1 175 737 läst · 11 290 svar
1176k läst
11,3k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 967 inlägg
Vad är det ovanför kinaskotten, någon sorts bengal som snurrar? Är inte ens sådana tillåtna längre?
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 458 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 458 inlägg
Något vi alltid var avundsjuka på var att baggarna kunde köpa/ köra ostrypta Zündapp! Så de susade omkring i 80 medan vi i Sverige puttrade runt i 30....M Myckling skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 375 inlägg
Är det någon som kommer ihåg när nästan alla tvättade sin plastpåsar och återanvände dem.
Jag minns själv och i nästan all hem att det tvättades 1-5 liters plastpåsar som sedan hängdes upp vid diskhon. idag ser man sällan detta. Jag gjorde detta själv som ung, men idag är jag nog mest bara lat.
Min fd svärmor gjorde så... men ur ett miljöperspektiv är det tveksamt om det är bättre att använda varmvatten och diskmedel än att ta en ny.trähandtag skrev:
Även ekonomiskt undrar jag om det är "lönsamt" att diska små påsar.
Vi återvänder plastpåsar men diskar dem inte med undantag för lite kraftigare påsar med zip-lock.
Där känns det motiverat mtp på pris.
"Förr" tappade man upp diskvatten i diskhon, då spelar det ingen roll om man passar på att diska några påsar, mjölkpaket eller vad det nu kan vara när man ändå diskar annat.T Testarn skrev:
Diskar man under rinnande varmvatten och sprutar diskmedel på varje grej som många gör idag är det en annan sak.
Aldrig varit med om att man tvättar plastpåsar men jag minns en av våra författare som beskrev hur dennes farmor hängde upp hushållspapper på tork för att återanvända flera gånger.