Snailman
Ja, vissa plastbitar skvätte omkring första halvminuten:D De hade glömt montera en av de där fjäderpinnarna (slarv) ska se om jag kan få det fixat, har inte tittat på de andra borden, men ska göra det vid nästa besök...

Mikael_L
Vanu! har du fått ditt NIKO-stativ nu, eller ???

Isåfall vill jag veta hur det verkar....!
Jag har då inte hört ett knyst från Uppsala M&V än, om att mitt har kommit... :(

Snailman
Jo det hade kommit, jag tycker själva stativet verkar ok, men eftersom jag glömde titta på bosch och dewalt-stativen när jag hämtade det så kan jag inte jämföra, det var enkelt att fälla in benen och de är låsta i infällt läge (oxå), det är pluppen som sitter i änden på handtagen man spänner fast sågen i stativet med som ramlar loss, och en av de plastbitar som handtagen stoppar mot när de är åtdragna har de glömt rörfjädern på, så den hoppade loss direkt, går nog ersätta med en skurv och låsmutter om det kniper...

Mikael_L
Skulle vara kul om jag får mitt imorgon då... Jag fick en känsla att det är på fredagar min handlare får leverans från denna grossist.

OK, du vann då ... (Du vet tävlingen jag utlyste tidigare, i allt övermod ... :surprised:)

Snailman
ok har fått det fixat nu, kollade på de övriga stativen, bosch och dewalt, de har bättre ändstopp än detta, och även bättre hållare för själva sågen, armen för ändstöden är fyrkantjärn likadant som dewalt, bosch har två stycken rektangulära järn av mindre dimension, verkade vara bäst. men dessa två är ju betydligt dyrare stativ, så jag tycker detta duger för mina behov, men vore jag proffs skulle jag ta ett av de andra.

Om jag bara bedömer balken och benen, så verkar de vara rejälast på detta stativ.

Har fått mitt stativ nu, GTA 3700. Det är kanon, har dock inte monterat på SD 10:an.

Stabilt och gedigen konstruktion, inget glapp här. Det är en Bosch produkt som är ..........!

Har nu inhandlat en PCM 8S och ett Kellen stativ. Ni som har denna kombination; Hur har ni fäst sågen på snabbfästerna till stativet? PCM 8S har ju en förskjutning i sidled mellan främre och bakre bulthål. Hur har ni löst det? Använder ni bara de främre eller de bakre hålen?

Mikael_L
Men NU har äntligen mitt NIKO-stativ inkommit.

Fast jag beställde före jul. Jag var in en gång efter nyår nåt och kollade upp lite extra, men precis innan stängningsdags så den mest erfarna personalen hade kanske redan dragit eller nåt. Dom som var där bekräftade att det fanns en liggande order men sa att dom kunde kolla upp det mer nästa dag och ringa mig. Men då tyckte jag att om bara ordern fanns så var det ju ingen ko på isen, då kommer väl stativet när som helst.

Jag skulle låtit dom kolla upp det! I torsdags kunde jag inte hålla mig för att gå på dom igen om det, då kollade han lite extra noga på databilden, och se där, ordern var lagd - men till fel leverantör... inte konstigt att leveransen drar ut på tiden ;). Men så redan igår kunde jag hämta ut bänken.

När jag hämtade den så sa jag "Hade det alltså gått så här fort att få den om beställnigen blivit rätt från början", och tillade att han kan få chansen att glädja mej istället om han kan putsa lite på priset.
Jodå, det var inga problem, jag fick en justering som jag är nöjd med. Heder åt Uppsala maskin och verktyg. I all glädjeyra råkade jag köpa en Hitachi skruvdragare med. Ingen hejd på julafton nu ...

Stativet då?
Jag tycker det verkar kanon. Toklikt DeWalts, några detaljer skiljer.
Jag återkommer med ett inlägg till, forumet stänger ner vilken minut som helst nu ...

Men bild på bänken här, och dottern med, hon växer och blir större....

• sagbank.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
OK, då ska jag skriva ned lite mer åsikter om NIKO-stativet, dock utan att egentligen använt det än.

Jag kommer referera till deWalts stativ lite, då detta är väldigt likt deWalts.
Innan jag åkte från butiken klämde och kände jag lite på deWalts, för att förhoppningsvis ha det i färskt minne sen.

Bordet är stabilt, minst lika bra som dw.

Bild 1. Jag gillar storleken, med sågen i ena änden så har jag 2,52m till material-anhållet. Jag kan alltså kapa väggreglar för en 2,6 meters vägg mot anhållet.

Bild2. Låsningen av utdragen är med en arm, nästan lite bättre än dw's ratt. Breda rullar på materialstöden. Dock en anings glappiga i lagringen. Men det spelar väl i princip ingen roll, plankan ska ju bara ligga där.

Bild3. Såghållaren tycker jag är helt OK. Håller med Uffe_Ulrika att täcklocken lossnar bara man nyser i rummet bredvid. Ska jag limma dom? Om jag lossar lite snabbt och slarvigt så är risken stor att jag tappar hela sågen i golvet bakom bänken. Jag måste komma ihåg att vara försiktig. DW's och Bosch hållare är klart bättre.

Bild4. Monteringsanvisning saknas helt ! Visst, det var inte mycket att montera. Materialstöden med hjälp av rattar i änden av förlängningarna, sågen med hjälp av 4 st medföljande vagnsbult + mutter + brickor, men sen var det denna pryl ??? Vad är det ? Den ligger kvar i kartongen tills vidare....

Slutsats. Jag känner mig nöjd. Tycker inte att de extra plus (framförallt såghållaren då) motiverar det högre priset till ett DW eller Bosch-stativ. Jämfört med Kellen så får jag möjlighet att sätta anhållen mycket längre bort, till en väldigt blygsam storlek och viktökning.
Jämfört med (Pela?) på Jula så är bänken framförallt mycket lättare.

Jag jämför inte alls med billiga 100%-stål bänkar. Dom har redan gått bort för mig.

Ja det var min recension då, jag hoppas den uppskattas av någon annan som känner sig vilse i verktygsdjungeln. Jag tror att Hitachi-handlarna fortfarande har denna på kampanj ett litet tag till.

• 2komma5meter.jpg
    Skapa konto
  • rulle_lasning.jpg
    Skapa konto
  • saghallare.jpg
    Skapa konto
  • pryl.jpg
Snailman
Stämmer med mina intryck, min 'pryl' ligger oxå kvar i kartongen...:confused:

Mikael_L
Om jag har vägarna förbi brukar jag inte kunna hålla mig för att besöka Märsta järn och färg, om det finns några minuter till övers.
Idag hade jag det nöjet igen, dom har en rätt trevlig verktygsavdelning och kör ibland driver som inte alla andra har.

Då upptäckte jag att Best tool hade börjat med sågstativ dom med. (Jag har förövrigt inte sett några Best tool grejer tidigare hos M J&F).
Ett stativ som jag bedömde vara exakt samma som COOPs Kellen, pris 1099:-. Lite billigare än Kellen, och nästan DeWalt-gult istället, om nu någon önskar det.
Sen hade dom ett till stativ som närmast liknade Pela/Jula stativet omnämnt tidigare i tråden (men definitivt inteexakt samma). Dvs lite längre och tyngre. Pris, lite dyrare, tror det var 1300-1400 ...

Nåväl, mest ett tips för de som funderar på Kellen-bänken. Chans att spara några hundringar.
Best tool finns väl på fler affärer.... Rusta....?

Jag skaffade ett Kellen-bord för ett par månader sen, använder det till min DeWalt 707 och är helnöjd

Lyfter den här gamla godingen igen...
Såg :D att Jula har prissänkt sitt Meec sågstativ till 400:-. Det är ju ett enklare stativ än de Kellen/Pela/Niko som diskuterats här, men är det nån som vet om det här är något att hänga i julgran eller är det bara rappel?
Jag VET att man ska lägga till några hundringar för att få ett vettigt verktyg, men är nyfiken ändå om någon har erfarenheter av just det här stativet.

• 029045_c.jpg
R
Mikael_L skrev:
OK, då ska jag skriva ned lite mer åsikter om NIKO-stativet, dock utan att egentligen använt det än.

Jag kommer referera till deWalts stativ lite, då detta är väldigt likt deWalts.
Innan jag åkte från butiken klämde och kände jag lite på deWalts, för att förhoppningsvis ha det i färskt minne sen.

Bordet är stabilt, minst lika bra som dw.

Bild 1. Jag gillar storleken, med sågen i ena änden så har jag 2,52m till material-anhållet. Jag kan alltså kapa väggreglar för en 2,6 meters vägg mot anhållet.

Bild2. Låsningen av utdragen är med en arm, nästan lite bättre än dw's ratt. Breda rullar på materialstöden. Dock en anings glappiga i lagringen. Men det spelar väl i princip ingen roll, plankan ska ju bara ligga där.

Bild3. Såghållaren tycker jag är helt OK. Håller med Uffe_Ulrika att täcklocken lossnar bara man nyser i rummet bredvid. Ska jag limma dom? Om jag lossar lite snabbt och slarvigt så är risken stor att jag tappar hela sågen i golvet bakom bänken. Jag måste komma ihåg att vara försiktig. DW's och Bosch hållare är klart bättre.

Bild4. Monteringsanvisning saknas helt ! Visst, det var inte mycket att montera. Materialstöden med hjälp av rattar i änden av förlängningarna, sågen med hjälp av 4 st medföljande vagnsbult + mutter + brickor, men sen var det denna pryl ??? Vad är det ? Den ligger kvar i kartongen tills vidare....

Slutsats. Jag känner mig nöjd. Tycker inte att de extra plus (framförallt såghållaren då) motiverar det högre priset till ett DW eller Bosch-stativ. Jämfört med Kellen så får jag möjlighet att sätta anhållen mycket längre bort, till en väldigt blygsam storlek och viktökning.
Jämfört med (Pela?) på Jula så är bänken framförallt mycket lättare.

Jag jämför inte alls med billiga 100%-stål bänkar. Dom har redan gått bort för mig.

Ja det var min recension då, jag hoppas den uppskattas av någon annan som känner sig vilse i verktygsdjungeln. Jag tror att Hitachi-handlarna fortfarande har denna på kampanj ett litet tag till.
Det som du ser på bild 4 har jag fått förklarat för mig att det är ett speciellt stöd till hitachis nyaste kapsåg. Så har du inte hitachis egna såg behöver du inte denna!

Mikael_L skrev:
Det blir lite varannanpostning här... Tittade in på Jula på hemvägen för att kolla 400 kronors stativet - herregud vilket crap :eek:. är nog det sämsta jag sett på länge... Rappligt, vint o snett med en och annan svetsloppa som tydligen ska försöka hålla ihop skiten, tack o adjö. Fattar inte varför Jula bemödar sig med att ta hem sånt här skit och försöker kränga på någon stackare.
Spanade in sågstativet i 1500 kr klassen istället, motsvarar de stativ som redan presenterats här, det får bli något sådant framöver.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.