S skaraborgsfakir skrev:
Z-skalan är likström och strömmatning med rälerna, inte H0:s mittledare.
Jag hade H0 utan mittskena
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har alltid varit mer intresserad av dioramadelen om jag ska vara ärlig. När jag pensionerar mig ska jag börja bygga dioraman :D Eftersom jag gillar post apokalysm blir det nog i denna stil

[media]
Hade ett helt rum med tågbana i landskap. Hönsnät, tidningspapper, tapetklister, gips, grönt sågspån som gräs. Hemmabyggda hus. :love:

Det mest fascinerande nu så här i efterhand var att det var ett genomgångsrum där ena dörren blockerades av en bro och den andra av en spånskiva med landskap på. Allt i midjehöjd. :surprised::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har alltid varit mer intresserad av dioramadelen om jag ska vara ärlig. När jag pensionerar mig ska jag börja bygga dioraman :D Eftersom jag gillar post apokalysm blir det nog i denna stil

[media]
Luke Towan är en annan duktig Youtuber som bygger i H0
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Redigerat:
  • Haha
Jonas Persson
  • Laddar…
Jonas Persson
P Pin skrev:
Och det för oss in på nästa ämne:

annonser på lappar på anslagstavlor :D

Men du menar kanske den som fanns utomhus
bild.jpg

Eller på inomhus i livsmedelsaffären. Gillar de hemklippta lapparna med telefonnummer som man rev av och tog med sig hem då ingen hade mobiltelefon eller kamera att fotografera numret med.
anslagstavlan11082010.jpg
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
A ajn82 skrev:
H0 eller HO?
Diskussionstråden om det på Wikipedia kan få vem som helst att sluta lita på dem!
Samma Wikipedia nämner att Märklin skapade olika skalor; 0, 1, 2, 3 runt år 1900. Sedan kom H0 som betyder Halb null (halva 0-skalan). Så O är okunskap som spritt sig så att båda används men lite olika beroende på var i världen man är.
 
Jonas Persson
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Samma Wikipedia nämner att Märklin skapade olika skalor; 0, 1, 2, 3 runt år 1900. Sedan kom H0 som betyder Halb null (halva 0-skalan). Så O är okunskap som spritt sig så att båda används men lite olika beroende på var i världen man är.
Gick in på svenska Wikipedia och vi har valt vår egen väg. Ho som rubrik, men fortsätter därefter med att kalla den H0.

Ho, ho, ho:crysmile:

https://sv.wikipedia.org/wiki/H0-skala
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
[media]
Men du menar kanske den som fanns utomhus
[bild]

Eller på inomhus i livsmedelsaffären. Gillar de hemklippta lapparna med telefonnummer som man rev av och tog med sig hem då ingen hade mobiltelefon eller kamera att fotografera numret med.
[bild]
Som den nedersta. Men det fanns ju varken digitalkamera eller dator att göra annons och skriva ut så allt var handskrivna lappar.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sluta metatönta dig. Jag har rätt att både AFA och Soviet sysslar med fascistiska metoder. Sedan kanske jag formulerade det lite fel.
Jaja. Jag tänkte mest för din skull, att du skulle förstå, och kanske slippa göra bort dig.
Men visst, jag släpper det här nu. Du får göra som du vill.
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
A
engs engs skrev:
Lima, verkar vara en budgetmodell av modelljärnväg
Ja, det var lite budget. Men de hade ngn fina modeller också. Jag jobbade med sånt här 86-89 på Sahlstens hobby i Örebro. Vi var ganska stora över hela Sverige då vi körde mkt postorder också. På den tiden hade man hobbybutik mitt i city på Kungsgatan, 200 meter från Örebro slott.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
När vi pratar om Märklin så måste även denna kommas ihåg, krokodilen. Utropspris 2012 på Bukowskis var 3000:-
[bild]
Alltså, jag tror vi hade en sån krokodil som farsan fått som liten som var så trött att när vi var på leksaksaffären(en sån som inte finns mer, där man handlade saker över disk) för att få tips om hur renovera det så erbjöd sig affärsägaren att byta det då kanske 25 år gamla loket mot ett helt nytt. Vi anade nog redan då efter bytet var genomfört att det var sällsynt. Jag skulle faktiskt trott det var värt mer än så nu... Detta är mitt minne. Jag var nog bara 5-6 år och fastnade aldrig för Märklin. Men det finns nedpackat i ett antal banankartonger. Oklart vems prylar det är, det är nog lite farsans, lite brorsans och lite mitt. Men kommer någon vilja montera upp en bana? Dock kan jag se tjusningen i att 3d-printa och bygga ihop en bana, själva pysselarbetet. Som jag inte har tid för, men kul skulle det nog vara... Men att sitta och köra den är inget som lockar...

Källarprojekt för de med krypgrund och inte samma ork som "bergsfogden" Tommib...
 
Jonas Persson
J JohanLun skrev:
Alltså, jag tror vi hade en sån krokodil som farsan fått som liten som var så trött att när vi var på leksaksaffären(en sån som inte finns mer, där man handlade saker över disk) för att få tips om hur renovera det så erbjöd sig affärsägaren att byta det då kanske 25 år gamla loket mot ett helt nytt. Vi anade nog redan då efter bytet var genomfört att det var sällsynt. Jag skulle faktiskt trott det var värt mer än så nu... Detta är mitt minne. Jag var nog bara 5-6 år och fastnade aldrig för Märklin. Men det finns nedpackat i ett antal banankartonger. Oklart vems prylar det är, det är nog lite farsans, lite brorsans och lite mitt. Men kommer någon vilja montera upp en bana? Dock kan jag se tjusningen i att 3d-printa och bygga ihop en bana, själva pysselarbetet. Som jag inte har tid för, men kul skulle det nog vara... Men att sitta och köra den är inget som lockar...

Källarprojekt för de med krypgrund och inte samma ork som "bergsfogden" Tommib...
[media]
Håller med, den kreative processen att bygga kan nog vara kul, men sen då, ska man bara sitta och köra leksakståg? Tidtabeller eller att koppla ihop olika tågset på rangerbangården verkar inte speciellt kul.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Håller med, den kreative processen att bygga kan nog vara kul, men sen då, ska man bara sitta och köra leksakståg? Tidtabeller eller att koppla ihop olika tågset på rangerbangården verkar inte speciellt kul.
Jag samlar på Actionfigurer från olika filmer. De kan man iallafall posera om i bokhyllan :p

Actionfigur av en man med motorsåg och ärr, iklädd sönderriven skjorta och byxor, står på en märkt bas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samling av actionfigurer från filmer poserade på en hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Mikael_L
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Håller med, den kreative processen att bygga kan nog vara kul, men sen då, ska man bara sitta och köra leksakståg? Tidtabeller eller att koppla ihop olika tågset på rangerbangården verkar inte speciellt kul.
Det fanns de som drev det hela till fantastiska nivåer, här Bruno Kocks järnväg "Yxkroken", som han och vän körde trafik med tidtabeller och lastmängder som bestämdes av ett konjunkturläge som slumpades fram med tärning.
Mycket intressant läsning, PDF'n här nedan, ifall man råkar ha böjelse åt sånt här.
(Och googla gärna "yxkroken" också, för att hitta mer info, denna modellbana är en milstolpe i Sverige.
http://fjelland.dk/wp-content/uploads/2017/02/H-Bruno-Kock-Med-tonvikt-på-trafik-1976.pdf
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
richardtenggren
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag samlar på Actionfigurer från olika filmer. De kan man iallafall posera om i bokhyllan :p

[bild]

[bild]
Min dotter samlar också på dockor, fast från Rubens Barn då ;)
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.