KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Den här har kanske varit uppe i tråden redan, men det har jag "on topic" glömt:
[bild]
Vår maskinlärare på Tekniska Gymnasiet hade en i bambu som var ca ½ m lång. Han klämde alltid in minst en siffra bättre än eleverna. Men vi kunde räkna ut det mesta, t.ex. kuggväxellådor där vi beräknade allt, kuggarnas evolventkurvor, lager, axlar osv. När vi väl började jobba, började miniräknarna komma, men de klarade bara de 4 enkla räknesätten.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
F
K Kjell K. skrev:
Minns inte om detta varit uppe, men var inte datorskärmar svartvita en gång i tiden, precis som en gång före dem teveskärmarna?

Halvt relaterat: [länk]
jag satt på svartvit skärm på mitt första konstruktörsjobb, tror det var 93 eller nåt sånt.

• Gilla
Kjell K.
  • Laddar…
Jonas Persson
banjoragge banjoragge skrev:
Vår maskinlärare på Tekniska Gymnasiet hade en i bambu som var ca ½ m lång. Han klämde alltid in minst en siffra bättre än eleverna. Men vi kunde räkna ut det mesta, t.ex. kuggväxellådor där vi beräknade allt, kuggarnas evolventkurvor, lager, axlar osv. När vi väl började jobba, började miniräknarna komma, men de klarade bara de 4 enkla räknesätten.
Räknestickan är en analog räknemaskin och med få gällande siffror, storleken var avgörande.

När datorer kom på 50-talet hade man svårt att förstå vad datorn behövde och räknade ofta först fram värden på en räknesticka innan de skrevs in i datorn. Den var så viktig att man hade svårt att se den försvinna.

Omslagsbild på en Science Fiction-tidning med en illustration av en pirat som använder en räknesticka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
videopac
  • Laddar…
När jag tog studenten (som sista i syskonskaran) fick jag tillbaka räknestickan som magistern hade beslagtagit från syrran 10 år innan, Hon hade skrivit fuskformler på tungans baksida och det gillade inte magistern.

• Haha
banjoragge och 3 till
  • Laddar…
hsd
Det var ju tryckt en del formler på baksidan på de enklare modellerna

Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Maffige Martin, läser alltid Manhattan!

[bild]

Dom känner jag igen, på vissa av böckerna så hade dom en liten sexnovell i mitten med röda sidor som man som tonåring letade efter.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
I ichigo skrev:
Audiokassetter! För mig som är döv så existerade dessa bara i sammanhanget c64-spel! Datassette och koperiträffar. Mr. Z:s Turbo 250.

[bild]
Alla piratkopior av C64 och Amiga och allt kopierande och fixande med diskett och band.

• Gilla
SnickareHobb och 2 till
  • Laddar…
D Daniel__s skrev:
[bild]
Nu fick jag flashbacks för detta var en sak som jag glömt bort.

Minns när jag gick en utbildning för länge sedan. Där fanns en tjej som jag försökte ragga upp. Hon satte highscore på Snake i min Nokia.
Jag försökte förgäves slå det rekordet, men det gick lika dåligt som mitt raggningsförsök :crysmile:

• Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
C64 spelen Boulder dash och Bubble bobble.

• Gilla
ReginB och 2 till
  • Laddar…
engs
Kom att tänka på min Farfars vedklyv när jag fixade med veden. Dvs den han hade innan en vanlig hydraulisk press.

Ett stort remdrivet stående hjul där det satt två yxblad. Sen stoppade man in veden med kortändan.

Samma funktion som denna nedan men tror den var på hjul och hade handske för att kunna dras med bil. Även högre / större diameter men smalare, samt blå.

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Kom att tänka på min Farfars vedklyv när jag fixade med veden. Dvs den han hade innan en vanlig hydraulisk press.

Ett stort remdrivet stående hjul där det satt två yxblad. Sen stoppade man in veden med kortändan.

Samma funktion som denna nedan men tror den var på hjul och hade handske för att kunna dras med bil. Även högre / större diameter men smalare, samt blå.
[media]
En sådan hade min farfar också, men jag tror att den bara hade en bila. Nåja, den tog hälften av fingrarna på hans ena hand och efter det fick den förfalla.

• Ledsen
Maria T
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
En sådan hade min farfar också, men jag tror att den bara hade en bila. Nåja, den tog hälften av fingrarna på hans ena hand och efter det fick den förfalla.
Min morfar körde med klassisk yxa. Haha mins min tjej jag hade då 17 år gammal stog och stirrade på honom där han stog och hög på vebacken i bar överkropp. Rätt bra jobbat få sådana blickar av en 17-åring. Detta var 1997 och han är född 1920 så 77 år gammal :)

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Denna fanns i en större variant och hetta Simple Simon. Ljudet är fruktansvärt och att höra på det flera timmar/dag i en liten sommastuga en regning dag var ingen höjdare. Nåväl, denna används av barnbarnen nu och eftersom man kan spela 4stycken, är den fortfarande poppis. Dock inte ljudet. Tror den kom ca 1980.
Pocket Simon, ett elektroniskt minnesspel från 1980 med färgade fält, används av barnbarn.
Skapa konto

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Ja, en sådan har jag. Köp runt -80 Det går att montera 3,5 mm uttag, lurar dämpar.

• Retro Simon-spelet från 1980-talet med färgglada knappar på en textilbakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
H HCX skrev:
Ja, en sådan har jag. Köp runt -80 Det går att montera 3,5 mm uttag, lurar dämpar.
När vi är 4 som spelar, måste man ha förgreningsuttag. Men tack för tipset! Dock slipper vi inte skriken när någon missas sin färg :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.