lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Så det används fortfarande? Jag kan inte komma på att jag hört det på decennier. Jag hör bara "orange" idag.
Tänkte samma sak. Vem säger brandgul idag?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
T
Z Zodde skrev:
Tänkte samma sak. Vem säger brandgul idag?
Gamla människor.... 😂
 
  • Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Så det används fortfarande? Jag kan inte komma på att jag hört det på decennier. Jag hör bara "orange" idag.
Jag använder ofta brandgul för att beskriva nått som är orange.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Så det används fortfarande?
Tydligen en del i alla fall. 😀

Skärmbild av ett Google-sökresultat för ordet "brandgul" med drygt 11 000 resultat och filtreringsalternativ som "Senaste året" och "Avancerad sökning".
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Hmmm, för mig och min bekantskapskrets är brandgult de ljusare nyanserna ov orange, men det kanske bara är vi ?
 
Nä, heter det inte Televerksorange, men är kanske lite rödare än brandgul, där apelsinfärgad är något "mittemellan".😉
 
A AndersS skrev:
Nä, heter det inte Televerksorange, men är kanske lite rödare än brandgul, där apelsinfärgad är något "mittemellan".😉
Denna benämns tydligen brandgul på Facebook så det måste vara korrekt! 😂

En brandgul vintagebyggbil med texten "TELE" parkerad framför en Biltema-butik och café.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Denna benämns tydligen brandgul på Facebook så det måste vara korrekt! 😂

[bild]
Sån åkte jag med i när jag pryade, ja det hette så, på högstadiet.
 
A AndersS skrev:
Sån åkte jag med i när jag pryade, ja det hette så, på högstadiet.
Det heter fortfarande så, den är ju brandgul! 😀
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Men heter det inte Prao idag?
Man fick t.ex. rengöra reläer på stationer, lyste det en lampa pågick samtal och man fick inte rengöra. Men då kunde man plugga in en lur och kolla att det stämde (nä, inte lyssnade man 😇).
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Testtelefonen har jag glömt att jag har liggandes, en AP16, svart, som någon teletekniker glömde i skogarna runt Ljungby, ingen i området saknade sin utan det måste ha varit någon som gästarbetade i området efter stormen Gudrun 2005.
Svart AP16-testtelefon med knappsats och anslutna kablar, inklusive krokodilklämmor, liggande på en kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nä, heter det inte Televerksorange,
Televerksgul heter(hette?) det häromkring iaf. Kärt barn har många namn, tydligen 😛
 
  • Haha
AndersS
  • Laddar…
L Lucif3r skrev:
Televerksgul heter(hette?) det häromkring iaf. Kärt barn har många namn, tydligen 😛
TeleverksGUL är nog första gången jag har hört iaf.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag använder ofta brandgul för att beskriva nått som är orange.
https://www.byggahus.se/forum/threads/humorhoernan.209511/post-5604625

Jag arbetar på att återinföra brandgult, men det går väl sådär. Och skär och gredelin.
Yes återinförde ordet som ett varumärke.
Diskmedelsflaska av märket Yes med texten "Brandgul" på etiketten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Höghus
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
[länk]

Jag arbetar på att återinföra brandgult, men det går väl sådär. Och skär och gredelin.
Yes återinförde ordet som ett varumärke.
[bild]

/Höghus
"Gredelin" är ett vackert ord (och en vacker färg). Jag använder det ofta. Enligt min uppfattning - med respekt för att andra kan ha andra uppfattningar - är gredelin" INTE en synonym till "lila" eller"violett". Gredelint uppfattar jag som ljusare, om man tänker sig violett uppblandat med vitt. Blåbär och mjölk, exempelvis.

Ordet "skärt" har jag inte ens reflekterat över att det eventuellt skulle vara bortglömt. Vad skulle man säga i stället? "Rosa"? Det senare är enligt min mening ett larvigt ord som jag inte vill ta i min mun.

Slutligen, angående "brandgult" anser jag liksom en tidigare skribent i tråden att det innebär en lite gulaktigare nyans än "orange". Men folk har säkert varierande uppfattningar om sådant, och ingen kan väl hävda att han eller hon har mer rätt än någon annan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.