hsd
Mmm, jag hade glömt hur mysigt det doftade när jag blandade olja till bensinen iför båtmotorn

A andersmc skrev:
Electric wagon.

Intressant hur ett ord biter sig fast och ändrar betydelse när det det betyder försvinner. Det är verkligen något som vi (eller i alla fall stockholmare) glömt bort. Först betydde "trick" spårvagn, när sedan spårvagnarna försvann fick det betyda tunnelbana i stället.

Hur är det i Göteborg respektive Norrköping, säger man "trick" om spårvagnarna där?

Stämmer detta:
I den stora staden Götet
är man ganska bakom flötet.
När man ännu anno åttiofem
tar en trick när man ska hem.
Tyvärr försvinner dialektera mer o mer i Norrköping gick spårvagnen iblan unner namnet gule faran, dä dö.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Mmm, jag hade glömt hur mysigt det doftade när jag blandade olja till bensinen iför båtmotorn
Jag körde med Castrols helsyntet 2-taktsolja på 80-talet, den lukta gott :giggle:

..."gött" säger vi fortfarande i Östergötland...

• Gilla
kortis
  • Laddar…
P pmd skrev:
När jag hade moped kostade bensinen lika mycket som mjölken per liter. Priserna följdes åt ganska länge, men bensinpriset har gått om under de senaste åren. Jag minns inte när bensinpriset började dra ifrån.
Jag skulle nog vilja påstå att bensinpriset är ungefär det samma i förhållande till lönen nu som när jag började arbeta i slutet sextiotalet vad som tar betydligt större del av inkomsten är boendekostnader

K kortis skrev:
Jag skulle nog vilja påstå att bensinpriset är ungefär det samma i förhållande till lönen nu som när jag började arbeta i slutet sextiotalet vad som tar betydligt större del av inkomsten är boendekostnader
1970 kostade en liter 6,64, justerat för inflation.

• Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
P
hsd hsd skrev:
Att stanna för att tanka båten vid en bensinstation på en brygga var en doftsensation.
Tvåtakts utombordare har en doft från barndomen för mig.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
P
Ungefär en krona i dåtidens penningvärde. Man tankade moppen full för en tia.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
1970 kostade en liter 6,64, justerat för inflation.
Då kostade en liter en krona och jag tjänade tio kronor i tim

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Jonas Persson
P pmd skrev:
Vad är "intensi"?
Btw, minns ni tiden innan dess då bensinstanken var intensiv? Det stank bensin på macken.

• Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Då kostade en liter en krona och jag tjänade tio kronor i tim
1970 kostade den 0.84 så jo nästan 1 krona. Justerat för dagens penningvärde 6.64 kronor, Mao under halva priset mot idag.

Jonas Persson
P pmd skrev:
Att stanna för att tanka båten vid en bensinstation på en brygga var en doftsensation.
Tvåtakts utombordare har en doft från barndomen för mig.
Minns ni hur sjömärken såg ut innan system A?
Instruktionsblad med illustrationer av gamla sjömärken och prickar för navigering i "I FARLED", visar positioner nord/väst och syd/öst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Minns ni denna?
Logotyp för sjövettskommittén med texten "Kunskap, Sjövett, Säkerhet" inom en cirkel och kontrollinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Btw, minns ni tiden innan dess då bensinstanken var intensiv? Det stank bensin på macken.

Kommer ihåg när macken var en mack och inte en korvkiosk

• Gilla
Edlunn och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
A atomlab skrev:
Kommer ihåg när macken var en mack och inte en korvkiosk
Du menar överfull med reservdelar för bilar? Det var tider det, idag säljer de bensin på nåder, förtjänsten är nära noll och den finns nog mest för att det alltid varit så.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Du menar överfull med reservdelar för bilar? Det var tider det, idag säljer de bensin på nåder, förtjänsten är nära noll och den finns nog mest för att det alltid varit så.
Om några år är de ersätta av power chargers

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.