12 002 läst · 23 svar
12k läst
23 svar
Saker som fördyrar när du bygger badrum
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 396 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 396 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 396 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 396 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Västmanland
· 275 inlägg
Mekaniken är ju ofta det som strular och det kan man serva genom spolknappen på en vägghängd geberit.B Boan skrev:jag ska försöka övertyga övriga familjen att köra på en vanlig stol när det är dags... jag har börjat tänka allt mer på att det ska vara lätt att underhålla. Skulle det krävas om 10 år, så är det väldigt enkelt att byta stol om det behövs.
Mina föräldrar har ett badrum som är sen -64.... så ja, det är verkligen dags, men där har det bytts stol minst 3 gånger... nu senast till en modell som de kan ha kvar när det ska renoveras.
I dagsläget är det dessa som är godkända:es.suhaggyB skrev:Materialet blir ju lite dyrare med vägghängd wc men det behöver ju nödvändigtvis inte bli massa åkande för den sakens skull.
Finns lite olika varianter på marknaden men tex geberit tek kan ju rörmokarn smälla dit när han drar rören sen gör han det sista när han kommer och ansluter blandarna. Det sitter en duk i armaturen som snickarn viker ut när han sätter skivmaterialet sen tar plattis över duken och skarvar ihop den med sin duk/folie. Värt tänka på är att "tek" är bara godkänd med tre olika system på marknaden och samtliga är foliesystem (duk). Tek har en demonterbar front så att man ska komma åt cistern, om man vill kan man strunta i det och bara kakla över.
Ett annat alternativ är ju att ha cistern på utsidan så slipper man en del moment men men måste dock in med fixtur i väggen hur man än gör. Personligen ogillar lådorna som folk bygger, jag tycker det är snyggare att tjocka på hela väggen.
• MAPEI Mapegum WPS
• Schönox HA
• Alfix 1K
• Alfix 2K
• LIP 27
Håller med dig, en installation flush med vägg är snyggast! Fast jag som har en variant av varje hemma (TEK+Omega 98) kan ändå erkänna att det är lite praktiskt med en hylla också.
Vi skall renovera vårt mindre badrum nu i höst.
Vi väljer plastmatta vilket vi också tog för badrummet på övervåningen.
Jag ogillar inte kakel och klinker men plastmattan är mjukare och tystare.
Det är dock svårare att hitta någon som gör plastmattan. Finns en massa hantverkare för badrum men de flesta gör bara kakel.
Det blir också inbyggda spottar i taket, enda ”lyxen” vi unnar oss.
Det är dock svårare att hitta någon som gör plastmattan. Finns en massa hantverkare för badrum men de flesta gör bara kakel.
Kul att höra någon mer som lägger in matta. Även om jag visste att kakel var vanligast var jag ändå förvånad över det relativa lilla urvalet (jämfört med klinker) och hur få mattläggare det fanns.Fario skrev:Vi skall renovera vårt mindre badrum nu i höst.
I vårt fall är det låg takhöjd så vi vill spara varje mm vi kan utan att nalla på bjälkshöjden, i kombination med det känns säkrare med matta på andra våningen i ett äldre hus med trästomme.
Vi har gerberiet varianten i två badrum. Många hantverkare har först varit lite undrande, då de aldrig installerat sådanna förut. Man får sälja in den. Jag uppfattar gerberiet som ett mer känt varumärke som är enklare att sälja in. (Dock hade vår första gerberiet ett fel i hur tätskiktet var limmat)richardtenggren skrev:Det finns även denna; [länk]
Har dock inte kommit fram till vilken vi ska använda oss av. Om jag förstått rätt så blir kaklingen påverkad av denna, då man ska kunna "lossa" täckskiva, men samtidigt bättre vid problem...
För kort totalmått så kolla in Globo Forty3-6-FOS04, det finns ju även andra korta modeller i deras sortiment.
Framför allt tror jag sådan lösning lönar sig om man gör delar av badrummet själv och sedan tar in plattsättare (och rörmokare) själv på löpande räkning.
Redigerat:
Hur står sig våtrumsskivor i kostnad mot kakel?
Liknande trådar
-
Hur gör jag när hyresgästerna flyttat utan att säga upp kontraktet och lämnat kvar saker?
Juridik -
När ska man dra saker vidare? Arn? Felaktig installation
Juridik -
Vad gäller vid Säker Vatten certifiering när man själv installerar badrumsmöblerna?
Badrum -
Elstöt när man rör vid olika saker i huset
El -
När behövs säkerhetsbox från Joramark?
Badrum