Maria T
Fotografen Fotografen skrev:
Sidan mot duken är mörk för att inte orsaka reflexer i optiken.😊
Läraren ljög med andra ord.
 
Nejdå, vit mot lampan för att inte ta upp värme och mörk mot optiken för att inte orsaka reflexer.
 
Jonas Persson
mexitegel mexitegel skrev:
Diabilder, upp och ner och spegelvända - sällan rätt 😀.
Och med det karakteristiska ”klick-donk-donk”-ljudet när apparaten bytte bild.
Och doften av bränt damm från projektorlampan.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Fotografen Fotografen skrev:
Nejdå, vit mot lampan för att inte ta upp värme och mörk mot optiken för att inte orsaka reflexer.
Men, min lärare sa att den mörka sidan skulle vara mot optiken annars skulle diabilden smälta och förstöra hela apparaturen - det var väl ändå en överdrift? (visserligen vanligt förr i tiden, för att skrämma barn att inte göra fel).
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag har aldrig provat.
 
Maria T Maria T skrev:
Men, min lärare sa att den mörka sidan skulle vara mot optiken annars skulle diabilden smälta och förstöra hela apparaturen - det var väl ändå en överdrift? (visserligen vanligt förr i tiden, för att skrämma barn att inte göra fel).
Däremot bör man inte stoppa filmmatmingen i en superåttaprojektor. Det provade mitt yngre klåfingriga alter ego och på en bråkdels sekund växte en vit fläck på duken och filmremsan brände fast inne i projektorn. Jag lagade filmen snabbt med kontorstejp så att ingen skulle märka något. Superåtta var, för den som inte minns, föregångaren till videokameran och med sina 16 bllder per sekund gavs de medverkande i stumfilmerna knyckiga rörelser. En liten rulle kodachromefilm var jättedyr (framkallning ingick i priset) och gav bara några minuter film.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Något jag lovar och svär är att jag ska ge er alla en bild av en livs levande OH-projektor som står i många av våra föreläsningssalar fortsatt på universitet.

Ni vet dessa gamla grejer där det till och med finns en smidig ratt så man kan byta ut en slocknad halogenlampa mot en ny fräsch, det var vaktmästaren som underhöll dessa och brukade funka fint.

Sett en del exemplar bara på sistone så jag får bara ta fram kameran och fota. Garanterat inte använda på åtminstone ett decennium eller kanske tre, men japp: de bara står där :)

Blev nästan litet sugen på att använda dessa som de ursprungligen var tänkta: att föreläsaren kan sitta och skriva på en transparent OH-film, projicera detta "över huvudet" på en stor skärm istället för att behöva veva på svarta tavlan eller senare whiteboards. Interaktivt, "in the moment". Inga döda färdigpreparerade Powerpoints som distribueras via lärplattformar... sweet.
 
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Något jag lovar och svär är att jag ska ge er alla en bild av en livs levande OH-projektor som står i många av våra föreläsningssalar fortsatt på universitet.

Ni vet dessa gamla grejer där det till och med finns en smidig ratt så man kan byta ut en slocknad halogenlampa mot en ny fräsch, det var vaktmästaren som underhöll dessa och brukade funka fint.

Sett en del exemplar bara på sistone så jag får bara ta fram kameran och fota. Garanterat inte använda på åtminstone ett decennium eller kanske tre, men japp: de bara står där :)

Blev nästan litet sugen på att använda dessa som de ursprungligen var tänkta: att föreläsaren kan sitta och skriva på en transparent OH-film, projicera detta "över huvudet" på en stor skärm istället för att behöva veva på svarta tavlan eller senare whiteboards. Interaktivt, "in the moment". Inga döda färdigpreparerade Powerpoints som distribueras via lärplattformar... sweet.
Nu finns det digitala alternativet med dokumentkamera. Funkar dritbra.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Något jag lovar och svär är att jag ska ge er alla en bild av en livs levande OH-projektor som står i många av våra föreläsningssalar fortsatt på universitet.

Ni vet dessa gamla grejer där det till och med finns en smidig ratt så man kan byta ut en slocknad halogenlampa mot en ny fräsch, det var vaktmästaren som underhöll dessa och brukade funka fint.

Sett en del exemplar bara på sistone så jag får bara ta fram kameran och fota. Garanterat inte använda på åtminstone ett decennium eller kanske tre, men japp: de bara står där :)

Blev nästan litet sugen på att använda dessa som de ursprungligen var tänkta: att föreläsaren kan sitta och skriva på en transparent OH-film, projicera detta "över huvudet" på en stor skärm istället för att behöva veva på svarta tavlan eller senare whiteboards. Interaktivt, "in the moment". Inga döda färdigpreparerade Powerpoints som distribueras via lärplattformar... sweet.
Jag har en hemma😎
 
Drar mig till minnes att det fanns ett uttryck. "If you can´t use your head, use your overhead"

Hur låter motsvarande uttryck idag gällande powerpoint? 😊

// .ppt-marodören
 
  • Haha
  • Gilla
Harald Blåtumme och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Drar mig till minnes att det fanns ett uttryck. "If you can´t use your head, use your overhead"

Hur låter motsvarande uttryck idag gällande powerpoint? 😊

// .ppt-marodören
Ja, det är inte en klatschig devis, men ingen mindre än giganten inom informationsvisualision och presentation Edward Tufte själv är inte imponerad av PowerPoint... (Han skrev även en bok om eländet, men jag har inte läst den.)

Satirisk illustration av Edward Tufte som kritiserar PowerPoint genom att använda en propaganda-scen där talbubblor representerar ineffektiva kommunikationsmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Blev nästan litet sugen på att använda dessa som de ursprungligen var tänkta: att föreläsaren kan sitta och skriva på en transparent OH-film, projicera detta "över huvudet" på en stor skärm istället för att behöva veva på svarta tavlan eller senare whiteboards. Interaktivt, "in the moment". Inga döda färdigpreparerade Powerpoints som distribueras via lärplattformar... sweet.
Det finns tom ett ännu mera interaktivt sätt att använda den som den var tänkt från början och det är att skriva direkt på glaset med fetpenna som man enkelt torkar bort. Det kommer jag ihåg att min fröken gjorde i mellanstadiet när vi första gången exponerades för denna fantastiska nyhet "på prov".

Hon använde den vanliga rättningspennan, ni vet den i "blyersstil" med en röd och en blå ände.

Fetpensel i blyertsstil med en röd och en blå ände, märkt "LYRA Duo Slim Germany".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den hade jag fö helt glömt bort tills jag tänkte tillbaka på OH-projektorn. (Märket är fel, men pennan finns tydligen fortfarande!)

Och när jag bytte kontor för några år sedan så hittade jag en packe OH-presentationer jag skrivit ut i färg när det begav sig, och inte lagt papersark emellan varje OH-film. Den blev ett kompakt block av plast under tiden i skåpet. ;)

Minns jag gjorde den presentationen 1999 på en stor konferens, och då var det fortfarande hälften/hälften som presenterade med OH, respektive dator. Var glad att jag slapp släpa datorn halvvägs runt världen.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Någon annan som minns VGA/LCD-skärmen som man lade på OH-projektorn?
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Jo. Kort mellanspel innan projektorn.
 
Det fanns två typer av OH-film. Den man kunde använda i kopiatorn och den som smälte inne i kopiatorns valsar och gjorde den obrukbar.
 
  • Haha
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.