1 145 253 läst · 11 089 svar
1145k läst
11,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Ja och tittar vi på en enskild individ, så har många gjort någon sorts karriär från sin ungdom till idag och har ett helt annat arbete med en annan lönenivå. Men @AndersMalmgren jobbar väl med data, nu som då.Nötegårdsgubben skrev:Från 1970 har vi haft en årlig tillväxt på ca 1,6 %, vilket gör att vi är ca 2,5 ggr så rika nu mot då. Så var priset knappa sju kr i dagens penningvärde 1970 borde det ligga någonstans runt 17 kr idag.
Närmast chockerande lika, som andel av inkomst. Å andra sidan drar väl dagens avgasbilar rätt mycket mindre, så räknat per mil snarare än per liter är det nog ändå billigare idag.
Fast nog ska man räkna med hur mycket av lönen det är annars blir det inte rättvist ex min hyra var 200kr/mån för en etta på 40 kvm en flaska skitvin ca 5kr,AndersMalmgren skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Det var väl inte fattigdom som gjorde att bilarna gick sönder?Nötegårdsgubben skrev:
De som idag byter leasingbil var tredje år upplever inte så många fel, men även de som äger bilar längre eller har äldre bilar har inte lika mycket problem som då.
Bilarna från förr må vara enklare men av sämre kvalité. Till att börja med var rost ett stort problem, karossen började försvinna efter något år och avgassystemet behövde bytas efter några tusen mil.
Minns ni alla smörjnipplar som gamla bilar hade? Utan en omgång med fettsprutan så gick än fler delar sönder.
Det är ju riktigt bilar i dag är ju av mycket bättre kvalitet. Jag hade en 740 som var en 6-7 år var i England och då sade en engelsman, det här är en fin gammal bil, jag undrade vad han talade om , aha vad, min bil ja, men va fan den är ju ny tänkte jagJonas Persson skrev:Det var väl inte fattigdom som gjorde att bilarna gick sönder?
De som idag byter leasingbil var tredje år upplever inte så många fel, men även de som äger bilar längre eller har äldre bilar har inte lika mycket problem som då.
Bilarna från förr må vara enklare men av sämre kvalité. Till att börja med var rost ett stort problem, karossen började försvinna efter något år och avgassystemet behövde bytas efter några tusen mil.
Minns ni alla smörjnipplar som gamla bilar hade? Utan en omgång med fettsprutan så gick än fler delar sönder.
Ja absolut, och det är inte "normal" näthandel jag kritiserar men det finns de som returnerar säkert 90-procent av varorna och då känns det som något har gått överstyr. Inget fel att nyttja god service men i vissa beteenden tycker jag är direkt missbruk.P pmd skrev:
Så här skriver Forskning & Framsteg:
Vissa säkrar upp ovanstående med tre storlekar av varje färg. Alltså tolv plagg beställs med intentionen att möjligen behålla ett. Då tycker jag något gått för långt.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 117 inlägg
I Norrköping säger man 'Spånkan'A andersmc skrev:Electric wagon.
Intressant hur ett ord biter sig fast och ändrar betydelse när det det betyder försvinner. Det är verkligen något som vi (eller i alla fall stockholmare) glömt bort. Först betydde "trick" spårvagn, när sedan spårvagnarna försvann fick det betyda tunnelbana i stället.
Hur är det i Göteborg respektive Norrköping, säger man "trick" om spårvagnarna där?
Stämmer detta:
I den stora staden Götet
är man ganska bakom flötet.
När man ännu anno åttiofem
tar en trick när man ska hem.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 117 inlägg
Jag sliter ut jäkligt mycket löparskor. I brist på bra butiker med vettiga skor i närheten (nä, menar inte XXL, Stadium eller liknande) blir det nätet. Sist när jag skulle köpa nya trailskor beställde jag nog 8 par, varierande modeller och storlekar. Så, visst blir det mycket frakt fram och tillbaka.Alfredo skrev:Ja absolut, och det är inte "normal" näthandel jag kritiserar men det finns de som returnerar säkert 90-procent av varorna och då känns det som något har gått överstyr. Inget fel att nyttja god service men i vissa beteenden tycker jag är direkt missbruk.
Så här skriver Forskning & Framsteg:
[bild]
Vissa säkrar upp ovanstående med tre storlekar av varje färg. Alltså tolv plagg beställs med intentionen att möjligen behålla ett. Då tycker jag något gått för långt.
Behöver skor med bred framfot, helst nolldrop, så springer med Altra eller Topo.
Renoverare
· Stockholm
· 18 393 inlägg
Så är det. Jag är iof trött på bensinbilar. Men bättre premiera elbilar via tex borttagande av förmånsvärde etc. Hade lätt leasat en Porsche Taycan om man det inte vore för förmånsskatten. De borde även ta bort fordonsskatt osv. Ingen moms på elen, osvP pmd skrev:
Redigerat av moderator:
Renoverare
· Stockholm
· 18 393 inlägg
Det är inte Stockholmska, det är Östermalmska. De som bor på Östermalm lever ju i en liten egen värld, har ett eget språk, håller en kaffekopp på ett eget sätt, och skulle aldrig komma på tanken att besöka packet på tex Söder.Alfredo skrev:
(har jobbat en hel del på Östermalm som snickare, det jag skriver är inte påhittat, det är på riktigt)