C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fanns det inte någon annan uppstickare under 90-talet som skulle var en konkurrent till de vanliga bankomaterna ?
Cash var bankernas föga framgångsrika påhitt.
Men det fanns också automater för kontantuttag som var fristående från bankerna. "Kontanten" var väl den man oftast såg. Fanns en automat på ICA Rörstrandsgatan. Hittade 800 spänn där en gång som någon glömt. Lämnade dem till kassapersonalen, men i efterhand borde jag nog inte lämnat ifrån mig dem och i stället lämnat mina kontaktuppgifter för det skulle inte förvåna mig om personalen stoppade dem i fickan. :confused:

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
hsd
Det var väl Sparbanken som saluförde casch

C
Var tvungen att testa och hade en sådan Cash laddare hemma, men inte blev den använd ofta.

A AndersS skrev:
Var tvungen att testa och hade en sådan Cash laddare hemma, men inte blev den använd ofta.
Antar att den inte fungerade som en ren sedelpress för då hade jag nog använt min en hel del... :cool:

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Antar att den inte fungerade som en ren sedelpress för då hade jag nog använt min en hel del... :cool:
Pojken med Cashautomatbyxorna!

hsd
C cpalm skrev:
Ja, bland annat. Enligt wikipedia var det Föreningssparbanken, Handelsbanken, Nordea och SEB som låg bakom.
[länk]
Kommer bara ihåg sparbankens lanseringsförsök

Alfredo Alfredo skrev:
Den ringde upp banken och sedan laddades det ned xxx kronor på cash kortet från kontot.
Så här 20-25 år senare känns lösningen ganska simpel. Tror det fanns en laddare senare som kopplades upp via Internet.
Har man varit inom branschen blev det många tester genom åren där vissa produkter blev en dagslända.
Nordea t.ex. testade tillsammans med Nokia mobiler med dubbla SIM-kort något senare där Nordeasim var för att kunna betala med.
Inget jag prövat men var med vid ett idemöte och blev inget

P pmd skrev:
Tech Model Railroad Club vid MIT är en anrik modelljärnvägsförening. På 1950-talet "datoriserades" trafikledningen på den mycket stora layouten med hjälp av ett reläsystem och i början av 1960-talet ersattes den "datorn" av ett trafikledningssystem baserad på en mekanisk telefonväxel.

Från den här föreningen blev termen "hacker" vida spridd. Det betydde då inte någon som bryter sig in i ett system. Flera andra termer ur föreningens jargong hamnade sen i datorvärlden. Rätt många av klubbens medlemmar sysslade sedermera med datorer. Flera av dem blev framstående datorkonstruktörer.

Jag besökte föreningens lokaler i början 1980-talet och deras järnväg var en imponerande syn.
Det finns en annan klubbanläggningen vid universitet i Troy (Rensselaer.) De har byggt en modell/tolkning av järnvägen som gick mellan Troy och upp till kanadensiska gränsen förbi Lake Champlain.

Många gillar specifikt bland annat föreningens regler för hur aktiva en kväll ska lösa sin situation dvs komma fram i tid men de har även funktioner i sina regler som kontrollerar att man inte har kört warp-5 med modellen - då blir det degradering en tid till tråkigare kvällsjobb. Som att köra pass-tåg enbart.

Av någon konstig anledning är det tvärtom en sådan här kväll jämfört med hur det var och är i verkligheten. Folk vill ha de tjänster/uppgifter som i verkligheten innebär att man har 20 trilskande vagner som ska slåss isär och sättas ihop till ett tåg allt medans det regnar.....

Jonas Persson
Minns ni piskställningen, den har inget att göra med tortyr.

Jag minn slamret mellan höghusen när mor stod och bankade på mattorna med en piska av rotting så att dammet for iväg. Då den inte användes var den grova galvade konstruktionen en kul klätterställning för barnen.
piskstall-mattstall-vadringsstall-4981381.jpg
dd2a1456204c6f4b11916441ffb70b54.jpg

Idag verkar de ganska bortglömda. Googlar man på ordet dyker det upp annonser på nya ställningar, men precis under finns listan med förberedda frågor och svar om piskställning:

Vad är en piskställning?
På en piskställning i en trädgård hänger du upp dina mattor och piskar dem med en mattpiska. Piskställningar har länge upplevt en tynande tillvaro. Moderna dammsugare har trängt ut piskställningar till undanskymda platser på en bakgård. Heltäckande mattor har varit en annan fiende till piskställningar. Om du har börjat möblera din bostad med lösa golvmattor kommer du att ha stor glädje av en piskställning i din trädgård.

Vad är fördelen med en piskställning?
Du hänger ut dina mattor på piskställningen. Den i familjen med mest ork, piskar mattorna med full kraft. Damm och smuts flyger iväg. Därefter låter du mattorna hänga ute i den friska luften för vädring. Efter någon timma tar du in mattorna och din bostad känns mycket renare och friskare.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
C
A AndersS skrev:
Nordea t.ex. testade tillsammans med Nokia mobiler med dubbla SIM-kort något senare där Nordeasim var för att kunna betala med.
Inget jag prövat men var med vid ett idemöte och blev inget
Sparbankerna hade till och med en lösning utrullad med SIM-kort. Idén var inte så dum eftersom SIM-kortet i princip kan motsvara ett bankid på kort. Det föll nog på att inga operatörer gav ut SIM-kort med den funktionen, man fick specialbeställa ett nytt kort för att kunna använda det.

P pmd skrev:
Om man använder ett kreditkort så blir det enklare för alla.
(Utom för skummisarna förstås).
Jag har "kreditkort" dvs det står VISA/Mastercard på den och den fungerar som kreditkort rent tekniskt och accepteras som sådant, men jag har ingen kredit på kontot så det är lite "fusk" på min del. Jag vet inte hur det är i andra länder. I Sverige kan man få det så här.

Kontokort, betalkort?

Hep Hep skrev:
Kontokort, betalkort?
Det "korrekta" är väl debetkort, men ingen säger ju det i sverige. Verkar om man gör mer skillnad på det på andra håll i världen creditcard or debitcard? blev jag tillfrågad många gånger i USA.

B Bassrunner skrev:
Det "korrekta" är väl debetkort, men ingen säger ju det i sverige. Verkar om man gör mer skillnad på det på andra håll i världen creditcard or debitcard? blev jag tillfrågad många gånger i USA.
"Debet" benämns i Sverige Kontokort och används här, bara att översätta;)
Du får ibland välja på kortterminal om det ska vara kredit eller konto, dvs motsvarigheten till de engelska benämningarna så ingen skillnad i Sverige. Och alla har kortterminaler så frågan ställs nog inte därför-

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.