Tycker röststörning enbart funkar för enklare saker. Tänd alla lampor funkar 90 procent av tiden. Tänd taklampam till 90 procent funkar nästan aldrig
 
Hep Hep skrev:
är det ju väldigt bra att man fortfarande kan vråla för att få hennes uppmärksamhet.
Vad vrålar du? "Sluta diska och kom hit och ge mig fjärren"?
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad vrålar du? "Sluta diska och kom hit och ge mig fjärren"?
Man ska aldrig lämna ifrån sig kontrollen
Humoristisk bild av en fjärrkontroll med overkliga funktioner för att styra en partner.
 
  • Gilla
  • Haha
fremax och 5 till
  • Laddar…
Legobilderna gav mig sån sjuk flashback! Någon gång tidigt 90 tal fick jag denna i julklapp. Ligger fortfarande kvar på vinden hos morsan.
LEGO Technic set från tidigt 90-tal visas med en pneumatisk grävmaskin och dumper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter det blev det Lego tåg, har säkert 20 meter räls med tillhörande grejer som tågstation, tåg med vagnar, kranar och annat.
Lego tågstation från tidigt 90-tal med figurer, en bil och tågrelaterade tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
På tal om Märklin: z-skalan kanske finns fortfarande? Men jag kommer ihåg hur jag dreglade längtansfullt över en broschyr som visade bilder på minitåget, har för mig att de byggt ett helt landskap i en portfölj och en bild på en man med ett lok på pipskaftet... Vill fortfarande ha!
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
På tal om Märklin: z-skalan kanske finns fortfarande? Men jag kommer ihåg hur jag dreglade längtansfullt över en broschyr som visade bilder på minitåget, har för mig att de byggt ett helt landskap i en portfölj och en bild på en man med ett lok på pipskaftet... Vill fortfarande ha!
Pappade gillade aldrig realismen på märklinslösning med mittenskenan. Jag fick något annat system där man tar strömmen via rälsen istället.. Mins inte vad den hette :D
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Pappade gillade aldrig realismen på märklinslösning med mittenskenan. Jag fick något annat system där man tar strömmen via rälsen istället.. Mins inte vad den hette :D
Fleischmann? De har plus och minus i rälsen. Märklin i rälsen och mittskenan. Eller luftledningen om man hade det, men det var exklusivt.

Fanns lågpris Lima också. Jag köpte deras räls och konverterade med hempulad mittskena till märklinstandard. :geek: Köpte även vagnar från Lima och bytte till märklinkoppel.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
På tal om Märklin: z-skalan kanske finns fortfarande? Men jag kommer ihåg hur jag dreglade längtansfullt över en broschyr som visade bilder på minitåget, har för mig att de byggt ett helt landskap i en portfölj och en bild på en man med ett lok på pipskaftet... Vill fortfarande ha!
Känner igen detta! Dock var grejorna på tok för dyra för mina kvällspostenpengar.
Det blev minitrix och deras N-skala istället

Efter några år såldes anläggningen.

För ett par år sedan köpte jag lite begagnade minitrix-grejor på tradera och byggde en liten anläggning där loket går (gick, nu trasigt) fram och tillbaka mha av en lite enchipsdator, typ arduino.
 
P Pin skrev:
Fleischmann? De har plus och minus i rälsen. Märklin i rälsen och mittskenan. Eller luftledningen om man hade det, men det var exklusivt.

Fanns lågpris Lima också. Jag köpte deras räls och konverterade med hempulad mittskena till märklinstandard. :geek: Köpte även vagnar från Lima och bytte till märklinkoppel.
Fleischmann var det!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Fleischmann? De har plus och minus i rälsen. Märklin i rälsen och mittskenan. Eller luftledningen om man hade det, men det var exklusivt.

Fanns lågpris Lima också. Jag köpte deras räls och konverterade med hempulad mittskena till märklinstandard. :geek: Köpte även vagnar från Lima och bytte till märklinkoppel.
Hade inte "alla" andra strömmen i rälsen utan mittskena?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
E Edlunn skrev:
Hade inte "alla" andra strömmen i rälsen utan mittskena?
Jo men fanns det så många andra på den tiden ? Fleischmann, Lima, …

Finns iofs troligen ännu färre idag. Inte någon stor hobby längre misstänker jag. Men sonen har byggt med mina gamla grejor .
 
E Edlunn skrev:
Hade inte "alla" andra strömmen i rälsen utan mittskena?
Även Trix Express hade mittskena
 
Jonas Persson
PNO PNO skrev:
ELFA ja... De levde ju knappast på privatkunderna som skulle ha 10st 1kOhm motstånd och några lysdioder. Priset var därefter.
Men på något sätt gjorde de just det, även de små beloppen var lönsamma och det var många kunder per dag. Många labb och liknande satte sig i bilen och for iväg för att köpa kontakten eller vad det nu var man behövde då allt fanns på lager hos Elfa. Jag vet att kontoret i Solna var fullt med dyr konst och företaget såldes för 2,1 miljarder 2008, det är inte lite pengar. Däremot tror jag att världen förändrats så att det inte längre fungerar och det är därför Elfa förändrats så mycket sedan gulderan för privatpersoner och småköp.

När jag hade att göra med Elfa i under 80 och 90-tal höll jag på med elektronikproduktion och det gick att få betydligt bättre priser om man köpte stora volymer. Till och med katalogen hade prisstafflingar förtryckta. Tio motstånd kanske var dyra, men det skulle inte förvåna mig om inköpspriset var 10% eller mindre av vad kunden betalade. Se det var nästan ren förtjänst.

Under samma tidsperiod sålde vi silveroxid knappcellsbatterier till kund för fem kronor och kunderna var mycket nöjda då de kostade runt tjugo kronor hos Clas Ohlsson, men vi köpte in dem för under en krona. Vissa varor är det bra förtjänst på. Skruv ska vi inte tala om, påsarna på t ex Classe är rena rånet, men folk tycker trettio kronor inte är mycket att bråka om och köper påsen utan att knota.

Det är väl tjugo år sedan de var populära, men fundera på vad de olika komponenterna kostar när du kunde köpa en 3,5" diskettenhet för 60 kronor på Scribofont eller liknande, då ingick moms, säljarens och grossistens förtjänst utöver frakt mm.
 
P Pin skrev:
Jo men fanns det så många andra på den tiden ?
Nog fanns det fler alltid. Från https://sv.wikipedia.org/wiki/Modelljärnväg.
Lista över kända tillverkare av modelltåg, inklusive Märklin, på Wikipedia-sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och min minnesbild är också att Märklin var den udda fågeln och övriga hade likström i rälsen, nu pratar vi om tiden innan "datorer" kom in i bilden, typ 70-talet kanske.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Modelljärnvägstillbehör utspridda på golv inklusive rälsdelar, transformator och brokonstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.