?
 
Jonas Persson
Marabou palett med en ung Per Oscarsson, någon som minns?

 
  • Gilla
fusion
  • Laddar…
F
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Folkaktien, Telia...

SAS?
 
F frasen_36 skrev:
SAS?
Det där danska flygbolaget du kanske hört talas om. 😢
 
  • Wow
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Marabou palett med en ung Per Oscarsson, någon som minns?
Har inget som helst minne av Palett; troligen var den för lik Twist för att kunna överleva. Eller vad vet jag, det kanske fanns en uppsjö av olika pralinpåsar där endast Twist överlevde. Kul med Per Oscarsson i alla fall.
 
  • Gilla
GladanS
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Marabou palett med en ung Per Oscarsson, någon som minns?

[media]
Skönt att veta att man räknas som ung vid 45
 
  • Haha
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.