HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Första ? Jag skrev om Radio Nord i början på 1960-talet. Därefter kom även Radio Syd, som också sände på mellenvågsbandet från en båt i Östersjön.
Då var jag ute och cyklade som vanligt då
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Då var jag ute och cyklade som vanligt då
Då får även jag korrigera mig. Radio Syd startade sändningar redan 1958, men då under annat namn, har jag googlat mig fram till just nu. Kul med radiohistoria!
 
Maria T
Piprensare.

Har eventuellt nämnt det här tidigare, men jag fick just en tillbakablick när jag saknade min pappa. Som rökte pipa, använde piprensare, och sen fanns också det roliga som barn, att vi kunde göra piprensarna till diverse saker.
(Har en fin julgrupp gjord av just piprensare, den är på vinden).

Detta är såååå avancerat och långt från vad jag och min pappa skapade, men kul.

https://www.adlibris.com/se/bok/mak...e5K3aGXkGm5KdAMge4NzuGyN8U6S5PKxoC2tEQAvD_BwE
 
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
hsd
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Så roligt man tyckte det var med reklam i radio ! 😀
"Radio Nord" var det, som hade bl.a. :
1. Flicka tappar ett glas i golvet och utbrister " Mamma det höll ! " DURALEX ! ! !
2. "BRODDMANS, BRODDMANS, BRODDMANS ! "
3. " Certina tick-tack-tick-tack CERTINA! "

P.S. Det blev ändring av inställningen till radioreklam lite senare i livet D.S.
Tag det rätta
tag cloetta
 
hsd
jarlh jarlh skrev:
Vilket vi givetvis testade i skolmatsalen. (Reklamen höll vad den lovade.)
Vet om en lanthandel som hade dessa glas, handlarn brukade demonstrera genom att putta ett glas från hyllan och det studsade i golvet men förblev helt, däremot när handlarens son gorde detta så blev det tusentals glasbitar - varje gång 😳
 
  • Haha
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Tag det rätta
tag cloetta
Reklam var rolig en gång i tiden eftersom man inte utsattes ofrivilligt. Alla skyndade in på biografen för att inte missa REKLAMFILMEN, som ibland var mer underhållande än själva filmen.

Idag får man allergisk klåda när filmen (på tv, youtube etc.) avbryts för samma reklam, om och om igen.
 
  • Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Idag får man allergisk klåda när filmen (på tv, youtube etc.) avbryts för samma reklam, om och om igen.
Tur att det finns adblockers 😅
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
L Lucif3r skrev:
Tur att det finns adblockers 😅
Inte på tv:n
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Inte på tv:n
Beror på. Streamar du via nätverket/internet så jo, då finns det. Talar vi vanlig gammaldags TV så då är det såklart svårare 😛
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Spelar in allt som jag vill se så kan man spola bort reklamen när man tittar
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
C cazet skrev:
Spelar in allt som jag vill se så kan man spola bort reklamen när man tittar
Apropå det. Minns ni Boxer med hårddisk för att spela in tv-program? Det var ju inte så länge sedan.
Det var gratishelg och jag spelade in alla filmer på hårddisken. Bara det att de gick inte att se sedan för de var kodade. 😞
Man kunde konvertera filmerna i realtid till mpeg eller liknande men det hade tagit flera veckor.
 
Första portionssnuset.
Rätt mesigt om jag minns rätt.

/Höghus

En röd påse med portionssnus av märket Smoke Less, smaksatt med whisky, ligger på skrynkligt vitt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Första portionssnuset.
Rätt mesigt om jag minns rätt.

/Höghus

[bild]
Usch ja. Det var inre gott.
 
De som gick grundskolan på 70-talet kanske kommer ihåg:

Bandspelare av märket Tandberg med träpanel och kontroller, troligen från 1970-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.