FredrikR FredrikR skrev:
Här minskade förbrukningen med 6% mot föregående års december.
[bild]
Kallställde uthuset men laddar bil.
Bor I villa 2 plan 125 m2 med vattenburen värme (luftpump) och kamin. Legat på 450-500 kW per månad sedan Juli. Gått åt ca 6 m3 ved som jag gav 350 kr m3.
Klagar inte över förbrukningen
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
LLVP installerades i September. Bytte från elpatron. Stängt av värmen i garaget. Sänkt golvvärmen i badrum.

-69% vs 2021!

Villa 1,5 plan, 175kvm, SE 3.
 
  • Stolpdiagram visar elförbrukning i december jämfört med föregående år och temperatur, minskning i energianvändning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
TheGrayLady och 5 till
  • Laddar…
Elanvändningsdiagram, veckovisa jämförelser mellan två år, temperaturkurva, december, energiförbrukning i kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Japp, sänkning här med ca 14%.

2536 kwh 2021
2167 kwh 2022

Ställt in NIBE-bergvärmen på smart price adaptation, nya TADO-ställdon på radiatorerna med dygnskurvor, sänkt tempen inomhus 1-2 grader och sänkt el-golvvärmen i tre badrum och en hall.

I övrigt samma livsstil.
200 kvm + 100 kvm källare, 1947.
 
Jag har gjort av med ~73% av 2021:s förbrukning i december utan att vara snål annat än genom att inte slå på elpatronerna i ackumulatortanken. Jämför jag istället mot november där jag inte börjat elda så ligger jag på ~42% i förbrukning. Ved är bra!
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
-62% för inköpt el till värme och varmvatten :surprised:
Hushållselen minskade med 41%. Laddning av bilen och en del annan verksamhet är inte inräknat här, men totalt inklusive allt har vi kapat 46%. Alltså, jag är så stolt att jag nästan spricker :crysmile:

[bild]
Vi har sänkt innetemperaturen rejält, stängt av värme o varmvatten när vi inte är hemma, eldar i kaminen morgon och kväll när vi vill ha varmt och ser till att så lite som möjligt förbrukas på dyra timmar. Men det har ju ett pris, nån kväll var det 12°C i köket när vi kom hem från jobb o skola :strong:

Tittar man på hur inomhustemperaturen sett ut under december 2021/2022 så kan man ana att komfortnivån minskat åtminstone något pyttelite... :cool:


2021:
[bild]

2022:
[bild]

Genomsnittstemperaturen minskade från 20,7° till 19,7°.
Notera, detta är ingen kritik till oss alla som försöker spara både pengar, miljö och solidariskt hjälpas åt för att vi inte ska stå utan el och jobb.....men jag tycker nog att vi svenskar är skrämmande fogliga och jag sitter här med långkalsonger och tre grader kallare än tidigare år och luftar mina tankar på sociala medier. - Som tack för våra ansträngningar så får vi ändå elräkningar som är fyra till fem gånger högre tack vare en nedmonterad koldioxidfri energiproduktion och ett dåligt samarbetsavtal där i huvudsak tyskland och danmark inte bidrar överhuvudtaget, - well, utom då det blåser förståss och ingen behöver behöver elen och då får vi ju som kompensation nästan betalt för energin vi använder
Någonting är iaf mycket knas och i en demokrati så borde vi ju snarare ge våra ansvariga politiker här hemma och eu "hett om öronen" för att de inte är intresserade av att både värna om det vi hade och naturligtvis bygga vidare på andra energikällor, när nu allt ska gå på elektricitet.
Nåväl, nu bränner iaf tyskland brunkol och vi bränner olja så det står härliga till så att den annalkande lågkonjunkuren inte ska bli så djup och lång
Vi får hoppas på en varm och blåsig vinter i år och god fortsättning till alla oss Elsparare
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
F Fnularen skrev:
Notera, detta är ingen kritik till oss alla som försöker spara både pengar, miljö och solidariskt hjälpas åt för att vi inte ska stå utan el och jobb.....men jag tycker nog att vi svenskar är skrämmande fogliga och jag sitter här med långkalsonger och tre grader kallare än tidigare år och luftar mina tankar på sociala medier. - Som tack för våra ansträngningar så får vi ändå elräkningar som är fyra till fem gånger högre tack vare en nedmonterad koldioxidfri energiproduktion och ett dåligt samarbetsavtal där i huvudsak tyskland och danmark inte bidrar överhuvudtaget, - well, utom då det blåser förståss och ingen behöver behöver elen och då får vi ju som kompensation nästan betalt för energin vi använder
Någonting är iaf mycket knas och i en demokrati så borde vi ju snarare ge våra ansvariga politiker här hemma och eu "hett om öronen" för att de inte är intresserade av att både värna om det vi hade och naturligtvis bygga vidare på andra energikällor, när nu allt ska gå på elektricitet.
Nåväl, nu bränner iaf tyskland brunkol och vi bränner olja så det står härliga till så att den annalkande lågkonjunkuren inte ska bli så djup och lång
Vi får hoppas på en varm och blåsig vinter i år och god fortsättning till alla oss Elsparare
Nytt försök att få rätt foto.
Lyckades snåla en hel del.
Senaste månaden och därefter hela året.
 
  • Elanvändning minskade med 39% i december 2022 jämfört med december 2021.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram visar minskad energiförbrukning på 29% från 11 006 kWh 2021 till 7 862 kWh 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Här minskade förbrukningen med 6% mot föregående års december.
[bild]
Kallställde uthuset men laddar bil.
-12% för oss. 1800 kwh. Sänkt temp inne. Annars inget mer att göra. Bergvärme sedan flera år.
Elområde 3.
 
  • Gilla
Miat och 1 till
  • Laddar…
S
O Opus skrev:
2021: 16395
2022: 6894
Dec 21:1317
Dec 22: 695

Vad gjorde du för skillnad? :O
 
S SueCia skrev:
Vad gjorde du för skillnad? :O
Sänkte inomhus temperaturen från ca 22 till 17 grader ställde spat på 10 grader plus eldat lite med ved.
 
S
O Opus skrev:
Sänkte inomhus temperaturen från ca 22 till 17 grader ställde spat på 10 grader plus eldat lite med ved.

Låter ju helt sjukt.
Badet måste ha förbrukar enorma mängder el :O
 
S SueCia skrev:
Låter ju helt sjukt.
Badet måste ha förbrukar enorma mängder el :O
Ca 5000 kW per år. Har en elmätare på den
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
S
Har fastpris på 41 öre 201808-202608

December 2022: 2282 kWh
December 2021: 2455 kWh
Procentuell förändring: -7 %

Januari till december 2022: 16939 kWh
Januari till december 2021: 18625 kWh
Procentuell förändring: -9 %
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Halverade förbrukningen för december. Lite roligt att se att den dagen jag förbrukade mest en 22 ligger på samma nivå som den dagen jag förbrukade minst el 21. I år var det -14 grader då och förra året hade jag +5.
 
  • Stapeldiagram visar daglig energiförbrukning i kWh, December 2022, med markerad data.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
Hi,

Decreased our consumption in December from 4093 kWh (2021) to 598 kWh (2022). Some of the measurements from December 2021 disappeared from Vattenfall's website. So it shows a lower total consumption for that period.
Measures:
- installation of a heat pump;
- decreasing the indoor temperature;
- installation of a spis kassett.
 
  • Skärmbild av Vattenfall-app, energiförbrukningsgraf, jämförelse mellan år 2021 och 2022, minskad förbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
SusoDus och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.