Sänkte från 1 782 KwH till 1 410, eller minus 21% men då drog jag på rejält årets sista, billiga dagar. Radhus i Storstockholm, ingen bergvärme eller kamin. Ensamhushåll

Redigerat:
Jag tycker att dom som sänkt sin energiförbrukning rejält utan att kompensera med annan lösning (typ elda med ved i stället) förtjänar en särskild eloge.

• Gilla
SusoDus och 9 till
  • Laddar…
25 % minskning till 1300 kWh för 1,5 plans villa i Småland.
Bara anpassat förbrukningen.
Allt Led + Jordvärme
Gött Mos !

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Frågan är om man ska vara stolt över sig själv för att man lyckats spara el genom att sänka inomhustemperatur medan elbolag skickar bara räkningar flera hundra procent högre??. Nu har dem lärt sig att man kan sälja mindre el men känna ändå mer.

• Gilla
Riala
  • Laddar…
Ja, i villa byggd '80. Generellt med cirka 12% efter byte av fönster och dörrar samt installation av LLVP som primär uppvärmare med vattenburen el som komplement. Mer uppenbar verkan (cirka 20%) i december. Tillträdde mars 21, flyttade in slutet av april 21.

Stapeldiagram som visar månadsvärden över två år, med varierande höjder, tydlig ökning i december.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Feån 1650 kwh ca till 945 kwh i år!

Mängder av små åtgärder kombinerat med lite mer medvetenhet. Största skillnaden är inomhus temp. Som har sänkts från 21 till 18 men då eldar vi istället så det märks inte märkvärdigt

• Elanvändningsskärm; 1 398 kWh förbrukat; 42% minskning jämfört med förra året; knapp för min elförbrukning.
    Skapa konto
Strip Strip skrev:
-62% för inköpt el till värme och varmvatten :surprised:
Hushållselen minskade med 41%. Laddning av bilen och en del annan verksamhet är inte inräknat här, men totalt inklusive allt har vi kapat 46%. Alltså, jag är så stolt att jag nästan spricker :crysmile:

[bild]
Vi har sänkt innetemperaturen rejält, stängt av värme o varmvatten när vi inte är hemma, eldar i kaminen morgon och kväll när vi vill ha varmt och ser till att så lite som möjligt förbrukas på dyra timmar. Men det har ju ett pris, nån kväll var det 12°C i köket när vi kom hem från jobb o skola :strong:

Tittar man på hur inomhustemperaturen sett ut under december 2021/2022 så kan man ana att komfortnivån minskat åtminstone något pyttelite... :cool:

2021:
[bild]

2022:
[bild]

Genomsnittstemperaturen minskade från 20,7° till 19,7°.
Grattis. Har inte samma resultat riktigt (-17%). Men ändå nöjd.

Grafen 2021 vs 2022 är det tankeverksamheten du haft på elen? Om ja. Är det då värt det? Kan vara värt att fundera på. :)

• Haha
  • Gilla
perrer och 1 till
  • Laddar…
-28 % för hushållsel

• Gilla
SusoDus
  • Laddar…
Går emot strömmen då med en ökning. Vet inte varför egentligen? Det blev ju väldigt kallt här ett par dagar i december (17,5 minus som värst) och min vp går bara på natten. Den fick väl jobba livet ur sig eller något .

• Stapel- och linjediagram på skärm, energiförbrukning över månader, genomsnittstemperatur, mobilgränssnitt.
    Skapa konto
9% minskning enligt E.ons prognos. Har inte fått sammanfattning för december än.
Detta trots köp av elbil i mars och att december 2021 var 20% lägre än 2020.

Vi har gjort vad vi ha kunnat medan vi fortfarande håller en dräglig levnadsstandard. Barnen har direktverkande elradiatorer i sina rum på 20 grader, vi har 17 i vårt sovrum. Llvp på 18-22 grader beroende på om vi är hemma eller ej. När det varit som kallast har vi sänkt på dagen, eldat upp värmen i kaminen på eftermiddagen innan elvärmen går igång.

Hade jag levt själv hade jag nog siktat på 15-16 grader max inne och släckt dessa jävla lampor (som iofs alla är LED nuförtiden) i rum man lämnar.

Sänkning 14% jämfört med 2021. Inte gjort några större skillnader, justerat FRLVP till lägre värmekurva och strypt eltillskottet för varmvatten. Största effekten hade nog det mildare vädret

• Månadsrapport för december 2022 visar elförbrukning på 1369 kWh, 14% lägre än föregående år, inkluderar graf.
    Skapa konto
Hade typ 2300-2400kwh förra året.
Låg på 700kwh fram till 23/12. Men då beslutade sig elen för att plötsligt bli halvt gratis så då drog hela huset igång med avfuktare, varmvattenberedare, llvp i vardagsrum/garage och sovrum. Så 1635 mot 2300 förra året.
Sura var att hade elpriset hållet sig dyrt hade också eldriften sänkts med 10.000kwh på ett år, nu bara drygt 9500kwh. Känns inte alls lika nice :(

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
2021: 16395
2022: 6894
Dec 21:1317
Dec 22: 695

Redigerat:
  • Gilla
MrHandyman1 och 4 till
  • Laddar…
Minskade ca 4500kwh 22 jämfört med 21 Skärmavbild av elanvändning med minskning på 25% jämfört med förra året.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.