Någon annan som minns plöjning med tvåskärig plog utan stenlås på en traktor utan kopplingsoberoende hydraulik?
Tvärstopp mot varenda sten. Växeln skulle i fritt för att kunna lyfta plogen och så lade man i växeln och plöjde vidare tills det blev tvärstopp mot nästa sten.
Så höll pappa på. Kvällar och helger på höstarna på 80-talet.

Ibland leder utveckling till påtaglig förbättring.
 
  • Gilla
  • Wow
Karljorlen och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren
P pmd skrev:
Bandstationer!

En sån här hade vi för att (bl.a.) göra backuper på mitt första riktiga jobb.

[bild]
Gjorde praktik i mellanstadiet hos farbror som jobbade på en IT-avdelning, då hade de tape-backuper. Det här lär ha varit i början på 00-talet.

Han fixade även någon gammal dator till mig kring 95 med Win 3.11 som jag spelade typ Ski or Die på, minns inte de andra spelen :D Antar att han bytte till Win 95 själv typ :)
 
Corvus, en 5Mb hårddisk kombinerad med en VHS bandare för säkerhetskopiering.
Man kollade om backupen gått bra genom att spela upp bandet mot en TV, var det 2 raka vita parallella streck mot en svart bakgrund hade allt gått bra.
Tidigt 80-tal

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Corvus_Systems
 
Redigerat:
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Min första anställning var på SRA.
Första dagen tillverkade jag komponenter till denna modell.
Slutmonteringen gjordes i Kumla.

Stickan
Har suttit och klistrat över SRA till Ericsson på mina produktpärmar, kan ha varit - 82 i Kista och som du noterar var även utbildningen i Kumla.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Nu när vi börjar vara inne på hög teknologi.
Så kan jag tipsa om duppliceringsmaskinen (kopieringsmaskin). Där man bara gjorde kopior några timmar per dag. Då de som gjorde dem stod i sprit ånger och kunde bli påverkade. Något munskydd kom senare.
 
P
Och om det luktar sparris.
 
  • Gilla
Bemmbe
  • Laddar…
Vilken lycka det var när man blev utvald av fröken i klassen att hjälpa henne att veva på stencilapparaten.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
pelle plåttak och 6 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Jonas Persson
S slurppe99 skrev:
Nu när vi börjar vara inne på hög teknologi.
Så kan jag tipsa om duppliceringsmaskinen (kopieringsmaskin). Där man bara gjorde kopior några timmar per dag. Då de som gjorde dem stod i sprit ånger och kunde bli påverkade. Något munskydd kom senare.
Lätt berusad från spritångorna skulle man försöka svara på frågorna som fröken precis skrivit ut. :rofl:
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
A
Påminner om pennvässaren som fanns framme på katedern där läraren satt,konstigt hur ofta man hade ovass penna ibland..vässa, vässa!
 
  • Gilla
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Faxade roliga texter och bilder.
Humoristisk efterlysningsaffisch för en "saknad guldfisk" med namnet Tim, råd om att inte jaga och varning för aggressivitet, samt belöning på 25 cent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
M Manhunter skrev:
Porrtidningar i automaten.Som man kompisarna och tittade på.
Tippen!
Den lokala soptippen strax utanför byn.
Där kunde man fynda det mesta!
O det var även där man hittade P-tidningarna.
Ibland hittade man en stor samling. Då rotade man fram man en gammal resväska eller annat o samlade ihop alla porrisarna, cyklade iväg o gömde dem. Sedan bytte man dem mot annat från de äldre grabbarna i byn, tex fiskedrag, godis eller ibland pengar.
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
S
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jo. Och det riktigt tuffa pojkarna, som jag själv, rev inte av remsan, så alla kunde se hur urskillningslöst vi skjutit.
Bilden ovan är de dyrare ollonskotten. Lycklig den som fick en ollonpistol i julklapp.
Det var en tid då pojkar fostrades till män, med hjälp av vapen. Inget hen och könstillhörighetsfjollande där inte.

Staffans
Ammunitionen till dessa vapen handlades i kompiskretsen som om det vore knark. Minns att jag kände mig som en redig maffiaboss när jag satt och staplade rulle efter rulle med såna där.
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Fast förr kunde man handla det mesta, i rätt affär, utan vare sig ålder eller tillstånd.
Den gamla järnhandeln på hörnan med en ännu äldre farbror i sålde utan att lyfta på ögonbrynen allt som fanns i hans affär. O i en gammal järnhandel fanns ALLT.
Jag minns att jag köpte en äkta startpistol där trots att jag var under 18. (Sedemera blev de även tillståndspliktiga.)
Köpte även tändhattar, krut, krutstubin o annat som förgyllde en pågs tillvaro på den tiden.
Då var iofs endast tändhattarna tillståndspliktiga, men de flesta ville inte sälja det andra till barn.:crysmile:
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Farsan berättade att han och hans storebror byggde ett armborst av en bladfjäder från en folkabuss och man lade skedar på spåret som plattades till och användes som ammunition. Lät som det var farligt vara barn på 1950 talet :)
 
  • Wow
  • Gilla
rogerkp och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.