A AndersS skrev:
"Debet" benämns i Sverige Kontokort och används här, bara att översätta;)
Du får ibland välja på kortterminal om det ska vara kredit eller konto, dvs motsvarigheten till de engelska benämningarna så ingen skillnad i Sverige. Och alla har kortterminaler så frågan ställs nog inte därför-
Googlar lite snabbt och ser att uppfattningen är splittrad om vad de olika typerna av kort heter. På t ex https://www.konsumenternas.se/lan--betalningar/betalningar/kontokort/bankkort-eller-debetkort/ ligger under rubriken "kontokort" både debetkort (som de också kallar bankkort) och kreditkort. Själv säger jag kreditkort om både kontokort, debetkort, betalkort och allt vad det nu heter.

Saker vi glömt bort att de funnits? Sådana där dynor man fuktar fingrarna med för att kunna bläddra i papper, kuvertfuktare.
 
B Bassrunner skrev:
Själv säger jag kreditkort om både kontokort, debetkort, betalkort och allt vad det nu heter.
Löses enkelt genom att helt enkelt kalla allt för plastkort. :D

Vem kommer för övrigt ihåg uttrycket "plasta av" som i "vem plastar av krognotan?"
 
  • Gilla
Bassrunner
  • Laddar…
hsd
Kan man vaska krognotan :crysmile:
 
  • Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Kan man vaska krognotan :crysmile:
Kallas inte det för springnota?
 
Jonas Persson
A AndersS skrev:
"Debet" benämns i Sverige Kontokort och används här, bara att översätta;)
Du får ibland välja på kortterminal om det ska vara kredit eller konto, dvs motsvarigheten till de engelska benämningarna så ingen skillnad i Sverige. Och alla har kortterminaler så frågan ställs nog inte därför-
Det är bara att läsa innantill på SEB:s kort
Grönt SEB Debit-kort och silverfärgat SEB Credit Mastercard.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Det är bara att läsa innantill på SEB:s kort
Jag läser innantill och drar slutsatsen att SEB anser:

Kreditkort = Debit
Creditkort = Credit

Nu blev det glasklart. Tack SEB!
 
hsd
M MrDizzy skrev:
Kallas inte det för springnota?
Det hade jag glömt...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag fick 8859 när jag fyllde något i mitten på 80-talet.. Glädjen var total.. Däcken går fortfarande att urskilja ibland i barnens legolåda...
Fick den på min 9års dag.
8860 året innan eller liknande. :love:

Appropå nostalgi, kollade precis på en trailer för Metroid till Nintendo Switch som släpps i dagarna, blev lite köpsugen, Metroid var ingen superfavorit på NES även om det spelades en del.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
C
B Bassrunner skrev:
Verkar om man gör mer skillnad på det på andra håll i världen creditcard or debitcard? blev jag tillfrågad många gånger i USA.
Det beror nog på att det är vanligt utomlands med kombinerade kredit- och betalkort, vilket vi knappast har här i Sverige.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Fick den på min 9års dag.
8860 året innan eller liknande. :love:

Appropå nostalgi, kollade precis på en trailer för Metroid till Nintendo Switch som släpps i dagarna, blev lite köpsugen, Metroid var ingen superfavorit på NES även om det spelades en del.
Vi har köpt Nintendo Switch. Spelade igenom Legend of Zelda i förra veckan. Tvekar lite inför möjligheten att också spela andra varvet.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Vi har köpt Nintendo Switch. Spelade igenom Legend of Zelda i förra veckan. Tvekar lite inför möjligheten att också spela andra varvet.
Började med Zelda när det släpptes, kom 1/3 typ sen kom verkligheten/livet ifatt.
Mario spelen däremot. :cool::geek:
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det beror nog på att det är vanligt utomlands med kombinerade kredit- och betalkort, vilket vi knappast har här i Sverige.
Swedbanks bankkort kan vara kombinerade. Jag tror jag har typ 10 tkr i kredit. Numera använder jag aldrig dessa kort för betalning i butik så jag vet inte om man faktiskt kan välja i en "betalterminal". På prasselpappernas tid fanns det ofta en kryssruta där man angav om kredit eller konto skulle belastas och fans inget sätt att ange belastades förvalt sätt som man tidigare angett till banken.
 
P
I ichigo skrev:
Jag har "kreditkort" dvs det står VISA/Mastercard på den och den fungerar som kreditkort rent tekniskt och accepteras som sådant, men jag har ingen kredit på kontot så det är lite "fusk" på min del. Jag vet inte hur det är i andra länder. I Sverige kan man få det så här.
Hur kan du betala med ett kreditkort utan kredit? Eller är det ett betalkort kopplat till ett bankkonto?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Började med Zelda när det släpptes, kom 1/3 typ sen kom verkligheten/livet ifatt.
Mario spelen däremot. :cool::geek:
Om man köper Switch kostar det ett par hundringar om året för att ha tillgång till ett rätt stort urval av spel för NES och super NES. Super Mario 1-3, Metroid, Zelda 1 och 2, Kid Icarus, Ice Hockey och en hel massa annat.
 
P
hsd hsd skrev:
Kan man vaska krognotan :crysmile:
Är det någon som kommer ihåg när vaska betydde tvätta?
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.