Jonas Persson
I ichigo skrev:
Det händer även med vanligt kortköp i värsta fall, ibland kan man köpa någonting, och de drar inte summan förrän de skickat produkten till en och ibland kan det ta lång tid innan de får in produkten i lagret. Det är olika rutiner hos olika butiker. De flesta drar ju först och sedan gör refund om de inte kan genomföra det..

En gång larvade jag med att hålla kontot "tomt nog" så de fick försöka i ett halvt år innan de lyckade få loss pengarna från mig. :D Lite elakt.
Det du beskriver gäller de flesta kortköpen på internet, beloppet dras dagen varan skickas och den kan vara restnoterad och det går månader. Vissa drar beloppet direkt, men de flesta gör det inte.

Förr i tiden var kortdragningen bara en papperslapp och inget hände innan den fysiskt togs till banken.

Men det viktiga är att jag redan fått varan i samband med att kortet kördes i maskinen, debiteringen av mitt konto kunde ibland ske månader senare. Så säljaren tog inte betalt vid leveransen.
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
nu pratar vi om tiden innan "datorer" kom in i bilden, typ 70-talet kanske.
Tech Model Railroad Club vid MIT är en anrik modelljärnvägsförening. På 1950-talet "datoriserades" trafikledningen på den mycket stora layouten med hjälp av ett reläsystem och i början av 1960-talet ersattes den "datorn" av ett trafikledningssystem baserad på en mekanisk telefonväxel.

Från den här föreningen blev termen "hacker" vida spridd. Det betydde då inte någon som bryter sig in i ett system. Flera andra termer ur föreningens jargong hamnade sen i datorvärlden. Rätt många av klubbens medlemmar sysslade sedermera med datorer. Flera av dem blev framstående datorkonstruktörer.

Jag besökte föreningens lokaler i början 1980-talet och deras järnväg var en imponerande syn.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Det här är vad jag kallar modellbygge.

 
P
I ichigo skrev:
Det händer även med vanligt kortköp i värsta fall, ibland kan man köpa någonting, och de drar inte summan förrän de skickat produkten till en och ibland kan det ta lång tid innan de får in produkten i lagret. Det är olika rutiner hos olika butiker. De flesta drar ju först och sedan gör refund om de inte kan genomföra det..

En gång larvade jag med att hålla kontot "tomt nog" så de fick försöka i ett halvt år innan de lyckade få loss pengarna från mig. :D Lite elakt.
Om man använder ett kreditkort så blir det enklare för alla.
(Utom för skummisarna förstås).
 
S skogaliten skrev:
Timmerkörningen med häst är väl knappast bortglömd, utan praktiseras relativt flitigt...

Jag körde ut lite vindfällen för en dryg vecka sedan, med häst alltså.

Och de många hästentreprenörerna, som lever på att köra med häst i skogen, har sitt levebröd den vägen.
[\QUOTE]
Många hästentreprenörer som lever på att köra med häst i skogen?
Jag vet en hästentreprenörer men har uppfattningen att det inte är i skogen utan framför allt på gräsmattor det körs häst för sitt levebröd här i Östergötland.
Att folk kör timmer för eget bruk eller hemved med häst är nog rätt vanligt men riktiga hästkörare i timmer skogen hör nog till det som vi fortfarande kommer i håg men ekonomiskt så hör de till en tid dom vi glömt bort att den funnits.
 
Vet inte om bärbar musik varit uppe i tråden, själv har jag givetvis haft Hitachis klassiska Bergsprängare, mins dock inte modellnumret på den.
Men jag var tidigare ute än så och fick min bärbara skivspelare 1972, och har den som synes kvar, tyvärr saknas pickupen :confused:
Fick då även en skiva som jag inte har kvar, men nån kanske mins Kim Wildes lillebror Ricky.
Röd vintage bärbar skivspelare från 1972 utan pickup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd bärbar skivspelare med märket "DOX" på metallinsatsen, från 1972, pickup saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd och vit vintage bärbar skivspelare från 1970-talet med saknad pickup på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Hur ofta upphandlar du skogstjänster?

Det finns en entreprenörslista ( och länk till en till lista) här: https://www.hastkorare.se/entreprenorsregister/

Men långt ifrån alla är med på listorna.

De som har kontrakt med skogsbolag t.ex., syns inte på listorna, eftersom de på därför inte kan ta fler uppdrag.
 
S skogaliten skrev:
Hur ofta upphandlar du skogstjänster?

Det finns en entreprenörslista ( och länk till en till lista) här: [länk]

Men långt ifrån alla är med på listorna.

De som har kontrakt med skogsbolag t.ex., syns inte på listorna, eftersom de på därför inte kan ta fler uppdrag.
Tack för listan!
Då finns det nog två skogskörare i Östergötland även om Wincent mest verkar pyssla med park och tätortsnära.
 
P
Är de bortglömda? :)
 
PNO PNO skrev:
ELFA ja... De levde ju knappast på privatkunderna som skulle ha 10st 1kOhm motstånd och några lysdioder. Priset var därefter. Men när jag någon gång på 90-talet sommarjobbade med att montera repeatrar till bland annat NMT, S70 och S80 så kom betydande delar av komponenterna från ELFA, så jag antar att de likt dagens grossister inom bygg såsom Ahlsell, hade rejält olika prislista beroende på vem som handlade.

I Uppsala fanns också en liten butik som hette Tord Larsson elektronik som sålde ELFAs sortiment till ELFAs (officiella) prislista. Det måste ha funnits rejäla företagsrabatter när det gick att driva ett företag bara på att sälja vidare grejer från ELFA, utan att så vitt jag förstod, vara en del av ELFA.
Hos Tord handlade jag mycket som ung elektronikintresserad. Det var om jag inte minns fel en ren familjebusiness med mor far och dotter i butiken. Jag kommer särskilt ihåg när jag skulle köpa komponenter till en då olaglig radiosändare. -Jaså, du ska bygga en HFXX(kommer inte ihåg beteckningen). Då fick jag skämmas lite, men fick ändå köpa komponenterna och kunde köra min egen lilla radiosändning över kvarteret!
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P Pin skrev:
Fleischmann? De har plus och minus i rälsen. Märklin i rälsen och mittskenan. Eller luftledningen om man hade det, men det var exklusivt.

Fanns lågpris Lima också. Jag köpte deras räls och konverterade med hempulad mittskena till märklinstandard. :geek: Köpte även vagnar från Lima och bytte till märklinkoppel.
Körde inte Märklin med växelström?
 
B Bassrunner skrev:
Körde inte Märklin med växelström?
Jo. Var det något jag skrev som sa något annat? Kanske inte var helt tydlig.
 
P Pin skrev:
Jo. Var det något jag skrev som sa något annat? Kanske inte var helt tydlig.
Tolkade det som att du menade att Märklin hade plus och minus i mittskenan resp. rälsen. Men det var innan jag fått kaffe, så jag tolkade kanske lite fel. Och var inte alls säker på att Märklin hade växelström heller.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
B Bassrunner skrev:
Tolkade det som att du menade att Märklin hade plus och minus i mittskenan resp. rälsen. Men det var innan jag fått kaffe, så jag tolkade kanske lite fel. Och var inte alls säker på att Märklin hade växelström heller.
Aha ok. Var inte så jag menade i alla fall (y)
 
P pmd skrev:
Är de bortglömda? :)
De som kör i skogen med häst?

Näe, de är inte bortglömda, men är färre än de som utför skotning med maskiner.

Det brukar vara rejäl väntetid om/när man vill anlita en hästkörare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.