Då både rullbandspelaren i bilen och rullbandspelaren på transistorradion sade upp blev det nästan slut på mitt musiklyssnande förutom någon gång ibland då jag lyssnar på någonting på youtube genom datorn.
Det skulle ha blivit för dyrt att hänga med i utväcklingen.
Några CD-skivor finns men de där moderna CD-spelarna är så förbaskat dyra.
 
Apropå blandband, jag tog det hela till en lite modernare nivå för ca tjugo år sen då jag köpte en Philips CD-brännare till hemmastereon och blandskivor blev det nya i mitt liv.
Gamla ljudkomponenter: en kassettdeck från Pioneer, Philips CD-brännare och en Sony förstärkare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är apparaten i mitten, ifall någon undrar. Tyckte det var väldigt hi-tech att kunna bränna egna skivor från gamla kassetter och vinylskivor.

Efter några år skaffade jag första datamaskinen med inbyggd CD-brännare och sen drog hela mp3-cirkusen igång och hifi-brännaren förpassades till förrådet med all annan obsolet hemelektronik.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Jag vidhåller att wap var en övergångsteknik som ingen hade någon egentlig användning av. Det var fult och segt. Antalet anpassade sidor var få. Det betyder inte att all övergångsteknik är värdelös. Den slutledningen får du stå för.
WAP intresserar mig inte, diskussionen gällde MD.
 
K Kirre2 skrev:
Finns det nån annan slags band? Spelade in några LP- skivor, men de banden lyssnade jag aldrig på.
Det fanns ju de röda kassettbanden från Fib Aktuellt som såldes på bensinmackarna. Fasiken vad besviken jag blev när jag fick tag i ett sånt, och insåg att det bara var musik på. Dansband vill jag minnas. Fast omslaget var i alla fall tillfyllest.

Och "Postens ljudbrev" förstås. Gula kassetter som jag tror var bara 10 eller 20 minuter långa, som man köpte i förfrankerat vadderat kuvert på posten (efter sedvanligt långt köande). Tanken var att den moderna människan skulle omfamna högteknologin och spela in sina brev istället för att skicka mossiga handskrivna.
 
  • Gilla
deselby och 5 till
  • Laddar…
F
Nickel köpte man till filmen på bio
 
  • Gilla
fusion
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Nickel köpte man till filmen på bio
Jasså?
Nickel fick man i fält.;)
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, grön rygg skall det vara! ;) Själv var jag stor fan av Thea Oljelunds "Spöket"-böckerna, som egentligen hette "Arvo - Killen från framtiden":
Glöm inte de gröna böckerna som såldes med hjälp av Alfred Hitchcocks namn. Det fanns både "Alfred Hitchcock och tre deckare löser" samt "Alfred Hitchcock berättar sckräckrysare om...". Åtminstone den senare serien lyckades skrämma en 10-årig Ziplock ordentligt.

434207409_163b7fa7-0973-4b29-ae9f-1603373c4027.jpg

434207797_a9aec561-90d8-40c6-a0c9-fe8f25857ac2.jpg
 
  • Gilla
fusion och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man undrar varför supersossen Rune trodde att igelkottar med svart hår skulle spela sämre fotboll än icke svarthåriga igelkottar.

Kan det vara den klassiska låga förväntningarnas rasism månne?
Finns väl alla sorters marxism i Bamse? Jag har hittat mina gamla Bamse från 80-talet och håller på att läsa dem för mitt barn. I en historia citerar ekorrarna ordförande Mao i en annan antikolonialism-historia citeras Gandhi.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Staffans2000
Maffige Martin, läser alltid Manhattan!

Samling av gamla Manhattan-pocketböcker med olika titlar och dramatiska omslagsbilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Manhunter och 2 till
  • Laddar…
Den här har kanske varit uppe i tråden redan, men det har jag "on topic" glömt:
20210702.jpg
 
  • Gilla
SnickareHobb och 6 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Den här har kanske varit uppe i tråden redan, men det har jag "on topic" glömt:
[bild]
Usch, får dåliga minnen! I skolan fick vi inte använda miniräknare utan skulle använda sån där istället. Jag förstod mig aldrig på den utan räknade med papper och penna istället. Sen skulle min mattelärare visa mig hur enkelt det var och tog fram min räknesticka ur sitt fodral och den ramlade ut i flera delar... Han trodde såklart att det var för att den var trasig jag inte använt den, men jag hade ingen aning.
 
K Kjell K. skrev:
Minns inte om detta varit uppe, men var inte datorskärmar svartvita en gång i tiden, precis som en gång före dem teveskärmarna?
Gröna och svarta, eller gul-bruna ("amber") och svarta, eller som sagt svart-vita. VT100

Gammaldags beige dator med svart tangentbord och text på gulbrun skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Nja, monokroma var dom iaf.
88/89 så att jag vid IBM PC som hade grönsvart monokrom bild.
Vintage IBM PC med grönsvart monokrom skärm och tangentbord från 1988/89.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Finns väl alla sorters marxism i Bamse? Jag har hittat mina gamla Bamse från 80-talet och håller på att läsa dem för mitt barn. I en historia citerar ekorrarna ordförande Mao i en annan antikolonialism-historia citeras Gandhi.
Japp mina päron fick korrigera innehållet lite när jag var liten :)
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.