Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Du menar överfull med reservdelar för bilar? Det var tider det, idag säljer de bensin på nåder, förtjänsten är nära noll och den finns nog mest för att det alltid varit så.
Ute i landet hittar man fortfarande mackar som har det man behöver. Då brukar jag mysa runt lite och köpa lite grejor bara för att uppmuntra.

Dagens mackar runt storstäderna har. Drivmedel, spolarvätska och eventuell torkarblad. Skällde ut en mack för någon månad sedan när det visade sig att man inte hade olja. Där gick min gräns iaf.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Ute i landet hittar man fortfarande mackar som har det man behöver. Då brukar jag mysa runt lite och köpa lite grejor bara för att uppmuntra.

Dagens mackar runt storstäderna har. Drivmedel, spolarvätska och eventuell torkarblad. Skällde ut en mack för någon månad sedan när det visade sig att man inte hade olja. Där gick min gräns iaf.
Inte heller alla mackar som har batterivatten längre. Vafan lixom, jag behöver det till att kyla datorn.
 
  • Haha
Fotografen
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte heller alla mackar som har batterivatten längre. Vafan lixom, jag behöver det till att kyla datorn.
Även till att späda ut kylarvätskan till skotern...
 
Och nu pratar vi snöskoter
 
P
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Btw, minns ni tiden innan dess då bensinstanken var intensiv? Det stank bensin på macken.
Tack! Ibland lyckas jag inte tolka stavfel lika bra som andra tycks kunna.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
1970 kostade den 0.84 så jo nästan 1 krona. Justerat för dagens penningvärde 6.64 kronor, Mao under halva priset mot idag.
Den mesta av höjningen är skatt. Samt skatt på skatten, dvs moms.
 
  • Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
Jonas Persson
P pmd skrev:
Tack! Ibland lyckas jag inte tolka stavfel lika bra som andra tycks kunna.
Jag vet hur det känns:confused:
 
P
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Minns ni hur sjömärken såg ut innan system A?
För att vara helt konträr till denna tråds ämne så måste jag tyvärr svara ja. Jag har knappt varit ute på sjön sen det systemet introducerades.
 
  • Wow
Jonas Persson
  • Laddar…
P
A atomlab skrev:
Ute i landet hittar man fortfarande mackar som har det man behöver. Då brukar jag mysa runt lite och köpa lite grejor bara för att uppmuntra.
För cirka 15 år sen behövde jag byta bakre delen av avgassystemet på en bil. Närmaste, ungefär, mack hade ett som passade. Jag undrar om det ens går att köpa avgasrördelar på en mack nuförtiden.
 
Jonas Persson
P pmd skrev:
För cirka 15 år sen behövde jag byta bakre delen av avgassystemet på en bil. Närmaste, ungefär, mack hade ett som passade. Jag undrar om det ens går att köpa avgasrördelar på en mack nuförtiden.
"Nä, men vi har cigaretter, fungerar det?"
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
Kommer ni ihåg när Sverige var så fattigt att gemene man behövde köpa reservdelar för att laga bilen nästan lika ofta som man behövde tanka? Det är sant! Det var till och med så att bensinmackarna alltid hade en serviceverkstad och ett reservdelslager (i alla fall för Volvo) som närmast kunde mäta sig med dagens Meconomen.

Å andra sidan kunde man knappt få en kopp kaffe medan man väntade. Tveklöst en annan, sämre, tid.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
1970 kostade en liter 6,64, justerat för inflation.
Har inte din lön utvecklats bättre än inflationen?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Och nu pratar vi snöskoter
Självklart, den enda sanna skotern. Andra fordon som felaktigt kallas skoter är ju någon form av moppe.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
P Pin skrev:
Har inte din lön utvecklats bättre än inflationen?
Från 1970 har vi haft en årlig tillväxt på ca 1,6 %, vilket gör att vi är ca 2,5 ggr så rika nu mot då. Så var priset knappa sju kr i dagens penningvärde 1970 borde det ligga någonstans runt 17 kr idag.

Närmast chockerande lika, som andel av inkomst. Å andra sidan drar väl dagens avgasbilar rätt mycket mindre, så räknat per mil snarare än per liter är det nog ändå billigare idag.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 6 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag längtar tills bensinbilar dyker upp i denna tråden.

En grej som borde vara förbjudet sedan länge är moppar med bensinmotor. Finns ingen vits jämfört elmoppar.

Fyfan vad vidrigt det är få en moppe framför sig när man joggar. Enbart en rökare på trottoarer som toppar det. Så nice de förbjud rökare på uteservingar, nästa steg är förbjuda dem på allmän plats för de kan inte sköta det snyggt.

Eller dieselbilar förbjud skiten, direkt giftigt för människor.
Vitsen med en bensin moppe är väl räckvidden
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.