53 199 läst · 109 svar
53k läst
109 svar
Sågstativ inhandlat !
Ääähhh, glöm mitt senaste inlägg, svaret fanns ju inlägg nr #9 ... :-[
Eller jag kan modifiera frågan, finns det någon annan än Verktygsboden som har det?
(så man kan titta på det, lite närmare sthlms-uppsala området)
Jag såg att deras pris just nu är 1290:-
Eller jag kan modifiera frågan, finns det någon annan än Verktygsboden som har det?
(så man kan titta på det, lite närmare sthlms-uppsala området)
Jag såg att deras pris just nu är 1290:-
om det är oki för dig byggputte så bygger jag vidare på den här tråden fastän det inte är en kellen (kanske ny officiell sågstativ tråd?)
fick min oranga rackare idag... så här kommer en snabbrecension
bra prylar
* eluttag, 3st... perfa då jag ofta har sticksåg i närheten
* liten lucka i stativet att lägga småsaker i (typ 20bred, 5 hög, 5djup)
* extra "del" med skruvstycke
* lampan? (kanske kommer använda den, men ser inte ut att hålla länge då den saknar skydd)
* enkelt att snäppa loss och dra in benen
* stort hjul i ena änden för att kunna rullas (benen infällda i den änden då)
dåliga prylar
* strömsladd, plast... måste bytas till gummi
* snapon fästena till såg och tving har för djupa handtag, de tar lixom i när man lossar och ställer dem på bänk eller marken (oerhört korkat)
* liiiite vinglig till höger och vänster (nån som har förslag på hur man kan lösa det?)
mycket metall och aluminium för pengarna
monteringen gick som en dans (tittade inte i manulen en enda gång...), tog ca 15 minuter från uppackning till färdig (och detta med två barn som hjälpte att packa upp)
(kommer bilder här senare)
fick min oranga rackare idag... så här kommer en snabbrecension
bra prylar
* eluttag, 3st... perfa då jag ofta har sticksåg i närheten
* liten lucka i stativet att lägga småsaker i (typ 20bred, 5 hög, 5djup)
* extra "del" med skruvstycke
* lampan? (kanske kommer använda den, men ser inte ut att hålla länge då den saknar skydd)
* enkelt att snäppa loss och dra in benen
* stort hjul i ena änden för att kunna rullas (benen infällda i den änden då)
dåliga prylar
* strömsladd, plast... måste bytas till gummi
* snapon fästena till såg och tving har för djupa handtag, de tar lixom i när man lossar och ställer dem på bänk eller marken (oerhört korkat)
* liiiite vinglig till höger och vänster (nån som har förslag på hur man kan lösa det?)
mycket metall och aluminium för pengarna
monteringen gick som en dans (tittade inte i manulen en enda gång...), tog ca 15 minuter från uppackning till färdig (och detta med två barn som hjälpte att packa upp)
(kommer bilder här senare)
Verkar vara ganska schyssta stativ och bra pris. Har själv två st bosch stativ utav flera anledningar.
Jämförde med dewalt innan jag köpte.
Dewalt stativ är 170cm i infällt läge, får inte plats i min bil utan att lägga det på tvären.
Bosch GTA3700 är 150cm !! fast ändå 370cm i utfällt läge.
Bosch stativet har rullar istället för glidytor.
Samt att bosch stativet har 1 st justerbart ben för ojämna ytor.
Tror jag gav 1700 + moms för mina stativ/st.
Fästen följer med boschen till DW707.
Är som sagt helnöjd med det stativet ..
Staffan
Jämförde med dewalt innan jag köpte.
Dewalt stativ är 170cm i infällt läge, får inte plats i min bil utan att lägga det på tvären.
Bosch GTA3700 är 150cm !! fast ändå 370cm i utfällt läge.
Bosch stativet har rullar istället för glidytor.
Samt att bosch stativet har 1 st justerbart ben för ojämna ytor.
Tror jag gav 1700 + moms för mina stativ/st.
Fästen följer med boschen till DW707.
Är som sagt helnöjd med det stativet ..
Staffan
Jag kan nämna att, då jag tidigare rackade ner på att Kellen var en aning rangligt, så var jag i veckan hos en hantverkarbutik och provade och gunga lite på DeWalts stativ.
Och ja, jag tyckte det kändes ungefär lika som Kellen, alltså en aning rangligt.
Bosch-stativet var dock stadigare.
Jag menar nu inte att vare sig DeWalt eller Kellen skulle vara skit och oanvändbara, det var ju bara lite gung i dom och man står ju knappast och gungar stativet sidledes medan man kapar sina planker ...
Och ja, jag tyckte det kändes ungefär lika som Kellen, alltså en aning rangligt.
Bosch-stativet var dock stadigare.
Jag menar nu inte att vare sig DeWalt eller Kellen skulle vara skit och oanvändbara, det var ju bara lite gung i dom och man står ju knappast och gungar stativet sidledes medan man kapar sina planker ...
löste gung problemet, bara att "dra isär benen lite"
var 10ggr stabilare med sågen på plats och liten lätt spark utåt på benen som pekar mot "framsidan"
895 för kellen låter mer som ett konkurrensmässigt pris mot pele(oranga) 1290:- då den också har hjul / skruvstycke / eluttag... (lampan tar jag inte upp som pro, den kommer paja)
har pillat lite på dewalt stativet uppe på coop, mycket pengar för nåt som jag inte kan säga är mycket bättre kvalitet (om nån finns?) än varken kellen eller pele...
skulle hellre lägga en tusing mer på sågen då det är den som egentligen gör jobbet
var 10ggr stabilare med sågen på plats och liten lätt spark utåt på benen som pekar mot "framsidan"
895 för kellen låter mer som ett konkurrensmässigt pris mot pele(oranga) 1290:- då den också har hjul / skruvstycke / eluttag... (lampan tar jag inte upp som pro, den kommer paja)
har pillat lite på dewalt stativet uppe på coop, mycket pengar för nåt som jag inte kan säga är mycket bättre kvalitet (om nån finns?) än varken kellen eller pele...
skulle hellre lägga en tusing mer på sågen då det är den som egentligen gör jobbet
Hade köpte Kellen för 895:-
direkt om jag inte hade haft ett.
För resten av pengarna kan man
ju alltid köpa nått annat roligt verktyg .
Om tråden handlar om andra stativ än Kellen
är bara bra.
Vill ju veta för och nackdelar innan man handlar
prylar.
Har varit nere i DeWalt träsket men nu fått upp
ögonen för andra fabrikat.
Mvh Putte
direkt om jag inte hade haft ett.
För resten av pengarna kan man
ju alltid köpa nått annat roligt verktyg .
Om tråden handlar om andra stativ än Kellen
är bara bra.
Vill ju veta för och nackdelar innan man handlar
prylar.
Har varit nere i DeWalt träsket men nu fått upp
ögonen för andra fabrikat.
Mvh Putte
Ingen susning.
Jag var där den 5:e januari i ett ärende och gick förbi några sågstativ och andra diverse verktyg och då kom jag på Puttes inlägg här så jag tog mig en kik på Kellenskylten; 895 kr i rött och 1200-någonting (1295?) inom parentes.
Jag var där den 5:e januari i ett ärende och gick förbi några sågstativ och andra diverse verktyg och då kom jag på Puttes inlägg här så jag tog mig en kik på Kellenskylten; 895 kr i rött och 1200-någonting (1295?) inom parentes.
Tar upp denna tråd en sväng till.
Är ni fortfarande nöjda med era inköpta 'lågprisstativ' även efter ytterligare några månader, eller har några brister hunnit uppenbara sig?
Har själv en Dewalt 707 med stativbehov som gärna får vara billigt så länge det fungerar tillfredsställande.
Är ni fortfarande nöjda med era inköpta 'lågprisstativ' även efter ytterligare några månader, eller har några brister hunnit uppenbara sig?
Har själv en Dewalt 707 med stativbehov som gärna får vara billigt så länge det fungerar tillfredsställande.
tja alla glada stativägare.
Jag har en 707 med stativ, skall nu köpa en makita 1013Ls och funderar på om jag skall köpa med stativet till Makitan eller använda dewaltens???
Nån som provat båda? som har lite betyg
Verkar som Makitans är lite bökigare att fälla ihop och ta med sig..
Jag har en 707 med stativ, skall nu köpa en makita 1013Ls och funderar på om jag skall köpa med stativet till Makitan eller använda dewaltens???
Nån som provat båda? som har lite betyg
Verkar som Makitans är lite bökigare att fälla ihop och ta med sig..
Rätta mig om jag har fel. B&D äger Dewalt, och vad jag har hört (OK, hörsägen men..) är B&D är en av med designarna till kellen, varför skulle då stativet vara så mycket sämre än DW:s?