Mikael_L
P Parkeringsvakten skrev:
Det hade sin charm. Vi brukade vara några stycken som samlades för att göra blandband. Alla tog med sina nya CDs. Kunde ha hela helgen att göra 4-5 blandband med allt velande och provlyssningen.
Och här är det något som jag saknar idag jämfört med förr. Vad man lärde sig musiken, man lärde sig sina skivor och band.
Kunde alla låtar, visste i vilken ordning de kom, exakt hur långt mellanrummet var, och kände igen varenda liten repa och knaster på sin skiva.
Och att göra blandband och vela och fundera och provlyssna i urvalet - ja jävlars vilken koll man fick på sin musik utav det. :love:

Nu är det bara spotify, allt är snuttifierat, många låtar hör man bara en gång, eller en halv..., glömmer dem sen lika snabbt. Jag känner mig inte alls som ett med musiken, som förr. :cry:

Jag är egentligen en utpräglad album-människa. Vill lyssna på ett helt album där allt följer ett tema, eller t.o.m flyter ihop (tänk Pink Floyd - The Wall, Rick Wakeman - Journey to the Center of the Earth etc)
Eller andra tematiska skivor, det behöver inte alls vara så högtravande som dessa exempel, utan bara att artisten/gruppen har ett sound på en platta, annorlunda på en annan.

Allt har inte blivit bättre nu ... :cool:
 
  • Gilla
  • Älska
Hellacopter och 6 till
  • Laddar…
P
  • Haha
Pin
  • Laddar…
Jonas Persson
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och här är det något som jag saknar idag jämfört med förr. Vad man lärde sig musiken, man lärde sig sina skivor och band.
Kunde alla låtar, visste i vilken ordning de kom, exakt hur långt mellanrummet var, och kände igen varenda liten repa och knaster på sin skiva.
Och att göra blandband och vela och fundera och provlyssna i urvalet - ja jävlars vilken koll man fick på sin musik utav det. :love:

Nu är det bara spotify, allt är snuttifierat, många låtar hör man bara en gång, eller en halv..., glömmer dem sen lika snabbt. Jag känner mig inte alls som ett med musiken, som förr. :cry:

Jag är egentligen en utpräglad album-människa. Vill lyssna på ett helt album där allt följer ett tema, eller t.o.m flyter ihop (tänk Pink Floyd - The Wall, Rick Wakeman - Journey to the Center of the Earth etc)
Eller andra tematiska skivor, det behöver inte alls vara så högtravande som dessa exempel, utan bara att artisten/gruppen har ett sound på en platta, annorlunda på en annan.

Allt har inte blivit bättre nu ... :cool:
Eller Saga med sina kapitel som iofs kom ut lite huller om buller. Jag har fått för mig att låtarna på en skiva ligger i en ordning som bandet hade en tanke med. Vad är de första takterna du möts av, hur slutar skivan? På en LP var det två sidor som säkert styrde vad som skulle komma först på sid två, men på CD:n fanns inte den begränsningen, ibland tog de t o m ut svängarna ordentligt som Dire Strats och Brothers in arms där CD utgåvan är så mycket bättre än LP:n

Randomknappen användes aldrig.
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
P
K Kjell K. skrev:
Minns inte om detta varit uppe, men var inte datorskärmar svartvita en gång i tiden, precis som en gång före dem teveskärmarna?
Det beror på vilken färg papperet hade. En sån här var den första terminal jag använde (efter att ha slutat med hålkort).

https://en.wikipedia.org/wiki/Teletype_Model_33
Teletype-IMG_7287.jpg
File:Teletype-IMG_7287.jpg
 
  • Gilla
Kjell K.
  • Laddar…
P pmd skrev:
Har du en vevgrammofon, då?
;)

[länk]
Hehe väntade på en kommentar om att skivspelaren behöver ström och kan slås ut av EMP. :D

Nä men fonogrammen överlever. Sedan kan jag bygga en skivspelare av nya komponenter, eller skaffa en någonstans ifrån dit inte EMP nådde.

Någon som sett filmen om när Beatles musik raderades ut från det kollektiva minnet (eller hur det nu var, såg den på en flight så blev lite okoncentrerat)?
 
  • Gilla
altaxis
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och här är det något som jag saknar idag jämfört med förr. Vad man lärde sig musiken, man lärde sig sina skivor och band.
Kunde alla låtar, visste i vilken ordning de kom, exakt hur långt mellanrummet var, och kände igen varenda liten repa och knaster på sin skiva.
Och att göra blandband och vela och fundera och provlyssna i urvalet - ja jävlars vilken koll man fick på sin musik utav det. :love:

Nu är det bara spotify, allt är snuttifierat, många låtar hör man bara en gång, eller en halv..., glömmer dem sen lika snabbt. Jag känner mig inte alls som ett med musiken, som förr. :cry:

Jag är egentligen en utpräglad album-människa. Vill lyssna på ett helt album där allt följer ett tema, eller t.o.m flyter ihop (tänk Pink Floyd - The Wall, Rick Wakeman - Journey to the Center of the Earth etc)
Eller andra tematiska skivor, det behöver inte alls vara så högtravande som dessa exempel, utan bara att artisten/gruppen har ett sound på en platta, annorlunda på en annan.

Allt har inte blivit bättre nu ... :cool:
Symfonirock :D:p:love::geek:

Tidlöst…

…har aldrig varit inne :rofl:

Älskar dessa album, med konvolut som inte gör sig i den digitala eran.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Audiokassetter! För mig som är döv så existerade dessa bara i sammanhanget c64-spel! Datassette och koperiträffar. Mr. Z:s Turbo 250.

Commodore-Datasette-C2N-Mk1-Front.jpg
 
  • Gilla
SnickareHobb och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Hehe väntade på en kommentar om att skivspelaren behöver ström och kan slås ut av EMP. :D

Nä men fonogrammen överlever. Sedan kan jag bygga en skivspelare av nya komponenter, eller skaffa en någonstans ifrån dit inte EMP nådde.

Någon som sett filmen om när Beatles musik raderades ut från det kollektiva minnet (eller hur det nu var, såg den på en flight så blev lite okoncentrerat)?
En brand ?
 
P Pin skrev:
Hehe väntade på en kommentar om att skivspelaren behöver ström och kan slås ut av EMP. :D

Nä men fonogrammen överlever. Sedan kan jag bygga en skivspelare av nya komponenter, eller skaffa en någonstans ifrån dit inte EMP nådde.

Någon som sett filmen om när Beatles musik raderades ut från det kollektiva minnet (eller hur det nu var, såg den på en flight så blev lite okoncentrerat)?
Yesterday heter filmen, sevärd feel-good film.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Symfonirock :D:p:love::geek:

Tidlöst…

…har aldrig varit inne :rofl:

Älskar dessa album, med konvolut som inte gör sig i den digitala eran.
Ahhh, The Alan Parsons Project tex.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Begreppet symfonirock är väldigt luddigt och sattes på många band som var mer eller mindre intressanta/bra. Alan Parson Project tyckte jag då/fortfarande var fruktansvärt ointressanta. Yes, nja. Kung Crimson, van Der Graf Generator och Pink Floyd har jag bra minnen av men lyssnar inte på idag. Ett av de bättre i genren var sydsvenskt. Någon som minns dem?
 
C
Demmpa Demmpa skrev:
Nja, monokroma var dom iaf.
Påminner mig om IBM 3279 som var en ofantligt populär stordatorterminal som man såg överallt på 80-talet. Trots att den hade både färg och grafik såg man dem sällan visa något annat än grön/svart text. Svårt att tänka sig idag att en sådan funktion som färggrafik i princip inte fick något genomslag alls, även om det så klart fanns praktiska anledningar till det.
 
I ichigo skrev:
Audiokassetter! För mig som är döv så existerade dessa bara i sammanhanget c64-spel! Datassette och koperiträffar. Mr. Z:s Turbo 250.

[bild]
Lyssna på datakassetter i vanlig spelare lät inge vidare så där missade du inget iaf. Bara massa pip.
 
Mjukglass med annan smak än vanilj! Har för mig att det fanns så man fick flera smaker i samma strut?
 
Z ZipLock skrev:
Glöm inte de gröna böckerna som såldes med hjälp av Alfred Hitchcocks namn. Det fanns både "Alfred Hitchcock och tre deckare löser" samt "Alfred Hitchcock berättar sckräckrysare om...". Åtminstone den senare serien lyckades skrämma en 10-årig Ziplock ordentligt.

[bild]

[bild]
Man var lite avis på husvagnen dom hade som högkvarter, fick en bil i 12år åldern och jade stora planer på att gräva ner den på tomten med ett rör från en närliggande bäck som ingång :D
Blev så klart inget av med det
 
  • Gilla
ichigo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.