Bamse-tidning med titeln 'Bamse och Kalle Svartskalle' ligger på en grå soffa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
SnickareHobb och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
fremax fremax skrev:
[bild]


Med vänlig hälsning, fremax
Blev tvungen att googla
"Bamse och Kalle Svartskalle", engångspublikation utgiven av Statens invandrarverk 1988 med en 2.a upplaga 1993.

Innehåller serien "Bamse och Kalle Svart-skalle" (sic!), en antirasistisk fortsättningsserie som originalpublicerats i Bamse nr 7–8/1980. (Serien är även repriserad i Bamse nr 8–9/1993 och i "Bamsebiblioteket: Bamses bästa" vol 1 2005.)
 
  • Haha
claym
  • Laddar…
P pmd skrev:
Granada är en spansk stad. Grenada är en önation i Västindien.
Och på spanska heter både stan och ön Granada.

Häpp!
 
P
Ön har dock inte speciellt mycket spansk historia.
 
P pmd skrev:
Ön har dock inte speciellt mycket spansk historia.
Nej, men namnet kommer sannolikt från staden Granada, även om det inte är strikt bevisat.
 
fremax fremax skrev:
[bild]


Med vänlig hälsning, fremax
Man undrar varför supersossen Rune trodde att igelkottar med svart hår skulle spela sämre fotboll än icke svarthåriga igelkottar.

Kan det vara den klassiska låga förväntningarnas rasism månne?
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, grön rygg skall det vara! ;) Själv var jag stor fan av Thea Oljelunds "Spöket"-böckerna, som egentligen hette "Arvo - Killen från framtiden":
Jag sa ju röd OCH grön rygg. Det är självklart upp till ens preferenser vad man ville läsa. Jag läste mest röda ryggar men ett par gröna slank med också. Den här tråden är till för alla.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Men när jag var ännu yngre fostrades jag av dessa klassiska tyska barnböcker. Antar att få svenska barn minns dem.

Max und Moritz 1865 [länk]
[bild]
Max och Moritz kände jag till!
 
engs
I ichigo skrev:
Minns någon de här? Lite snäv epok och nisch, men jag hade i alla fall sådana.

[bild]

Skräpböcker egentligen. Men jag tyckte bättre om dem än de böcker mamma köpte åt mig och försökte få mig läsa från Läseklubben. :D Lite mer lättsmälta kanske.

Lite mer känd variant på sådana böcker är ju B Wahlströms ungdomsböcker, de med röd eller grön rygg. Kitty älskade jag!
Biggles hade jag helt glömt bort till detta inlägg! Men de var nog gamla redan då jag läste dem, har för mig de kändes som det i vilket fall. Även Vi fem eller vad de hette, diverse ungdomsdeckare men Biggles var nog favoriten som kanske 10-12-åring.
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och på spanska heter både stan och ön Granada.

Häpp!
Grannen sålde sin Ford Taunus och köpte en Ford Granada någon gång kring -85. Jag minns att han var stolt. Den var en fantastisk bil. Rullar faktiskt ännu i dag.
 
H heimlaga skrev:
Grannen sålde sin Ford Taunus och köpte en Ford Granada någon gång kring -85. Jag minns att han var stolt. Den var en fantastisk bil. Rullar faktiskt ännu i dag.
Pappsen var stolt över sin med V6 och insprut pratades det mycket om :p
Vi har en bild på mig när jag är 3 och hjälper pappa mecka med Amazonen nere i europa på en bilsemester. Halva motorn är urplockad, säkert förgasaren det var problem med. Så jag förstår var han kommer ifrån :D
 
Jag hade en Taunus 20M som flyttbil till Sverige, 6 Volt, 6 cylindrar, tre dörrar, 90 hästar. Och en Becker radio med mekanisk stationssök. Den har jag kvar.
 
Staffans2000
Handyman 1 skrev:
Var är @Staffans2000? :worried:
Jag har haft en högst ofrivillig frånvaro. Men idag blev jag insläppt i den förbrödrande gemenskapen igen. Vi får se, för hur länge:D.
Hur som helst har det varit ganska trevligt.

Staffans
 
  • Gilla
  • Haha
fiskbuggaren och 5 till
  • Laddar…
K
S skaraborgsfakir skrev:
Ett äkta språklabb.
Jättebra för träning av uttal.

Menar du att det idag accepteras att svenska elever inte behöver lära sig korrekt intonation av ett främmande språk ? OK.... :)
Jag menar att jag tror att "skattebetalarna" (eller de som säger sig företräda dem) prioriterar budgetnedskärningar framför skolböcker för att inte tala om mer exklusiv utrustning i skolan. Om jag har fel är ingen gladare än jag!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P pmd skrev:
I en sekvens i videon fanns det en pil med text till som påstod att strukturen som motorerna sitter på är en "aerodynamic lifting surface". En vingprofil, alltså, men jag tvivlar på att det finns tillräckligt med vingyta för att få ett vettigt glidtal.
Den lilla ytan? Nej, det blir ju glidtal tegelsten av den. De ville väl bara påpeka att varje liten bit hjälper. Dvs att ringen som håller upp rotorerna faktiskt bidrar något lite och inte bara är en belastning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.