1 213 870 läst · 11 590 svar
1214k läst
11,6k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Men heter det inte Prao idag?
Man fick t.ex. rengöra reläer på stationer, lyste det en lampa pågick samtal och man fick inte rengöra. Men då kunde man plugga in en lur och kolla att det stämde (nä, inte lyssnade man 😇).
Man fick t.ex. rengöra reläer på stationer, lyste det en lampa pågick samtal och man fick inte rengöra. Men då kunde man plugga in en lur och kolla att det stämde (nä, inte lyssnade man 😇).
Testtelefonen har jag glömt att jag har liggandes, en AP16, svart, som någon teletekniker glömde i skogarna runt Ljungby, ingen i området saknade sin utan det måste ha varit någon som gästarbetade i området efter stormen Gudrun 2005.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.byggahus.se/forum/threads/humorhoernan.209511/post-5604625Dan1891 skrev:
Jag arbetar på att återinföra brandgult, men det går väl sådär. Och skär och gredelin.
Yes återinförde ordet som ett varumärke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Höghus
"Gredelin" är ett vackert ord (och en vacker färg). Jag använder det ofta. Enligt min uppfattning - med respekt för att andra kan ha andra uppfattningar - är gredelin" INTE en synonym till "lila" eller"violett". Gredelint uppfattar jag som ljusare, om man tänker sig violett uppblandat med vitt. Blåbär och mjölk, exempelvis.Höghus skrev:
Ordet "skärt" har jag inte ens reflekterat över att det eventuellt skulle vara bortglömt. Vad skulle man säga i stället? "Rosa"? Det senare är enligt min mening ett larvigt ord som jag inte vill ta i min mun.
Slutligen, angående "brandgult" anser jag liksom en tidigare skribent i tråden att det innebär en lite gulaktigare nyans än "orange". Men folk har säkert varierande uppfattningar om sådant, och ingen kan väl hävda att han eller hon har mer rätt än någon annan.