53 206 läst · 109 svar
53k läst
109 svar
Sågstativ inhandlat !
Ja då kan jag kontra med att det NIKO-stativ som jag och Snailman köpte fortfarande finns till bra kurs.
Har senaste Hitachibladet här bredvid mig, NIKO-stativet får man hos en Hitachi-handlare för 1281:- inkl moms (t.o.m 82:- mindre än jag gav... , ) ända fram till sista augusti.
Kellen är billigare och väl i princip bättre ifall man inte uppskattar den extra längden på arbetsstyckena som NIKO medger.
Har senaste Hitachibladet här bredvid mig, NIKO-stativet får man hos en Hitachi-handlare för 1281:- inkl moms (t.o.m 82:- mindre än jag gav... , ) ända fram till sista augusti.
Kellen är billigare och väl i princip bättre ifall man inte uppskattar den extra längden på arbetsstyckena som NIKO medger.
Redigerat:
Är den maximala totallängden på Kellenstativet 250cm?
Att jämföras med Bosch eller DW's som ligger på 370-390cm!
Eller är det jag som har missuppfattat något?
Är det någon som kan svara på hur långt det längsta måttet mellan sågklinga och stöd blir på Kellen, Bosch och DW?
Mvh // Jocke
Att jämföras med Bosch eller DW's som ligger på 370-390cm!
Eller är det jag som har missuppfattat något?
Är det någon som kan svara på hur långt det längsta måttet mellan sågklinga och stöd blir på Kellen, Bosch och DW?
Mvh // Jocke
Skäms nästan för att säga det men jag valde att köpa ett sågstativ från harald nyborg till min DW707. under 400 spänn gav jag för den och ja är helnöjd även om jag ser vissa förbättringspotentialer såsom att sätta sprint istället för skruv till benen så man snabbt och enkelt kan fälla ihop det. Men eftersom stativet har varit uppfällt och frekvent använg nu i två månader så har jag inte känt för att lägga tiden på att modifiera det än.
Tjena,
det finns en stativ från Hitatchi (Niko?) som är nästan en exakt kopia av Dewalt stativet. Kostar 1150:- plus moms där jag har kollat. Dessvärre finns bara det korta alternativet (3m) hemma. Det andra är restat och kommer in i slutet av Oktober(!) ... någon som vet vart man kan köpa detta stativet? (jönköping med omnejd...).
Och framförallt, vart hittar jag info om det?
Jag har en Metabo KGS-305, och den sågen ställer stora krav på fästena. Det är ca. 45-50cm mellan skruvhålen. De flesta skenorna är kortare än så. (på t.ex. Dewalt stativet).
KGS 400 från Metabo är fint, men ack så dyrt! (någon kanske har hittat ett bra pris på det någonstans?).
Kollade också på förlängningsborden från Metabo. Finns upp till 3m på vardera sidan och fästes i sågen. (man får ha deras lilla bord till sågen då förstås), men de kostade skjortan! (3500:- + moms pers styck!).... grrrr
Hur är skenorna på Kellen stativet? Och hur brett kan det bli? 3m eller? bredare?
/Ola
det finns en stativ från Hitatchi (Niko?) som är nästan en exakt kopia av Dewalt stativet. Kostar 1150:- plus moms där jag har kollat. Dessvärre finns bara det korta alternativet (3m) hemma. Det andra är restat och kommer in i slutet av Oktober(!) ... någon som vet vart man kan köpa detta stativet? (jönköping med omnejd...).
Jag har en Metabo KGS-305, och den sågen ställer stora krav på fästena. Det är ca. 45-50cm mellan skruvhålen. De flesta skenorna är kortare än så. (på t.ex. Dewalt stativet).
KGS 400 från Metabo är fint, men ack så dyrt! (någon kanske har hittat ett bra pris på det någonstans?).
Kollade också på förlängningsborden från Metabo. Finns upp till 3m på vardera sidan och fästes i sågen. (man får ha deras lilla bord till sågen då förstås), men de kostade skjortan! (3500:- + moms pers styck!).... grrrr
Hur är skenorna på Kellen stativet? Och hur brett kan det bli? 3m eller? bredare?
/Ola
Hejtripl3 skrev:Tjena,
/Ola
Var igår och kollade på Niko-stativet på Stål & Verktyg i Växjö och dom hade stativet hemma pris 1000+moms. Det finns även ett stativ på Swedol som är likt Niko stativet. Birka tools och det kostar 1095+moms. Så det kanske är värt att svänga förbi Swedol och kolla?
/ Markus
Medlem
· Västra Götaland
· 24 inlägg
nu har det gått några månader sen senaste posten i detta ämne.
har fått lite presenter i form av pengar och är sugen på att köpa mig ett sågstativ för dessa, är ni fortfarande nöjda med de stativ som ni har köpt? hade ni köpt något annat stativ i dagens läge med de priser som är nu. tex så kostar DE7023 under 2000kr nu när man handlar på Verktygsboden (inte på nätet).
/C
har fått lite presenter i form av pengar och är sugen på att köpa mig ett sågstativ för dessa, är ni fortfarande nöjda med de stativ som ni har köpt? hade ni köpt något annat stativ i dagens läge med de priser som är nu. tex så kostar DE7023 under 2000kr nu när man handlar på Verktygsboden (inte på nätet).
/C
Redigerat:
Jag är jättenöjd med DE7023 stativet. Det är ju ganska stort, men jag har det hopfällt i garaget och plockar fram det när det skall sågas. Det är väldigt bra att man kan dra ut stöden så långt, särskilt när man sågar till lister mm.
Medlem
· Västra Götaland
· 24 inlägg
så bra, ska åka och kolla lite till på det i morgon och kanske slå till på det. har tänkt att ha det uppfällt hela tiden i källaren så att inte sågen står på vanliga bänken och tar plats.
NU ver jag inte hur dom skiljer sig GTA3000 och DE7023i storlek men jag misstänker att dom är ganska lika och ungefär lika dan att hantera. Jag har haft mitt GTA3000 uppställt i garaget/snickarboden men har nu tagit ner det. Det tar mycket plats. Kan man utnyttja utrymmet under så visst men då ska man ha saker som passar att ha där. Ska nog försöka antingen fixa en dedicerad plats åt kapen utan stativet och använda det utomhus i stället, alternativt göra det enkelt att ställa upp det när det behövs. Den är ju rätt så enkel att ställa upp. Annars är jag helnöjd med det.
Någon som införskaffat denna? --> http://www.lawson-his.co.uk/scripts/details.php?cat=Makita Mitre Saws&product=37815
Verkar ju onekligen prisvärd om det nu är makitas egen vilket det borde vara enligt benämningen, står med att den passar även jämförbara kap-gir sågar, kanske den passar vältalade GCM 8S?
Kikade i makitas katalog på nätet, där finns bänken inte med, undrar lite vad den väger.
Verkar ju onekligen prisvärd om det nu är makitas egen vilket det borde vara enligt benämningen, står med att den passar även jämförbara kap-gir sågar, kanske den passar vältalade GCM 8S?
Kikade i makitas katalog på nätet, där finns bänken inte med, undrar lite vad den väger.
Hej,
Väcker tråden till liv.
När jag såg den gamla 'ur-deWalten' stog den alltid på ett stativ som hade att bakre stöd som linjerade med sågens bakre stöd.
- Jag saknar detta! tycker det blir oprecist att såga 3-4 m långa reglar / plankor / bräder när man inte kan trycka upp dem mot en bakre kant.
Finns det stativ idag med bakre kant, som åtminstone förlänger gersågens stöd en bit?
/E
Väcker tråden till liv.
När jag såg den gamla 'ur-deWalten' stog den alltid på ett stativ som hade att bakre stöd som linjerade med sågens bakre stöd.
- Jag saknar detta! tycker det blir oprecist att såga 3-4 m långa reglar / plankor / bräder när man inte kan trycka upp dem mot en bakre kant.
Finns det stativ idag med bakre kant, som åtminstone förlänger gersågens stöd en bit?
/E
Det finns ju en hel del tillbehör att köpa till för DE7023 stativet.eleson skrev:Hej,
Väcker tråden till liv.
/E
Se länk:
http://www.dewalt.se/attachments/productoverview/hierarchy/1114/
Tyvärr har Dewalt inga bilder på dem, men jag misstänker att du menar något av dessa tillbehör. Kanske finns med i någon katalog? Jag upplever ibland också att det skulle vara skönt med extra stöd i bakkant på de långa bräderna/listerna.
/Ola