1 134 264 läst · 11 023 svar
1134k läst
11,0k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 525 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 525 inlägg
Hade en 20MB Corvus kopplad via Omninet och Apple ][. Backup gjordes mot Sony Betamax eftersom VHS hade för mycket droputs. Har prislista någonstans. Var Gylling systemelektronik som var svensk generalagent ett tag. Priset för en Corvus + videon för backup vill jag minnas låg någonstans runt 65-70 000.L lat skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Min första datormus till min intel 8086 var optisk, med en speciell musmatta med små fyrkanter. Upplösningen på musen var Mao lika hög som storleken på fyrkanten, Mao ganska låg. Men man slapp problemet med smuts och damm i kulmusen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 525 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 525 inlägg
Min pappa var god vän med en riktigt stor järnhandlare, så eftersom jag var fyrverkeritokig så öppnade de ibland stora valvet med alla vapen, ammunition och fyrverkeri även mitt i sommaren så jag kunde handla kvartersbomber och annat kul (fyrkantig sak med stubinen i ena hörnet, riktigt kraftig). Kul för mig, kanske inte lika roligt för grannarna.K knipo skrev:Fast förr kunde man handla det mesta, i rätt affär, utan vare sig ålder eller tillstånd.
Den gamla järnhandeln på hörnan med en ännu äldre farbror i sålde utan att lyfta på ögonbrynen allt som fanns i hans affär. O i en gammal järnhandel fanns ALLT.
Jag minns att jag köpte en äkta startpistol där trots att jag var under 18. (Sedemera blev de även tillståndspliktiga.)
Köpte även tändhattar, krut, krutstubin o annat som förgyllde en pågs tillvaro på den tiden.
Då var iofs endast tändhattarna tillståndspliktiga, men de flesta ville inte sälja det andra till barn.
Nånstans har jag en Sun-mus kvar i sin krympplastförpackning.AndersMalmgren skrev:
Min nuvarande musmatta skaldar Sun-Ultracomputing. Kanske ska sluta slita på den?
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg
Fullständigt usel cykel, minns med fasa en skolresa till Saxnäs när vi gick i 6:an då hotellet där vi bodde i något "support you local fabrik" köpt ett 20-tal cyklar som de boende fick låna. Cyklarna var helt klart inte gjorda för 12-åringar som leker "crosshoj" med dom - tror halva beståndet var decimerat redan första dagen med allt från kvaddade hjul, brustna vevar och till och med något rambrott ;-)snaggletooth skrev:
Nix, du minns rätt - fanns att köpa i kiosken på regementet. En nackdel med dom var att den krympte vid värme så varm spagetti och köttfärsås var ingen hit, det mesta åkte ur burken när den drog i hop sig.N Nyikåk skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 343 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 343 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 326 inlägg