Mitt som jag köpte på coop
är jag nöjd med.
Lossnade en plast bricka till
anhållet men den ska jag limma fast igen.
För det priset gentemot DeWalten kan jag kosta
på lite lim ;).

Mvh Putte

Tror till och med att Kellen stativet
är lite bättre än DeWalten.
I varje fall på anhåll som har rullar på
kellen.

Mvh Putte

ByggPutte skrev:
Det blev ett Kellen stativ från Coopbygg.
Behöver bara byta skruvarna som fäster
sågen i skenorna.
Tror det är ca 50 cm kortare än dewalt stativet.
Kan inte se nån kvalitet skillnad mot
dewalts stativ.
Och för priset av dewalt stativet kan jag
köpa nästan 3 kellen stativ. :cool:

Mvh Putte
Har själv en Elektra Beckum (Metabo) KGS 301, med induktionsmotor som gör att den bara susar lite när man använder den, och DeWalts stativ. Lite av Frankenstein men vad gör man inte för att få det bästa från två världar...

Vad kostar den?
Tror inte kvaliten är så märkbar.
Inte som prisskillnaden ivarje fall ;).

Mvh Putte

Den kostar ungefär 2300kr. Lite dyrt för en amatör - vad?

En tusing mer än den
jag köpte på coop men tror
den är billigare an DeWalten.
Amatör eller proffs spelar ingen roll.
Köper man hyfsad kvalite håller
det livet ut för amatör jobb som
inte har lika mycket slit och släng.

Mvh Putte

Mikael_L
Frode skrev:
Den kostar ungefär 2300kr. Lite dyrt för en amatör - vad?
DET var billigt för det stativet trots allt, kanske utan moms ??

Bosch-stativet är ett superstativ, men ändock som du säger, kanske lite overkill för amatören.

Jag tycker du ska ställa dig frågan hur du tänkt använda det.
Bosch-stativet har helt klart en finess i att ta rejält lååånga arbetsstycken, är det något du kommer ha nytta av?
Kellen-stativet är väldigt smidigt i storleken, kommer du behöva flytta runt på din såg då och då? kanske till och med hålla på och packa in den i bilen, då är ju Kellen kanske ett bättre val, t.o.m utan att jämföra priset.

Hittade att priset på K-Rauta är 2400+moms dvs samma som för DW-stativet.

Boschen är 150cm i infällt läge (ute 370cm) medans dw är 170cm (ute 390cm).

Bra att tänka på om man skall in med sakerna i bilen.

R
Lagavulin skrev:
Hittade att priset på K-Rauta är 2400+moms dvs samma som för DW-stativet.

Boschen är 150cm i infällt läge (ute 370cm) medans dw är 170cm (ute 390cm).

Bra att tänka på om man skall in med sakerna i bilen.
DeWalt stativet brukar väl ligga på ungefär 2100-2200 +moms?

P
Totte_S
Då har även jag införskaffat en såg med tillhörande stativ. Det blev en outsider i relation till diskussionerna som förts här på forumet i olika trådar.
825 kr
http://www.drift-underhall.se/#showProduct.php?id=1144
Ser inte mycket ut för världen men efter att jag känt på Kellens på COOP och Julas, som förefaller vara samma som Verktygsbodens, och även Dewalts stativ, så kan jag inte säga annat än att jag känner mig hemma med detta!
Det ser inte mycket ut för världen, men är ruskigt gediget. Julas ska ju väga 30kg, och detta väger ett par kg mindre, 28 kg enligt spec.
Vi snackar stål. Det är endast fästet till sågen som är i aluminum, och det känns som hygglig finish för dessa pengar. Utdragbara höj och sänkbara kullagrade rullstöd i båda ändar, hjulen sitter med rejäla nylonvingmuttrar (nylonklädd mutter). Benen går att fälla in med hjulen kvar, om man sätter dem på rätt benpar, jag lyckades dock inte få 4:e benet att låsa i infällt läge med hjulen på, men jag tror hjulen åker av, kommer nog inte ha behov av dem. när man lutat upp bordet så mycket att hjulen gör någon nytta, kan man lika gärna bära bordet. Höjdjusteringen till rullstöden har lösa tryckplattor i stål så det är mer än bara en M8 som trycker på fyrkantprofilen.
Benen är precis lika infällbara som på Dewalt och de övriga varianterna, samma snabbfästeprincip. Tyckte först att vevspännarna till fästplattorna var i vägen, men det vara bara att vända dem bakåt så var de ur vägen. Lätta att nå i alla fall från framsidan. Ta bort sågen med fästplattorna kvar tar väl 5-10 sek. Man får veva 3-4 lättvevade varv innan fästet släpper.
Levereras med M6 vagnsbult att fästa sågen med, alltså lätt att hitta nya om de försvinner.
Om någon vill veta mer specar så kan jag mäta upp.
Jag valde detta före de andra dels för att det är gediget, dels för att jag gärna vill ha ett som inte är så långt för att det ska ta mindre plats när man har det inne och gör småjobb.

Jag var inne på Flinks Järn härom dagen och så ett rött stativ som var identiskt med DeWalts, bortsett från tre saker;

- Det hade rullar istället för glidytor.
- Det var endast 1,05 m i ihopfällt läge (tror att det var a 2,5 m utfällt)
- Det kostade ca tusenlappen + moms.

Jag kollade aldrig vad det var för fabrikat. Någon här som vet?
Jag har DeWalts stativ, som funkar super, men jag blev lite sugen på att skaffa det här också som komplement. Tar mindre plats i bilen och skulle vara lite lättare att använda inomhus. Mitt nuvarande är ganska stort.

Hej!

Det kan nog vara Niko sågbord du sett, det brukar säljas på samma ställen som har Hitachi verktyg.

måste bara få dela med mig av det faktum att jag precis fått hem det oranga sågbordet från Verktygsboden (1290 kr inkl frakt).
Måste säga att jag är mycket imponerad av det, stabilt och välbyggt.

Lite besviken är jag dock på att bordet har bytt färg, från den lysande oranga färgen till en mer diskret vinröd färg. Men det kanske man kan leva med.:) (Tillverkare är Pela.)

Nu måste jag dock hitta en ny kapsåg...
(sitter idag på en 4 år gammal skräpmaskin från Rusta, utan motorbroms och med ett klingskydd som inte går ner av sig självt. Jag lever lite farligt helt enkelt)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.