P
R roke skrev:
Vad är det för isoleringsmaterial?
Originalet är packad spån och den ligger under ett lager av små små frigolitkulor.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Ingen har glömt kortleken.
Det var ju stämplat 2 kr punktskatt på kortlekar. Köpte alltid lekarna utomlands pga detta. Kommer ihåg att vi barn hade ett gammalt militärtält från kriget där vi spelade i regnväder. När vi var hos mormor var det absolut förbjudet att spela kort på söndagarna. Syndigt.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Originalet är packad spån och den ligger under ett lager av små små frigolitkulor.
Aha. Okej.
 
Jonas Persson
yonna yonna skrev:
När vi var hos mormor var det absolut förbjudet att spela kort på söndagarna. Syndigt.
Samma här, när vi besökte farmor och farfar under tidigt 70-tal så fick man inte leka på söndagar. Läsa en bok eller något annat stillsamt var dock ok.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det var ju stämplat 2 kr punktskatt på kortlekar. Köpte alltid lekarna utomlands pga detta. Kommer ihåg att vi barn hade ett gammalt militärtält från kriget där vi spelade i regnväder. När vi var hos mormor var det absolut förbjudet att spela kort på söndagarna. Syndigt.
Min far och jag spelade "femkort" på söndagar när min mor lagade söndagsmiddag (mat som serverades vis 12-13 tiden). Men det var nog helt uteslutet på min mors släktsida, där inget arbete annat än av tvång var tillåtet utifrån djurhållning.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
F
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det påminde mig om TVn i sommarstugan i min barndom. Svart-vit förstås fast färg TV var vanlig, och byggd för att passa i hörn. Såg precis ut som en AGA Prisma men vi behövde extra UHF-converter som satt i en liten vit låda ovanpå TVn med just 300 Ohm bandkabel i (minns en balun också). Enligt Wikipedia så skulle den dock redan varit förberedd för UHF, så det är något som inte stämmer...

[bild][bild]
Jobbade med TVservice på 60-talet och vet att många märken som var "TV2-förberedda" sa egentligen ingenting. TVn kunde i värsta fall bara ha ett hål i lådan med en lös kanalväljarratt för UHF. Dvs TV2-väljare saknades. Andra kunde ha enbart anntenn-ingång för TV2.
Samt vissa var helt förberedda och fungerande.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Renoverar övervåningen och behöver då förstärka taket..
Tv-antenn modell större på vinden blir då avvecklad även fysiskt. Visst var det för VHF bandet?
[bild]
Såvitt jag minns behövde man den där stora antennen om man ville se dansk TV. Vi bodde i södra Halland, och hade en sån antenn. DR sände tecknad film på lördagarna, och då satt vi ungar som klistrade fast bilden var grynig och ibland försvann helt och hållet.
 
S SCB skrev:
Körde själv med en HP 32S i gymnasiet.
Största fördelen med RPN var väl att jag var ensam om det, så jag fick ha den i fred från klåfingriga klasskamrater..
32s visste jag inte ens att det fanns en, jag hade en 42s från gymnasiet och upp, borde ha varit 1990 jag skaffade den. Idag kör jag Free42 i iphonen, en perfekt emulator. Räkna utan rpn gör jag högst motvilligt än idag.

Till proven där man inte fick använda grafik eller mer avancerade räknare försökte jag använda en hp 25, vintage redan då, men fick ge upp efter ett prov då det var oerhört svårt att skilja treor från åttor osv i displayen.

Vintage Hewlett-Packard fickräknare med röd LED-display och flera funktionstangenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
P
H hhallen skrev:
Såvitt jag minns behövde man den där stora antennen om man ville se dansk TV. Vi bodde i södra Halland, och hade en sån antenn. DR sände tecknad film på lördagarna, och då satt vi ungar som klistrade fast bilden var grynig och ibland försvann helt och hållet.
Kan ligga något i det... Huset finns mitt i Skåne.....
 
yonna yonna skrev:
Det var ju stämplat 2 kr punktskatt på kortlekar. Köpte alltid lekarna utomlands pga detta. Kommer ihåg att vi barn hade ett gammalt militärtält från kriget där vi spelade i regnväder. När vi var hos mormor var det absolut förbjudet att spela kort på söndagarna. Syndigt.
Grannens föräldrar kom på oss barn som spelade kort på långfredagen!! Dödssynd och utskällning.
 
  • Wow
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Såvitt jag minns behövde man den där stora antennen om man ville se dansk TV
stämmer det var en vhf-antenn
 
Radioamatörer? Är det något som finns kvar idag? När jag gick i mellanstadiet på -70-talet fick vi göra studiebesök den lokala radioamatörklubben. Tyckte det var lite knasigt med vuxna män som satt och rattade på en knastrig radio och blev överlyckliga över att lyckas utbyta några korta fraser till en motsvarande amatör i ett annat land. Och som någon form av kvitto på kontakten skickade man typ ett vykort via post till varandra med anropssignalen tryck på kortet. Lite skrämmande att jag än idag kommer ihåg klubbens anropssignal trots att vi bara var där en gång.🙄

Internet måste väl effektivt dödat denna hobby?
 
F
M Myckling skrev:
Radioamatörer? Är det något som finns kvar idag? När jag gick i mellanstadiet på -70-talet fick vi göra studiebesök den lokala radioamatörklubben. Tyckte det var lite knasigt med vuxna män som satt och rattade på en knastrig radio och blev överlyckliga över att lyckas utbyta några korta fraser till en motsvarande amatör i ett annat land. Och som någon form av kvitto på kontakten skickade man typ ett vykort via post till varandra med anropssignalen tryck på kortet. Lite skrämmande att jag än idag kommer ihåg klubbens anropssignal trots att vi bara var där en gång.🙄

Internet måste väl effektivt dödat denna hobby?
Tror inte det. Radioamatörer finns fortfarande. Hobbyn är väl till stor del konstruktion av radio- och antennteknik. Internet har nog väldigt litet med detta att göra.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
32s visste jag inte ens att det fanns en, jag hade en 42s från gymnasiet och upp, borde ha varit 1990 jag skaffade den. Idag kör jag Free42 i iphonen, en perfekt emulator. Räkna utan rpn gör jag högst motvilligt än idag.

Till proven där man inte fick använda grafik eller mer avancerade räknare försökte jag använda en hp 25, vintage redan då, men fick ge upp efter ett prov då det var oerhört svårt att skilja treor från åttor osv i displayen.

[bild]
Jag har en till salu.
 
Dagens radioamatörer är väl kidsen som sitter och lyssnar på folks wifi och försöker knäcka deras nycklar 😂
 
  • Gilla
  • Haha
Myckling och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.