Snigla Snigla skrev:
När jag tvättar verkar det inte spela nån roll hur jag har dem när jag stoppar i dem i maskinen.. när jag tar ut dem (oavsett torktumlare el tvättmaskin..) så är det bara ett påslakan i en stor hög...!! (allt annat är inuti det där sabla påslakanet haha)

Men jag vänder på det också.. för o komma åt "hörnen" från rätt (?) håll...
Kastar man i annan tvätt också, t.ex. hustruns små vita strumpor så är de borta. Men när man vänder ett påslakan så kommer de fram, påslakan är som ett "svart hål" det sväljer allt i dess närhet. Inte ens Einstein hade i sina vildaste teorier kunnat se detta fenomen i ett vanligt hem.🤪

• Haha
  • Gilla
Kirre2 och 8 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har inte glömt.. men börjat sakna!

Hålen i påslakanens hörn.. 😳 där man kunde ta tag i täckets hörn för att hålla i det när man rätade ut täcket inuti påslakanet!

Är inte alls lika lätt o byta i sängen idag och få täcket på plats därinne.. *suck o gr* senaste tre set:en av påslakan som jag köpt.. har haft "stängda hörn" 👎
Köp inte de "hållösa".

Enda sättet vi konsumenter kan protestera på.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Köp inte de "hållösa".

Men du vet inte förräns du sprättat upp den genetiska förpackningen om det var hål-löst eller inte😢

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Då handlar du av fel säljare.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
RoTe
Är inte hål i påslakan något ganska svenskt fenomen? Förr i tiden hade vi ju en ganska stor textilindustri men nu måste vi rätta oss efter resten av världen.

D Dilato skrev:
Men du vet inte förräns du sprättat upp den genetiska förpackningen om det var hål-löst eller inte😢
Oftast så finns det "varuprover" att klämma och känna på om man handlar i butik. Man kan också prova att fråga personalen.

En del tillverkare och försäljningsställen på nätet har med "hål i hörnen" i sina beskrivningar av påslakan.
Även där kan man efterfråga innan beställning huruvida "hål i hörnen" finns eller ej.

Jag vägrar köpa lakan på nätet utan att ha känt på lakanen. Det påstås en massa om trådtäthet m.m. men det säger väldigt lite om hur "känslan" i lakanen är i verkligheten. Man tillbringar så mycket tid i sängen, så att hur lakan, kuddar och täcken "känns" är väldigt viktigt. En del trivs med den ena, som inte passar för någon annan.

Är det någon här som minns Tuppens lakansväv förresten?
Saknad av många, höll många, många tvättar och blev stelt krispig vid mangling.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Norrköpings_Bomullsväfveri

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Köp inte de "hållösa".

Men hur vet man att de ÄR hållösa innan köpet då? 😳

Finns alltid hål i påslakan, hur skulle de annars kunna bli ett "svart hål" i tvättmaskin och torktumlare.😇

• Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Påslakan utan hål?!? Hur får man då in täcket?

jarlh jarlh skrev:
Påslakan utan hål?!? Hur får man då in täcket?
Snigla Snigla skrev:
Hålen i påslakanens hörn.. 😳 där man kunde ta tag i täckets hörn för att hålla i det när man rätade ut täcket inuti påslakanet!
😀

Snigla Snigla skrev:
Men hur vet man att de ÄR hållösa innan köpet då? 😳
Men det skrev jag ju? Titta på provexemplaren i butik, fråga i butiken, läs beskrivningen på nätet, och står inget, så maila och fråga....

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jonas Persson
Enligt utsago tog IKEA bort hålen redan 2007. Idag kan man läsa följande på deras hemsida.

Skärmbild av IKEAs text om varför deras påslakan inte har hål, med fokus på hållbarhet och försäljning på olika marknader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi kör med Hemtex som fortfarande fattar galoppen och har hål i hörnen.

• Gilla
  • Arg
  • Wow
  • Ledsen
kashieda och 9 till
  • Laddar…
Det lustiga är att IKEA alltid brukar slå sig för bröstet med sin svenska design. De kunde marknadsfört den svenska tanken bakom hål i påslakanen i andra länder.

• Gilla
Alti och 9 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Utsättaren Utsättaren skrev:
Det lustiga är att IKEA alltid brukar slå sig för bröstet med sin svenska design. De kunde marknadsfört den svenska tanken bakom hål i påslakanen i andra länder.
Oroa dig inte, snart har de glömt sitt ursprung och en stor del av personalen undrar vad det är för skum ordbok de använder för att namnge sina produkter. 😉

• Gilla
  • Ledsen
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Var ju längesedan dom slutade prioritera sverige. Jämnför utbudet av prylar ikea har i t ex usa jämnfört med vad vi har :p

Är rätt skoj att läsa deras namn på produkter i utlandet dock... Hälften låter svenskt, men betyder ingenting :p Fast det måste väl vara så för att dom stackarna ska kunna uttala det, antar jag...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.