F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dagens radioamatörer är väl kidsen som sitter och lyssnar på folks wifi och försöker knäcka deras nycklar 😂
Struntprat! Har inget med radioamatörer att göra.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dagens radioamatörer är väl kidsen som sitter och lyssnar på folks wifi och försöker knäcka deras nycklar 😂
Försök till dataintrång är väl så långt från amatörradio man kan komma.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har en till salu.
En 25a? Jag har en som ligger någonstans. Svåranvänd fortfarande.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Ångrar djupt att jag som barn slaktade en gammal ”TV2-tillsats” som jag hittade hos mina morföräldrar någon gång i skiftet 70-80-tal. En vit låda med bandkabel som sagt. Hade varit en kul museal kuriositet idag.
De finns fortfarande att hitta på loppisar lite då och då. Har en själv i originalkartong men använder den inte så mycket nu för tiden... 😅
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
En 25a? Jag har en som ligger någonstans. Svåranvänd fortfarande.
HP25 svåranvänd?! Jag hade en sån som mitt stora stöd i livet mellan 1975-1985…
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Radioamatör eller rättare sagt sändareamatör finns ju fortfarande, även om jag lämnat tillbaka min SM5-signal. Undrar om dagens sändareamatörer fortfarande läser radiobibeln....
Omslag för "The Radio Amateur's Handbook 1974" innehåller bilder på radioutrustning och operatörer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Dan1891 och 3 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Enkelt, det är det förstnämnda. Det sistnämnda innebär att vederbörande är kung över alla bröstkarameller i Danmark.
Du är programmerare va?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du är programmerare va?
Nej, men språkfascist. Har du inte märkt det?
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
Jag brukar sällan behöva bli rättad för hur jag skriver, så nej. Jag frågade mest för att det ofta är programmerare som har en så matematisk syn på språket att de bryr sig om den där typen av frågor.

För egen del tror jag därtill att dikotomin är falsk. Det står snarare mellan Kungens av Danmark… och Danske kungens… Ingen skulle sätta ihop en mening med den felaktiga syftningen, och förmodligen inte med den ”rätta” heller.

I alla fall inte idag. Kanske på 50-talet när folk fortfarande åt bröstkarameller.
 
MathiasS MathiasS skrev:
En 25a? Jag har en som ligger någonstans. Svåranvänd fortfarande.
Bara 25. Utan A.
 
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Nån som hade en sån här Rosa Pantern?
Japp!
 
  • Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Renoverar övervåningen och behöver då förstärka taket..
Tv-antenn modell större på vinden blir då avvecklad även fysiskt. Visst var det för VHF bandet?
[bild]
VHF kanal 2-4.
 
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Nån som hade en sån här Rosa Pantern?
Jag köpte en 1983 och lade på instrumentpanelen i bilen. Den hänger med än och har hållit koll framåt i alla mina bilar.

/Höghus
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Roga1337 och 5 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Jobbade med TVservice på 60-talet och vet att många märken som var "TV2-förberedda" sa egentligen ingenting. TVn kunde i värsta fall bara ha ett hål i lådan med en lös kanalväljarratt för UHF. Dvs TV2-väljare saknades. Andra kunde ha enbart anntenn-ingång för TV2.
Samt vissa var helt förberedda och fungerande.
Det förklarar saken. Och det är ju inte ovanligt att saker, än idag, som är "förberedda" för en kommande standard vid närmare titt visar sig vara allt annat än det.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Radioamatör eller rättare sagt sändareamatör finns ju fortfarande, även om jag lämnat tillbaka min SM5-signal. Undrar om dagens sändareamatörer fortfarande läser radiobibeln....
[bild]
Eftersom jag har en i huset så kan jag meddela att det är inte mycket läsning öht, och rakt inte referensverk. Mycket Youtube, web, snap-tick-chat, och prata och bygga med kompisar i föreningen dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.